He Trine. Jeg er lidt i tvivl om min søns udvikling er qlderssvarende, jeg håber du kan hjælpe.
Min yngste søn bliver 2 om en uge. Han er født 3 uger for tidligt.
Han løber, øver sig i at hoppe, går baglæns, kører løbecykel osv. Altsammen meget fint tænker jeg.
Han snakker umiddelbart også ganske udemærket. Han siger nok 200-300 ord cirka og sætter 2-3 ord sammen. Han nævner sig selv ved navn og har styr på mig/dig osv.
Det er kan bekymre mig er at jeg ikke føler han helt forstår så meget som han burde. Jeg føler ikke rigtig keg kan forklare ham ting som jeg kunne med hans storebror. Fx har han lige fået ny seng. Jeg fortæller ham han har fået ny seng fordi han er en stor dreng osv men han virker ikke til at forstå det. Det samme når vi snakker om at han snart har fødselsdag og bliver 2 år, det forstår han heller ikke.
Jeg føler min ældste var mere med på den front og i den alder forstod sådan nogle ting. Jeg er bekymret fordi jeg er i tvivl om det er normalt, eller om der rent faktisk er noget galt.
Det skal måske nævnes at jan har en hørenedsættelse og bruger høreapparat. Han fik det da han var halvandet.. han er i øvrigt også super hypermobil..
Trines svar
Kære Mig
Tak for dit spørgsmål. Det lyder til du har en dejlig dreng, som kan utrolig meget.
Først og fremmest skal du huske, at der er stor forskel på børn. Også søskende imellem.
Ofte oplever forældre, at det ene barn kan en masse på et område men måske ikke så meget på et andet og omvendt med lillebror.
Derfor er min første tanke, at det lyder helt normal.
Når vi, de professionelle, taler om sprog, taler vi om 4 forskellige dimensioner.
- Det produktive talesprog, som er ordforråd, udtale af sproglyde og sætningsopbygning.
- Receptivt talesprog, som er den del af talen som omfatter sprogforståelsen altså de forskellige ords betydning i sig selv og i forskellige sammenhænge.
- Lydlig opmærksomhed, som er evnen til af afkode sprogets lyde herunder de forskellige bogstavers lyde og senere dets udsendende og navn.
- Kommunikative kompetencer, som er om barnet kan bruge sproget i samspil med andre f.eks. ved at stille spørgsmål.
Ud fra den korte beskrivelse du har givet af din dreng, kan det lyde som om han måske ikke helt har styr på sit receptive talesprog.
Hvilket er meget normalt i den alder.
Jeg vil anbefale dig, at tale med hans dagpleje/vuggestue og spørge om muligheden for en sprogtest.
Det er normal, at sprogteste børn der har haft svært ved sproget(høreapparat) eller 2-sproget, når de er 2 år. Ellers testes de fleste børn som 3årige.
Du kan også læse denne folder, som kommer med gode råd til hvordan man kan understøtte sit barns sproglige udvikling.
Udvikling af sprogfærdigheder hos 0-2 årige børn
Men når det så er sagt så husk, at børn udvikler sig i forskellige stadier og det er vigtigt ikke, at gøre hans sprog til et problem hvis det ikke er det.
Jeg håber det var en hjælp. Ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk