Arbejde og på barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

511 visninger
2 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. december 2017

Anonym trådstarter

Jeg har arbejdet som vikar i snart to år på samme arbejdsplads og var blevet lovet en fastansættelse fra nytår. Men nu er jeg desværre gravid og har termin i februar, og så har min chef besluttet sig for, de alligevel ikke ansætter mig. 

Jeg er virkeligt i chok. Jeg har været til møder om fastansættelsen, og da jeg fortalte min chef, jeg er gravid, lovede han mig, det ikke ville ændre ved planerne.

Men her står jeg så. Højgravid og uden arbejde.

Det er mit første barn, og jeg aner intet om barsel på dagpenge - jeg troede jo, jeg var sikret normal barsel. Og vores økonomi kan ikke hænge sammen, hvis jeg allerede nu skal på dagpengesats og være det hele barslen igennem.

Når jeg går på barselsdagpenge, må jeg så arbejde ved siden af? Jeg har fået tilbudt at arbejde et par aftener ugen hos en tidligere arbejdsplads. Men må jeg det, imens jeg er på barsel? 

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

17. december 2017

lineog4

Profilbillede for lineog4
Mod
Anonym skriver:

Jeg har arbejdet som vikar i snart to år på samme arbejdsplads og var blevet lovet en fastansættelse fra nytår. Men nu er jeg desværre gravid og har termin i februar, og så har min chef besluttet sig for, de alligevel ikke ansætter mig. 

Jeg er virkeligt i chok. Jeg har været til møder om fastansættelsen, og da jeg fortalte min chef, jeg er gravid, lovede han mig, det ikke ville ændre ved planerne.

Det er mit første barn, og jeg aner intet om barsel på dagpenge - jeg troede jo, jeg var sikret normal barsel. Og vores økonomi kan ikke hænge sammen, hvis jeg allerede nu skal på dagpengesats og være det hele barslen igennem.

Når jeg går på barselsdagpenge, må jeg så arbejde ved siden af? Jeg har fået tilbudt at arbejde et par aftener ugen hos en tidligere arbejdsplads. Men må jeg det, imens jeg er på barsel? 

Uden at være hundrede procent sikker, så mener jeg at du vil opleve barselsdagpengene så skæres, dvs. Hvis du arbejder 8 timer om ugen, så får du hvad der svarer til barselsdagpenge foe 29 timer - det er hvad jeg har kunne læse mig frem til. Plus når du er ledig kan du desværre ikke gemme de 8 timer om ugen og forlænge din barsel. 

Derudover tænker jeg også realistisk, at det er ikke sikkert du vil kunne arbejde er par aftener om ugen før baby er en del ældre. Især i starten har de fleste babyer en tendens til at amme i flere timer om aftenen både for at fylde op, for tryghed og fordi man har lidt mindre mælk om aftenen. Og rytmen med lure og i seng er sjældent etableret de første 3-4 mnd, og man tror lige man har en rytme og vupti så finder baby på en ny spændende ting som først at falde i søvn kl 23 og vågne 7 gange om natten, og ugen før sov baby kl 20 og helt frem til kl 4.

Var det mig, så ville jeg kigge meget grundigt på budget og økonomi og finde rummet til at være på barsel - køb alt til baby brugt, spørg om at arve, bliv skarp på madplaner og løg fx kontanter hver uge det må vi bruge, skær helt ind til benet og så beslut dig for at være aktiv jobsøgende når baby er 6 mnd og fx far tager barsel, gemme noget barsel, bruge det til at have en fridag om ugen eller hvad ved jeg - hellere starte arbejde når baby er et halvt år end arbejde det første halve år

Anmeld Citér

17. december 2017

Anonym

Anonym skriver:

Først og fremmest skal du snakke med din fagforening, men uanset deres mening kan de ikke forlange, at du bliver fastansat, og en evt erstatningssag/forlig tager meget lang tid, hvis det overhovedet kan lade sig gøre.

Der er ikke andet for end at nedbringe udgifter og leve på en sten.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.