Eksperthjælp: Vil ikke i parterapi på grund af økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

842 visninger
0 svar
0 synes godt om
19. november 2017

Gitte Sander

Min mand igennem 12 år fryser mig ud i dagevis, når vi har skændtes. Det er altid mig der skal bede om forsoning, og det får mig til at føle at han er ligeglad med mig/os.
Vores ægteskab er meget slidt. Jeg har mange gange bedt ham om at gå i parterapi med mig, men han afviser det grundet økonomi, men jeg kender hans mange fordomme om terapeuter og tænker det er den væsentligste grund.
Jeg er SÅ slidt. Har krops spændinger i hele kroppen, føler ingen glæde ved noget (andet end mine børn). Isolere mig.
Jeg tænker ofte på hvor skønt det ville være at have mit eget sted med børnene, hvor vi har ro og en bedre stemning. Men jeg er SÅ ambivalent og vil for børnenes skyld hellere blive så de kan få en "usplittet" barndom. Jeg er selv skilsmisse barn hvilket har været svært for mig. Og græsset er jo ikke grønnere på den anden side. Der ville være mange udfordringer økonomisk, bolig, må skifte job da jeg er fast nattevagt i plejesektoren.
Jeg har været ramt af stress/depression x2 siden 2012, og er aldrig blevet helt stærk. Har stadig mange kognitive vanskeligheder med hukommelse, mister overblik, svært ved at håndtere pres. Nogle gange på mine mørke dage ønsker jeg ikke at være her mere, men formår at kæmpe videre da jeg ikke kunne påfører sådan en smerte på mine børn.
Hoved problemet i vores parforhold er kommunikation. Min mand magter ikke at tale om dybere ting, hvilket jeg savner. Tale sammen om fælles drømme , mål. Tage initiativ i hverdagen til at glæde hinanden.
Jeg har altid været meget omsorgsfuld og opmærksom på min mand/børn, og dækket alle deres behov hver især. Men jeg føler ikke at min mand giver tilbage. Giver en kop kaffe på sengen, lader MIG sove længe og selv går med hunden, små initiativer for at glæde mig eller børnene. Jeg føler mig ikke værdsat, bare en logistik medarbejder der sørger for at familien fungere( bare en lille anerkendelse for at han er bevidst om det).
Jeg oplever at jeg er ved at blive bitter, fyldt af negativitet. Mig , som plejer at være lattermild og glad ??
Vi løser aldrig noget i vores konflikter. Der går dage i kulde, hvorefter jeg beder om "godt vejr" fordi jeg ikke kan holde det ud.
Lige nu har han ikke talt til mig en uge.
Hvilken tilgang syntes du jeg skal have til ham?
Skifter mellem at have lyst til at skride, tude, slå ham. Er ved at gå i opløsning.

Gittes svar

Hejsa,

Du kan muligvis regne ud, hvad jeg vil svare: I bør gå i parterapi. Nu.

Økonomi er en rigtig dårlig undskyldning for ikke at gå i parterapi, man kan for eksempel kigge på hvor mange gange man kunne gå i parterapi, hvis man købte en 50.000 kroner billigere bil eller på anden måde omprioriterede budgettet. Jeg har studerende, der bruger deres hårdt fritidsopsparede penge på at gå i terapi. Dem giver jeg så også en klækkelig rabat, vil jeg sige, men bare for at sige, at jeg mener økonomi handler det ikke om. Kig på hvad en skilsmisse ville koste jer, det koster de fleste adskillige hundrede tusinde kroner at blive skilt. Så selv prisen for at gå 6-12 gange i parterapi er vand ved siden af hvad par bruger på andre ting.

Så er der fordommene imod terapeuter, og der synes jeg måske bare du skulle sige til ham at I kan lade det komme an på en prøve og tage en samtale med et par forskellige. Uden tvivl vil ens værste fordomme i nogle tilfælde blive bekræftet, men det handler jo om at finde en terapeut I begge føler en form for kemi eller samklang med, som I føler kan give jer noget, der hjælper jer videre.

Så når du spørger hvilken tilgang, jeg synes du bør have, så tænker jeg den tilgang af at du ikke længere kan acceptere tingenes tilstand og at du gerne vil videre. Fortæl ham at din grænse er nået overfor tavshed og dårlig stemning derhjemme og om godt han vil gå med dig for din skyld, "træk" ham derhen om nødvendigt. Fortæl ham at du har det ad pommeren til og at du har brug for at I gør noget ved den del af det, der handler om jeres forhold, ellers er du bange for at det kan ende med en skilsmisse, fordi du er allerede begyndt at fantasere om at bo alene i stedet for at bo sammen. Det får nogle til at vågne op og forstå alvoren i situationen.

Parterapi er i øvrigt meget virksom i forhold til depression og kan virkelig anbefales.

Håber du får ham med. Nu må han stoppe med det der modstand imod det, I får jo ikke løst noget som det er nu, han kan i det mindste prøve nogle samtaler og se hvad han så synes ;-)

Venlig hilsen,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.