Jeg er i tvivl om hvad jeg faktisk har brug or. Vi bor i Italien, og jeg havde tænkt mig at købe en flyverdragt til min 1 årlige søn på nettet (sådan en kan man ikke finde hernede. Her finder man mest upraktisk vintertøj). Men så har jeg læst et blogindslag om at flyverdragt bruges først når det er 8 grader eller koldere. Det er der ikke udsigt til sådan lige foreløbig. Hvad bruger man så til at holde sønikke varm - sådan til mellem 8 og 15 grader? Som er praktisk? Nogle nævner ‘thermo tøj’ men det aner jeg faktisk ikke hvad er
er der nogle der kan hjælp?
så har jeg også set at der er nogle overgangs flyverdragter, men hvad kan de udover at holde regnen ude? Er det noget man kan anbefale? Her har det ikke regnet i 2 måneder, så hvis det primært virker som en regnfrakke er det måske ikke sagen.
Jeg har under alle omstændigheder tænkt mig at købe en flyverdragt så vi kan komme op at kælke i bjergene - men hvis den er så varm, må jeg nok hellere også finde noget andet til byen.
Mange tak fra den uvidende mor... 
Hvis jeg skulle købe tøj ud fra det, du beskriver, så havde jeg købt én termodragt (dragt frem for 2-delt pga. alder), et godt uldsæt til under og måske et sæt regntøj, da termotøj er okay til kortvarigt støvregn men ikke så meget mere end det.
Til vores lange, smalle dreng er vi meget glade for MarMar-termodragt (den er mere 'stiv' end Wheats men synes, pasformen er super), Polarn O. Pyret til uldsæt (deres bluse med lynlås er super god - svensk mærke. Vi køber det online) og så Wheats regntøj, da bukserne er med høj smæk, brede seler og kan spændes ind i siden og gøres smallere.
Jeg har ikke nogen erfaring med overgangs-flyverdragt/softshell-dragter, da vi kører flere/færre lag og bruger på den måde det "samme" på kryds og tværs, når kulden kommer. Tilsat en Farmor-striktrøje, så har vi kørt med den mængde tøj hver vinter - også da vi boede nordpå med -30 grader.
Vi skifter i øvrigt til termojakke i slut september. Og så ryger bukserne på lidt senere alt efter vejret. Vi har købt 2-delt her i str. 3 år til hjemme og en heldragt til vuggestuen.
Men det er en videnskab og der er nok så mange præferencer på det ene eller andet, som der er mødre og børn.
Vh.