Lige et spørgsmål. Min yngste er lige fyldt 2. Han er meget mild og glad og hr aldrig slået/ sparket eller drillet. Heller ikke når storebror driller ham.
I denne uge har han været i Gæstedagpleje. Normalt græder han meget ved aflevering men det har han ikke gjort denne gang. Til gengæld har han været rigtig strid ved en af de små dernede og har flere gange sparket og slået hende ????
det ligner ham slet slet ikke og det sagde dagplejen også..
Hvorfor mon han gør det? Er det mon sådan en reaktion på gæstedagplejen??
Jeg frygter jo straks at det er noget der vil fortsætte ????
Trines svar
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål.
Lad mig starte med, at sige, at det kan jeg ikke entydigt svare på.
Der kan nemlig være flere årsager til denne adfærd.
Når børn når omkring 2 år plejer der, at komme et nyt udviklingstrin. Det er her de fleste børn har fået de første ord og måske endda kan gøre sig forståelig.
Når børn begynder, at bruge det verbale sprog sker der en reaktion fra menneskerne omkring barnet. Forventningerne skifte og der bliver stillede flere krav. Barnet selv begynder også, at formulere ordene oppe i hovedet, men det er ikke altid, at de kommer ud som de skal. Det kan skabe stor frustration.
Det jeg vil sige med det er, at det kan tænkes, at din søn er i gang med et nyt udviklingstrin hvor han kan noget med sproget men ikke få det ordentligt ud. Det giver ham en frustration, som han ikke kan komme af med på anden måde end, at gå efter dem der er mindre end ham selv.
Når det så er sagt, så kan det også være en reaktion på gæstedagplejen. Vi mennesker er jo forskellige og jo bedre vi kender hinanden, jo mere intuitivt kan vi også forstå hinanden.
Derfor kan man formode, at din søns dagplejer har en intuitiv forståelse for din søn. Det er ikke sikkert, at gæsteplejeren har denne forståelse. Og derfor kan din søn opleve, at han ikke bliver forstået og det skaber frustration. Som han så lader komme ud på en der er mindre end ham selv.
Men det kan også handle om noget helt andet. Nemlig, at han er i gang med, at lære sin verden bedre, at kende. Det gør han ved, at mærke efter for hvad han kan tillade sig.
Alle børn kommer gennem et udviklingstrin hvor de mærker verden efter. Mange gør det ved, at sige nej til alt. For på den måde, at mærke hvor meget de selv kan bestemme. Andre igen gør det ved, at slå. Igen for, at mærke hvor ”lang” de kan gå.
Det er helt normalt og altså ikke noget du skal frygte. Dog er det vigtigt, at du og dagplejer hurtigt får vist ham, at det ikke er en acceptabel adfærd.
Få stoppet ham verbalt og hvis han fortsætter er det vigtigt, at sige, at så kan han ikke lege der hvor pigen leger.
Jeg håber det giver mening. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk