Hvor megey skal man egentlig lege med sine børn?
Altså leg hvor man er 100% med i deres leg og ikke foretager sig noget andet?
Synes jeg har hørt en del delte meninger efterhånden... nogen der siger man slet ikke behøver lege med sit barn og andre der ikke laver andet osv. Så tænkte det ville være rart at vide hvad der egentlig er det rigtige..
Mine er 2 og 3 år og herhjemme er jeg nok på gulvet med dem 1-2 timer i hverdagene og en del mere i weekenden. Dog er det ofte jeg mest bare sidder og kigger på og er tilstede uden egentlig at være en del af legen... ??
Jeg går til gymnastik og svømning med dem begge hver især og der er vi jo 100% sammen og leger og hygger os. Men derhjemme vil jeg egentlig gerne kunne læse en bog eller gøre noget andet imens de leger, uden at have dårlig samvittighed ??
Trines svar
Kære du
Tak for dit spørgsmål. Et utrolig vigtig spørgsmål, som desværre ikke er lige til, at svare på. Men jeg vil gøre et forsøg.
Når børn leger er det i bund og grund for, at lære noget eller afprøve det de har lært.
Det kan være de ting de har set eller de sanseindtryk de har fået , som giver næring til fantasien.
Derfor er det af afgørende vigtighed, at børn leger. Ellers får de udviklet og bearbejdet de indtryk de får.
Men børn behøver ikke , at lege med voksne. Faktisk er det bedst, at børn leger med andre børn. For andre børn er nærme dem rent udviklingsmæssigt. Derfor er det nemmer for børn, at spejle sig i andre børn. Men det er også mindre intimiderende når et barn irettesætter et andet barn eller forklare reglerne ende når en voksen gør det. Og så bruger det oftere samme sprog.
Men det er ikke altid, at børn har andre børn, at lege med og så er det vigtigt, at du som forældre leger med.
Når jeg siger lege med, mener jeg, at du skal være nærværende og deltagende i legen eller aktiviteten.
For leg kan også være en aktivitet for eksempel rive blade sammen i haven, lægge de sammenrullede sokker i skuffen eller andet.
Hvis du deltager uden at være nærværende giver du dit barn en oplevelse af, at du ikke gider dit barn.
Så heller sig, at du kun gider lege i en halv time og så vær nærværende i denne halve time. Så kan du bagefter lave det du gerne vil.
For det er helt okay, at børn leger alene. Faktisk er det vigtigt, at de lærer det og gerne i så ung en alder som muligt. Alene lege stimulere nemlig fantasien og giver klogere børn.
Så for, at opsummere.
Er det helt okay ikke, at lege med dine børn så længe de har mulighed for, at lege med andre børn.
Det er en god ide, at afsætte 1/2-1 time hvor du er nærværende i legen og må de lege selv.
Leg kan også være aktiviteter.
Børn har godt af, at lærer, at lege alene.
Jeg håber det giver mening. Ellers er du velkommen til, at skrive igen.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk