Eksperthjælp: Tro på at det virker

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.821 visninger
0 svar
0 synes godt om
30. oktober 2017

Trine Andreasen

Vores kærlige søn på 21 måneder er begyndt at slå os og sig selv rigtig meget i situationer, hvor han bliver frustreret (fx ved bleskift, træthed, sult eller lignende). Vi har rigtig svært ved at få ham til at holde op. Vi har prøvet forskellige ting - afledning, bestemt tone, og holde hans hænder. Det ender ofte i stor frustration, hvor især jeg ender med at hæve stemmen. Det hjælper heller ikke, at jeg er gravid i 7. måned med bækkenløsning. Kæresten/farmand er rigtig god til at hjælpe til og vi er gode til at samarbejde om vores søn. Vores eneste problem er det her med at slå - men jeg synes til gengæld at det fylder mere og mere. I hans dagpleje er der en udadreagerende dreng, som giver mange problemer for børnegruppen og dagplejemor. Vi er opmærksomme på, at vores søns reaktionsmønster kan være herfra - både som kopiering og hans reaktion hvor han har sine parader oppe og skubber den pågældende streng væk, hvis han kommer for tæt på i forvirring over om drengen kommer i glæde eller dårligt humør. Han er meget påvirket af drengen fra dagplejen (en situation om håndteres nu - omend for sent). Men hvordan kan vi, som forældre, tage hånd om situationen på bedste vis? Vi tænker også på, at vi skal have vendt situationen inden han skal være storebror. Kan det skyldes, at han længe har været på overarbejde i dagplejen? Er det "bare" en fase? Uanset - så føler vi, at vi mangler nogle værktøjer. Nogle gange bliver han ked af det lige efter en episode - andre gange bliver han bare vred. Mht hans udvikling, så er han rigtig god motorisk og øver sig rigtig meget på sproget.

Trines svar

Kære Du

Tak for dit spørgsmål. Jeg har fået det videre sendt fra en af de andre "eksperter" og er "glad" for det er landet hos mig.

Det er en problematik rigtig mange forældre tumler med.

Særlig når deres børn oplever andre børn, med en anderledes adfærd end de selv har. 

Jeg er glad for at hører at der er taget hånd om den anden dreng. Det er nemlig aldrig hensigtsmæssigt at have et barn i børnegruppen der er så ud afreagerende uden at der bliver taget hånd om det. Særlig fordi det sender et signal til de andre børn om at det er en okay adfærd. Hvilket det aldrig er!

Jeg læser det som en situation der har stået på i en længere periode og derfor mener jeg det er vigtigt at I får "talt med jeres dreng om hvad han har oplevet. Jeg har sat talt i "" da det er svært at tale med en dreng på 21 mdr. om sådanne oplevelser. 

Men jeg vil opfordre jer til at prøve alligevel. Prøv at fortælle historier hvor der er en dreng der bliver overfuset eller hvor der er en dreng der slå andre børn. 

Du kan godt fortælle hans historie og bruge hans navn. På den måde kan det blive nemmer at tale om at det er lige som din søn.

Få med i historien at det ikke er i orden at slå/skubbe og at de børn der gør det ofte er kede af det og har svært ved at sige det med ord.

Tal så efterfølgende med din dreng om at hvis han bliver sur, hvad han så kan gøre.

Og så vigtigst af alt så prøv om I ikke kan forgribe situationerne. 

Hvornår er det i oplever han bliver frustreret?

Kan I ændre på jeres rutiner så han ikke komme der ud hvor han bliver så frustreret?

Er der ting hans selv kan gøre?

Kan I giver ham mad tidligere/putte ham tidligere?

Og når det så sker så er det vigtigt ikke at blive vred.

Det er svært, jeg ved det.

Men prøv at være konsekvent uden at hæve stemmen.

Sig klart og tydeligt, "Jeg vil ikke have du slår". Og flyt så han hænder. Bliv ved på den måde når det er situationer der skal overstås som bleskifte.

Hvis det er situationer hvor han ikke vil spise eller ikke vil gøre som du/i siger må der gerne være en konsekvens. Jeg vil ikke have du slå...Og hvis han fortsætter så kan han ikke være i stuen eller køkkenet. Så følger du ham ud af stuen og siger jeg vil ikke have du slår, så du må gå ud i gangen/køkkenet/værelset indtil du holder op.

Husk lad vær med at hæve stemmen og skælde ud. Sig det klart og tydeligt og men hvad du siger.

Det er vigtigt at du ikke føler at han tager skade af, at få at vide at han ikke kan være sammen med jer, hvis han slår. Men at han allerede nu lærer at denne adfærd er ikke i orden. Også selvom han har set en anden "slippe af sted med det". 

Det vil tage fra et par gange til måske mange gange før han forstå at I mener det. Så bliv ved og tror på at det virker. For det gør det.

Jeg har oplevet mange forældre blive usikre når deres metoder ikke virker med det samme. Og så prøver de en ny metode og en ny....

Så hold fast i denne metode. Men det og tror på det.

Jeg ønsker jer al mulig held og lykke.

Og skriv endelig hvis, mod forventning, at han ikke har ændret adfærd inden for en mdr. Så vil jeg meget gerne hjælpe jer videre.

Mange hilsner

Trine

www.naturligopdragelse.dk 

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.