Penicillin og skole

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

473 visninger
8 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. december 2017

Anonym trådstarter

Min datter som går i skole har fået en urinvejsinfektion og er sat i behandling.  Men hvordan er det nu med penicillin og skolen. ?  Hun skal have 3 x dagligt. Hun får om morgnen kl 7 med morgenmaden og kan så først få nr 2 pille kl 15. Men hvad så med pille 3?  Bliver det ikke for tæt på hvis vi giver den kl 19 inden sengetid. ?  Derfor tænker jeg om jeg mon kan give hende en pille med og hun kan tage den kl 13. Men må læreren udlevere pillen til hende?  Eller må læreren hjælpe hebde med at huske den hvis jeg lægger den i hendes taske og selfølgelig giver læren besked ?  

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

11. december 2017

Anonym

Nu kan jeg ikke lige spørge mine forældre, som begge er folkeskolelærere, da de sover nu. Men tror ikke lærerne må udlevere medicin til eleverne. De er jo ikke uddannet inden for det sundhedsfaglige område, og for at udlevere medicin til andre (udover egne børn) skal man jo egentlig være det, da man ellers ikke kan forvente at kende til virkningen af lægemidlet og vide hvilke tegn på bivirkninger eller overdosis/forgiftning man skal holde øje med.

Medicinen hun får vil have det der hedder en halveringstid samt et tidspunkt, hvor dosis i kroppen er på max. Og hvis medicinen ikke bliver korrekt fordelt ud over døgnets timer, så kan hun risikere at få en forgiftning/overdosis, da der vil være for meget af lægemidlet i kroppen, når næste pille indtages og optages i kroppen, så det er meget vigtigt at medicinen tages fordelt på døgnets 24 timer. Dvs hvis hun skal have 3 piller om dagen, så skal der gå 8 timer mellem hver pille. Så det duer ikke at give hende om eftermiddagen og så igen til kl 19.

Hvis hun ikke selv er gammel nok til at kunne administrere den pille hun skal have i skoletiden, så ser jeg ikke anden udvej end at I må holde hende hjemme, så længe hun er på penicillin. Og ja, jeg er sundhedsfagligt uddannet 

Anmeld Citér

11. december 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Nu kan jeg ikke lige spørge mine forældre, som begge er folkeskolelærere, da de sover nu. Men tror ikke lærerne må udlevere medicin til eleverne. De er jo ikke uddannet inden for det sundhedsfaglige område, og for at udlevere medicin til andre (udover egne børn) skal man jo egentlig være det, da man ellers ikke kan forvente at kende til virkningen af lægemidlet og vide hvilke tegn på bivirkninger eller overdosis/forgiftning man skal holde øje med.

Medicinen hun får vil have det der hedder en halveringstid samt et tidspunkt, hvor dosis i kroppen er på max. Og hvis medicinen ikke bliver korrekt fordelt ud over døgnets timer, så kan hun risikere at få en forgiftning/overdosis, da der vil være for meget af lægemidlet i kroppen, når næste pille indtages og optages i kroppen, så det er meget vigtigt at medicinen tages fordelt på døgnets 24 timer. Dvs hvis hun skal have 3 piller om dagen, så skal der gå 8 timer mellem hver pille. Så det duer ikke at give hende om eftermiddagen og så igen til kl 19.

Hvis hun ikke selv er gammel nok til at kunne administrere den pille hun skal have i skoletiden, så ser jeg ikke anden udvej end at I må holde hende hjemme, så længe hun er på penicillin. Og ja, jeg er sundhedsfagligt uddannet 

1000 tak for dit svar. Jeg går hjemme på barsel så muligheden er at jeg må gå hen på skolen  og give hende pillen . Hun skal dog ikke i skole i morgen da hun stadig har ondt når hun tisser og hun har flere gange i går og i dag tisset i bukserne fordi hun ikke har kunne mærke at hun skulle tisse før det var for sent ( hun er 8 år) . 

Anmeld Citér

11. december 2017

A-1995

Profilbillede for A-1995

Umiddelbart tænker jeg godt læreren må give hende det. I dagplejen må de i hvert fald gerne give penicillin ☺️

Anmeld Citér

11. december 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart
A-1995 skriver:

Umiddelbart tænker jeg godt læreren må give hende det. I dagplejen må de i hvert fald gerne give penicillin ☺️

Så har I andre regler i jeres kommune. Her var det en kamp overhovedet at få dagpleje til at give et læge ordineret jerntilskud som jo ikke en gang er medicin. 

Anmeld Citér

11. december 2017

lineog4

Profilbillede for lineog4
Mod

Vi har lige lavet retningslinjer vedr. medicin og skolen.

Har et barn en kronisk sygdom eller længerevarende sygdom, skal medicin for så vidt muligt gives uden for skoletid (det er for det meste muligt), og ellers skal vi selvsagt hjælpe så barnet kan få en skolegang - dvs. personalet skal hjælpe med at få givet medicinen, dette må dog kun være lægeordineret, så ikke urtemedicin eller andet.

Hvis et barn har en infektion og kan være i skolen, er det kun undtagelsesvis, at vi påtager os ansvaret for at give medicinen og igen kun lægeordineret.

Udover retningslinjer osv. så handler det også helt praktisk om, at vi skal koordinere hvem der gør det, så det ikke forsvinder midt i hverdagen, det skal opbevares i aflåst skab, da andre elever ikke pludselig må have fået fingeren i det og spist et par piller osv. Så spørg skolen, de fleste gange er det muligt at finde en løsning, men vi er blevet pålagt at have stramme regler med øje for ansvaret hvis noget skulle gå galt.

Anmeld Citér

11. december 2017

lineog4

Profilbillede for lineog4
Mod
IenFart skriver:

Så har I andre regler i jeres kommune. Her var det en kamp overhovedet at få dagpleje til at give et læge ordineret jerntilskud som jo ikke en gang er medicin. 

Jeg tror såmænd det er alle kommuner, der har strammet op. Det er i efteråret kommet en skrivelse ud der gør vi skal forholde os til praksis og lave klare retningslinjer (så klare som man nu kan) og her understreges det, at medicin så vidt muligt skal gives i hjemmet da personalet i dagsinstitutioner og skoler ikke er uddannet til at håndtere medicin og til at observere på barnets tilstand.

Jeg røg selv i den med den store datter, fordi jeg havde troet de kunne give en Panodil efter en time i tandlægestolen, men det må de ikke heller ikke med en godkendelse fra mig.

Anmeld Citér

11. december 2017

Anonym

Anonym skriver:

1000 tak for dit svar. Jeg går hjemme på barsel så muligheden er at jeg må gå hen på skolen  og give hende pillen . Hun skal dog ikke i skole i morgen da hun stadig har ondt når hun tisser og hun har flere gange i går og i dag tisset i bukserne fordi hun ikke har kunne mærke at hun skulle tisse før det var for sent ( hun er 8 år) . 

Det lyder som en fornuftig løsning, da hun så både kan komme i skole og få medicinen på rette tidspunkt 

Anmeld Citér

11. december 2017

Thea14

Profilbillede for Thea14

Har lige spurgt min mand der er skolelærer, og han siger at de ikke må have noget med medicin at gøre. De må ikke engang udlevere hovedpinepiller. - kun ved kronisk sygdom må de opbevare medicin og udlevere, men i så fald skal alle lærer på den årgang, på kursus i at håndtere denne medicin.

Læreren må gerne minde eleven om at tage medicin, men det er ikke deres pligt eller ansvar, og de må derfor gerne sige nej til det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.