Regler ved bordet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.900 visninger
26 svar
27 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. november 2017

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Hvilke “regler” har I for jeres børn ved middagsbordet? Altså fx, skal de spise op? Må de gå fra bordet, inden alle er færdige? Skal de smage på maden? Må de få andet, end det der bliver serveret? Osv. Skriv også gerne børnenes alder.

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

10. november 2017

Carina:-)

Profilbillede for Carina:-)
Mod

Mine er knap 2 - 5 -5 -9 og 12.

De skal ikke spise op ,men til gengæld skal de self tænke over hvor meget de øser op . Men jeg tror ikke på at tvangsspisning gør andet end at gøre en overvægtig. 

Man skal ikke smage på maden hvis man ikke har lyst,smager ikke selv på noget jeg synes ser uappetitligt ud. 

Men jeg prøver altid at snakke om hvad det er der gør de ikke har lyst - er det udseendet på maden ,lugten eller hvad er det der gør de ikke har lyst. 

Jeg laver mad både til børn og voksne- så her kan jeg sagtens servere risengrød til børn og chiligryde til store børn/voksne. 

Børns smagsløg er ikke som voksne,og der er også ting jeg ikke kan lide så dem laver jeg ikke/eller spiser .

Så tvinger heller ikke børn til at spise noget de ikke bryder sig om / har lyst til.

Man skal blive siddende til alle er færdige-for aftensmaden her i huset er det eneste tidspunkt hvor vi er samlet til at snakke om dagen . 

Anmeld Citér

10. november 2017

AnoMom

Min søn er 2. 

Han skal smage på maden, kan han ikk lide den så er det helt ok også må han gå udenom det kan ikk kan lide og spise det han kan lide. (Sørger altid for der er noget jeg ved han kan lide)

vil han stadig ikk spise det. Så må han lade være. Men han får ikke andet. 

Han skal sige tak for mad når han er færdig. 

Han må gerne rejse sig før vi andre er færdige. Han skal bare forstå at vi andre spiser og skal han lege er det inde på værelset så det ikke forstyrrer os andre. 

Anmeld Citér

10. november 2017

Thea14

Vores datter er 4 (og et halvt) år. Og så har vi en søn på 8 uger, men ham gælder der ikke nogen regler for endnu.

Reglerne er egentlig ganske få. Man spiser det der serveres og er det ikke godt nok kan det blive til en rugbrødsmad (vores datter hader rugbrød). Jeg sørger selvfølgelig for at der altid er noget mad som hun kan lide.

Hun skal minimum spise x antal bider/stykker kød eller lign. Af det jeg ved hun uden problemer har spist før. - hun er meget småtspisende og stod det til hende var to bider kartoffel helt fint. Hvor meget hun skal spise aftales ved bordet når hun selv mener hun har fået nok. 

Man siger tak for mad til den der har lavet maden. Derefter spørger man pænt om man gerne på rejse sig.

Hun behøver ikke blive siddende til vi er færdige med at spise, men har man først forladt bordet (medmindre det er for toiletbesøg), så er man færdig med at spise og maden bliver ikke stående og venter på en. (Vi havde en periode hvor hun på den måde udskød aftensmaden til hun havde lyst)

Hun er ikke tvunget til at smage på nye ting eller spise op. Jeg vil heller ikke altid smage nye ting, og selvom jeg selv laver min egen portion kan jeg fejl vurdere min appetit.

Anmeld Citér

10. november 2017

Anonym

Seks børn i alderen 2-12. De skal smage på maden, hvis ikke jeg allerede ved at de vitterligt ikke kan lide det. Dvs jeg ved at den ene virkelig ikke kan lide fiskefrikadeller- så laver jeg kylling til hende når de andre får fisk. Jeg ved også hvem det kan lide stærk mad osv. Kogt brokolli osv..Så varierer jeg det bare med at tage noget fra, før chili bliver tilsat. Alle skal blive siddende ved bordet indtil alle (børn) er færdige. Bestik skal ligge på en bestemt måde når de er færdige. Jeg vil ikke have råb, skrig, hoppen rundt, dårlig opførsel ved bordet... gir det mon ikke sig selv;-)? 

Hende på to må godt også bruge fingrene til maden. Hun er BLW barn og der glider mere mad ned når hun også godt må føle på maden. Jeg retter på dem hvis de sidder og vipper, hænger på stolen, taler med mad i munden etc. 

Der er ingen dessert/is/ slik/kage hvis man ikke vil spise noget aftensmad.

Jeg laver ofte børne og voksenretter som er vidt forskellige. Man skal ikke spise op her hos os, men jeg beder dem overveje hvor “sultne” de mon er inden de hælder op. Især når det gælder fx mysli og joghurt har de for vane at hælde alt for meget op og jeg oplever indimellem at der går ligeså meget i skraldespanden, som i maven. Det prøver jeg at ændre på. 

