Jeg har en baby en nær familie som er præmatur. 2mdr for tidligt født. Jeg undrer mig ofte over om h*n udviklet sig som h*n skal.. Jeg har ikke selv erfaring med præmatur, så jeg aner ikke om jeg har noget som helst i min undren eller det er helt normalt som h*n udvikler sig
babyen er fra fødselsdato næsten 10mdr gammel. Dvs 8mdr ifølge termin. H*n er opstartet på grød/mos for 2mdr siden men indtager langt fra hele måltider endnu. Kan ikke sidde, kan ikke stå på alle 4, kan ikke trille eller krybe. Har kun lige lært at ligge helt oppe på albuerne når h*n ligger på maven.
Jeg oplever at barnet ligger meget på ryggen stadigvæk. Placeret i lift eller på arm. Hvis man holder barnet oprejst op ad sig, taber h*n ofte hovedet. Det virker ret ukontrolleret stadigvæk.
Alt i alt virker barnet mere som et barn på 5 mdr fremfor de 8 jeg tænkte man skulle regne med. Både motorisk men også måden h*n kommunikerer på/har kontakt på. Men er det naturligt nok at det går endnu langsommere fremad med præmature? Og ikke kan modregnes efter termin på den måde som jeg hidtil har troet?
Min yngste datter er født 5 uger før tid (men 18% for lille), og var på langsommere end gennemsnittet på nogle af de punkter du nævner.
F.eks. var hun 8 mdr. (korrigeret 7 mdr.) før hun begyndte at spise noget der mindede om alm måltider (hun var 7 mdr. førend hun overhovedet var interesseret i at smage!).
Hun var 10 mdr. (korrigeret 9 mdr.) førend hun kunne sidde, og hun var 17,5 (korrigeret 16,5 mdr.) før hun kunne gå.
Hun har ligget på maven og trænet fra dag 1 og har ikke fået nogen hjælp på baggrund af sin tidlige fødsel. Dog har hun været ofte (og langvarigt) plaget af sygdom. Hun er også barn nr. 2, men har det første år ikke stræbt efter at komme med og efter storebror (2 år ældre).
Nu er hun knap 3 år og ingen kan længere se eller mærke på hende at hun kom før tid.
Måske barnet ofte er på arm fordi det har været traumatisk for forældrene med et så præmaturt barn og oveni en skilsmisse?
Anmeld
Citér