Erfaring med præmatur, udvikling søges!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

549 visninger
4 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. december 2017

Anonym trådstarter

Jeg har en baby en nær familie som er præmatur. 2mdr for tidligt født. Jeg undrer mig ofte over om h*n udviklet sig som h*n skal.. Jeg har ikke selv erfaring med præmatur, så jeg aner ikke om jeg har noget som helst i min undren eller det er helt normalt som h*n udvikler sig  

babyen er fra fødselsdato næsten 10mdr gammel.  Dvs 8mdr ifølge termin. H*n er opstartet på grød/mos for 2mdr siden men indtager langt fra hele måltider endnu. Kan ikke sidde, kan ikke stå på alle 4, kan ikke trille eller krybe. Har kun lige lært at ligge helt oppe på albuerne når h*n ligger på maven. 

Jeg oplever at barnet ligger meget på ryggen stadigvæk. Placeret i lift eller på arm. Hvis man holder barnet oprejst op ad sig, taber h*n ofte hovedet. Det virker ret ukontrolleret stadigvæk. 

Alt i alt virker barnet mere som et barn på 5 mdr fremfor de 8 jeg tænkte man skulle regne med. Både motorisk men også måden h*n kommunikerer på/har kontakt på. Men er det naturligt nok at det går endnu langsommere fremad med præmature? Og ikke kan modregnes efter termin på den måde som jeg hidtil har troet?  

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

14. december 2017

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“
Anonym skriver:

Jeg har en baby en nær familie som er præmatur. 2mdr for tidligt født. Jeg undrer mig ofte over om h*n udviklet sig som h*n skal.. Jeg har ikke selv erfaring med præmatur, så jeg aner ikke om jeg har noget som helst i min undren eller det er helt normalt som h*n udvikler sig  

babyen er fra fødselsdato næsten 10mdr gammel.  Dvs 8mdr ifølge termin. H*n er opstartet på grød/mos for 2mdr siden men indtager langt fra hele måltider endnu. Kan ikke sidde, kan ikke stå på alle 4, kan ikke trille eller krybe. Har kun lige lært at ligge helt oppe på albuerne når h*n ligger på maven. 

Jeg oplever at barnet ligger meget på ryggen stadigvæk. Placeret i lift eller på arm. Hvis man holder barnet oprejst op ad sig, taber h*n ofte hovedet. Det virker ret ukontrolleret stadigvæk. 

Alt i alt virker barnet mere som et barn på 5 mdr fremfor de 8 jeg tænkte man skulle regne med. Både motorisk men også måden h*n kommunikerer på/har kontakt på. Men er det naturligt nok at det går endnu langsommere fremad med præmature? Og ikke kan modregnes efter termin på den måde som jeg hidtil har troet?  

Jeg har selv 2 præmature børn... en er født 11 uger før tid og den lille er født 15 uger før tid...

De har begge fuldt deres korrigeret alder, men har været en smule længere om, at kunne gå... 

Den lille har så nogle problemstillinger, som gør, at han går på specialskole, da han er ekstrem sensitiv og kan ikke sortere i de indtryk han får...

For mig lyder det, som at der er noget som der ikke skal være.. en rigtig god ting, er at træne baby til at ligge rigtig meget på maven.. mine lå meget på maven hos mig... og indimellem på ammepuden ved siden af mig... det gav styrke i nakke og ryggen, så de bedre kunne udvikle sig motorisk... måske du kan foreslå dette... 

Anmeld Citér

14. december 2017

Anonym trådstarter

Jeg har selv 2 præmature børn... en er født 11 uger før tid og den lille er født 15 uger før tid...

De har begge fuldt deres korrigeret alder, men har været en smule længere om, at kunne gå... 

Den lille har så nogle problemstillinger, som gør, at han går på specialskole, da han er ekstrem sensitiv og kan ikke sortere i de indtryk han får...

For mig lyder det, som at der er noget som der ikke skal være.. en rigtig god ting, er at træne baby til at ligge rigtig meget på maven.. mine lå meget på maven hos mig... og indimellem på ammepuden ved siden af mig... det gav styrke i nakke og ryggen, så de bedre kunne udvikle sig motorisk... måske du kan foreslå dette... 

Jeg har selv børn, så jeg ved netop godt de her ting med at ligge på maven osv er mega vigtigt, jeg har bare kun erfaring med store børn, født til tiden og med ret mange kræfter af nyfødte at være.  

Når de er på besøg finder jeg altid vores gamle skumgulv frem som det første og noget legetøj osv, for at sige at der selvfølgelig er plads til at h*n kan komme ned og træne og undersøge og ikke behøver at være på arm hele tiden bare fordi de er på besøg. Det bliver også brugt, men kun ganske kort tid ad gangen. Det er svært at vide hvordan det foregår hjemme. Jeg undrer mig bare over hvor passiv h*n stadig er.

der er også en større søskende som jeg tror er en faktor for at der ikke helt bliver gjort hvad der måske burde med en lille, fordi forældrene synes det er hårdt og svært at jonglere to børn. De er skilt, så de står alene hver især.  

Anmeld Citér

14. december 2017

StineW79

Profilbillede for StineW79

Thea er født 6 uger før tid. Nogle ting gik langsommere og de andre ting fuldte hendes korrigeret alder.

Træning er en god ide, i forhold til at ligge på maven, og få trænet musklerne osv.

Ang maden er der altid stor forskel på, hvornår de begynder at spise fulde måltider. Det gælder både babyer født til tiden og babyer født for tideligt.

Så længe baby virker kvik og ellers tilpas tænker jeg ik der er noget at bekymre sig om. Vh Stine 

Anmeld Citér

11. januar

M (:

Profilbillede for M (:
Elsker mine tre skønne børn

Min yngste datter er født 5 uger før tid (men 18% for lille), og var på langsommere end gennemsnittet på nogle af de punkter du nævner.

F.eks. var hun 8 mdr. (korrigeret 7 mdr.) før hun begyndte at spise noget der mindede om alm måltider (hun var 7 mdr. førend hun overhovedet var interesseret i at smage!).

Hun var 10 mdr. (korrigeret 9 mdr.) førend hun kunne sidde, og hun var 17,5 (korrigeret 16,5 mdr.) før hun kunne gå. 

Hun har ligget på maven og trænet fra dag 1 og har ikke fået nogen hjælp på baggrund af sin tidlige fødsel. Dog har hun været ofte (og langvarigt) plaget af sygdom. Hun er også barn nr. 2, men har det første år ikke stræbt efter at komme med og efter storebror (2 år ældre). 

Nu er hun knap 3 år og ingen kan længere se eller mærke på hende at hun kom før tid. 

Måske barnet ofte er på arm fordi det har været traumatisk for forældrene med et så præmaturt barn og oveni en skilsmisse? 

Venligst M (:

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+