Anmeld Citér

10. november 2017

MummiT

Profilbillede for MummiT
D. 4/7-14 kom min skønne pige
Morogbarn skriver:

Hvilke “regler” har I for jeres børn ved middagsbordet? Altså fx, skal de spise op? Må de gå fra bordet, inden alle er færdige? Skal de smage på maden? Må de få andet, end det der bliver serveret? Osv. Skriv også gerne børnenes alder.

Min datter er 3. Hun skal smage på maden, og hun skal sidde pænt og spise indtil hun er mæt. Når aftensmaden er taget af bordet er køkkenet lukket, og der bliver ikke serveret andet. Måske en rugbrød med smør hvis hun vitterligt intet har spist, men ellers ikke. 

Dog spiser vi ofte hver vores mad. Min datter er ofte så opfyldt af dagens indtryk at hun ikke har overskud til at spise varm med til aftensmad. - Hun bryder helt sammen og får intet spist. Serverer jeg derimod f.eks. øllebrød eller rugbrød med makrel ved siden af den varme mad, så spiser hun gerne en stor portion øllebrød eller 2-3 skiver rugbrød. Så der er næsten altid rugbrød me pålæg på bordet sammen med aftensmaden.

Hun skal ikke blive siddende når hun er færdig med at spise, ikke når det kun er hende og jeg. Hun har krudt i røven og ender med at fjolle/lave ballade ved bordet hvis jeg absolut holder på at hun skal blive siddende, så hun får som regl lov til at rende ind og lege når hun er færdig med at spise.

http://lb3f.lilypie.com/9GQGp2.png

Anmeld Citér

10. november 2017

A-1995

Mine er 2 og 3.

de skal ikke smage på noget de ikke har lyst til og vi har heller ikke regler for hvor meget de skal spise. Jeg serverer kun mad jeg kan stå inde for at de spiser, så de må tage det de har lyst til og lade det andet være. 

Der bliver dog ikke serveret andre retter. Man spiser der der bliver serverer ellers undværer de. Sørger selvfølgelig altid for at der er noget jeg ved de kan lide. 

Når de er færdige med at spise skal de sige tak for mad og må gerne forlade bordet selvom vi andre spiser. De ved godt at vi ikke er "til rådighed" så længe vi spiser ☺️

Anmeld Citér

10. november 2017

JVF

Profilbillede for JVF

Hjemme hos os skal vores 2-årige smage på maden og der er det helt ok at sige nej tak, hvis man ikke kan lide det. Derudover skal hun blive siddende til alle er færdige og sige "tak for mad" og stille sin tallerken ud i køkkenet, når hun går fra bordet. 

Anmeld Citér

10. november 2017

M&Ms

Profilbillede for M&Ms

Min søn på 3,5 skal smage, før han siger, at der er noget, han ikke kan lide. Han skal sidde ordentligt og spise pænt med kniv og gaffel (det kniber lidt endnu). Han hjælper selv med at hælde op og beder selv om mere mad, hvis han vil have. Han skal blive siddende lidt efter han er færdig (vi træner bordskik), men efter et par minutter spørger han pænt, om han må gå fra bordet og siger tak for mad. 

Hvis han en sjælden gang ikke rigtig spiser noget, lader vi hans tallerken stå Max 30 minutter, hvorefter han som regel lunter op til bordet og spiser lidt mere. Vores køkken er lukket efter aftensmaden og der serveres ikke andet. Vi sørger selvfølgelig for, at der altid er noget, han kan lide.

Vi vil gerne vænne ham til, at man spiser hvad der serveres og at det skal være hyggeligt at spise sammen. Han vil ofte gerne sidde lidt længere tid ved bordet og snakke med os, selvom det er svært for ham at sidde stille. 

Hvishan er syg eller lignende, hvor han næsten slet ikke spiser, så kan vi godt finde på at tænde tv, for så glider der mere ned, men det er kun i ekstreme tilfælde.

Anmeld Citér

11. november 2017

energystar

Profilbillede for energystar
Morogbarn skriver:

Min søn er 12. Han har aldrig skulle smage på maden hvis ikke han ville - der er da absolut heller ingen der skal tvinge mig til at smage på noget. Jeg tror på at man kommer længere med motivation end tvang. I dag smager han - helt frivilligt - på alt nyt mad. Han skal ikke spise op. Hvis man herhjemme ikke kan li maden må man gerne tage et stykke brød med pålæg - dette gælder for os alle 3. Har aldrig lige forstået hvorfor man skal gå sulten i seng hvis man ikke kan li maden.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+