Hej Trine.
Jeg har brug for at hører en pædagogs mening.
Sagen er den at jeg har fået en ny fyr som jeg har set gennem det sidste halve års tid.
Vi ses når min søn er hjemme hos hans far eller i aftentimerne når han sover på sit værelse med lukket dør og babyalarmen tændt.
Det har jeg så fortalt min eks fordi jeg ikke finder det unormalt og han har selv fået en kæreste så det faldt meget naturligt at fortælle ham det.
Men så kom balladen. Nu sviner han mig til, kalder mig en egoistisk og dårlig mor der ikke tænker på mit barns trivsel eller hvad der er bedst for ham.
Jeg har fortalt min eks flere gange nu at vores søn aldrig har mødt ham, for det føler jeg mig ikke personligt klar til at han skal.
Han nægter nu alle former for kommunikation med mig og jeg kontakter derfor SF for at få rådgivning ti samarbejde da det jo er ret vigtigt at få til at fungerer trods forskelligheder. Men det gjorde så bare det hele meget værre.
Han mener hårdnakket at jeg er en dårlig mor der skader mit barn fordi min fyr er herhjemme mens han sover.
Skal lige siges at min fyr aldrig overnatter. Han er her et par timer om aftenen og tager hjem.
Håber du kan komme med et konstruktivt svar til mig og fortælle mig om du også mener jeg er en dårlig mor der skader mit barn?
Trines svar
Kære Bare dig
Øv en situation, du og din ex er kommet i. Det lyder ikke rart for hverken dig eller ham.
Som du beskriver situationen, kan jeg ikke se, at du skulle være en dårlig mor, af den grund.
Det er helt normalt, at man finder en ny kæreste og at man ses.
Faktisk synes jeg det virker, som om du har gjort dig nogle gode overvejelser i forhold til din nye fyr og din søn.
Selvfølgelig kan du have besøg, når din søn sover.
For mig lyder det mere som om din ex har nogle følelser i klemme.
Det kan nemlig nemt være sådan, at din ex ingen problemer har med, at han selv har en kæreste men, at det gør ondt, at du har fået en.
Det kan han ikke retfærdiggøre hverken over for dig eller sig selv og derfor vender han det til, at handle om jeres søn.
Jeg synes du gjorde det rigtige i, at kontakte statsforvaltningen. Det er vigtigt, at I får noget hjælp til at finde tilbage til en måde hvor I kan kommunikere uden , at der bliver brugt skældsord og kaldt dårlig mor.
Sådan som jeg har forstået det, så har I mulighed for, at komme til en samtale med en mægler, som kan hjælpe jer til en bedre kommunikation.
Jeg vil anbefale jer, at tage imod denne mulighed. Og hvis din ex ikke vil det kan de have konsekvenser for hans rettigheder til at se jeres søn.
Men alt det kan statsforvaltningen hjælpe mere med.
Jeg ønsker jer alle 3 alt det bedste.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk