Eksperthjælp: Indlagt med svangerskabsforgiftning - hvad med storesøster?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

489 visninger
0 svar
1 synes godt om
22. oktober 2017

Gitte Sander

Hvordan taler jeg med min 4 årige om svangerskabsforgiftning?

Da jeg ventede min snart 4 årige datter, var jeg indlagt on-off med svangerskabsforgiftning de sidste to uger indtil jeg fødte.
Nu er jeg 35+0 med lillesøster og er blevet indlagt med svangerskabsforgiftning igen. Jeg har været indlagt en uge nu, og har udsigt til at skulle blive her indtil jeg har født + et par dage efter fødslen, hvor de vil holde øje med, at mine værdier stabiliserer sig normalt.
Så jeg har altså udsigt til at være væk fra hjemmet sammenlagt 3,4-4 uger.
Min mand (biologisk far til både den store og fosteret) og datter kommer og besøger mig på hospitalet hver eller hveranden dag. Jeg kan allerede nu se, at det påvirker hende utrolig meget. Hun har spurgt sin far: "Er mor flyttet fra os?", haft uhyggelige drømme om trolde, låste døre og at hendes far dør. Og når hun er på besøg bruger hun den første tid på bare at trykke sig ind til mig. Når de skal hjem igen udtrykker hun verbalt, at hun vil blive hos mig hele dagen, og at hun savner mig. De sidste par dage har hun stort set heller ikke haft nogen appetit, og primært kun spist, når de har besøgt mig.

Hun er generelt en følsom og forsigtig lille pige, der helst ser tingene længe an, og hun er på grund af øreproblemer en smule sprogmæssigt og motorisk bagud.

Vi har selvfølgelig talt med hende om, at mor er blevet syg og derfor har brug for at være tæt på lægerne, og at de giver mig rigtig god medicin, der hjælper mig til at blive rask, så jeg kan komme hjem igen.
Men hvordan hjælper vi hende bedst muligt igennem, at jeg skal være væk fra hende i flere uger mere, og den bekymring og usikkerhed hun må føle? Hvordan taler vi med hende om svangerskabsforgiftningen og forbereder hende på, at når jeg kommer hjem er lillesøster med? Og hvordan håndterer vi bedst muligt at støtte hende i, at hun har savnet mig, når der samtidig pludselig er en baby at forholde sig til?

Pt glæder hun sig meget til lillesøster kommer, og fortæller tit, at hun elsker lillesøster, og hun forbinder ikke dét, at jeg er indlagt med sin lillesøster, hvilket jeg tænker er godt, så hun ikke tror det er lillesøsters skyld.

Gittes svar

Hej Stivdie,

Ved du hvad, der er ikke ret meget andet at sige, andet end at jeg kan høre, at I har fuldstændigt styr på det, på det du skriver. Du har jo fuldstændig fat i problematikkerne og I gør hvad I kan.

Det er ikke en optimal situation for storesøster, det er klart at hun kan blive påvirket af at du er indlagt. Hun kan sikkert også mærke nervøsiteten/ubehaget hos mor og far derved. Så jeg ville gøre cirka ligesom I gør, det vil sige, jeg ville sætte de ord på, som det kan være svært for en fire-årig at formulere og sige noget i retningen af: "Det er rigtig svært lige nu, mor er syg og skal ligge på hospitalet, men vi klarer den!" Det er de to vigtigste budskaber, at I godt ved, at det er svært for hende og at det også er svært for jer, - men at I udtrykker at I skal nok klare den.

Hun forstår ikke ordet svangerskabsforgiftning (og det lyder i øvrigt fælt, det er måske derfor hun tænker i trolde, der har forgiftet nogen). Så det ord ville jeg ikke bruge, jeg ville bare sige at mor er syg, men lægerne er så dygtige og får det til at hjælpe.

Det med at hun selv nævner om mor mon dør, er en meget almindelig tanke for et lille barn, små børn har ikke den samme tidsfornemmelse og kan nærmest opfatte det at mor er væk som at hun måske er død, fordi de har en anden opfattelse af ordet "død", som bare mere "væk". Der kan I bare svare, når hun selv spørger, at mor er bare indlagt på sygehuset, hun er ikke rigtig død, hun kommer hjem igen med en lillesøster, når hun bliver rask igen. Måske har hun selv været syg og så kan man snakke lidt om det og om at nogle gange er det bedst at blive indlagt på sygehuset, hvis man er syg, og det skulle mor så lige, øv for det, men det hjælper.

Måske findes der nogle eventyr, hvor de klarer den til sidst, eller børnebøger, der kan adressere emnet, at mor er indlagt og kommer hjem igen senere?

Og ja, dybest set kan man jo ikke helt forberede en fire-årig på at blive storesøster, hvad det vil sige, oplever hun først når den lille kommer. Men derfor kan man jo godt som I også gør, sige at lægerne passer godt på mor og på den lille, der snart kommer ud, når vi har ligget her et stykke tid.

Måske kan I Skype eller facetime sammen og på den måde være lidt mere 'tilstede' derhjemme i hverdagen fx. morgen og aften, for det er klart at det er hårdt at undvære mor. Og så kan det måske give anledning til at far og storesøster laver noget hyggeligt eller ekstra sammen og får opbygget et tættere bånd på grund af omstændighederne, det gør jo heller ikke noget med lidt afledning, når nu disse ting er blevet sat ord på.

Du kan da også fortælle, at "det var det samme dengang du skulle komme, der lå mor også her på sygehuset og gloede, men vupsti, så var du der søreme og så blev vi lige pludselig meget glade og så var det hele overstået".

Hun får jo set lillesøster, når hun kommer og får en ide om hvad det vil sige at der er en rigtig lillesøster nu, inden hun skal med hjem. Og ja, hun får nok brug for lidt ekstra opmærksomhed fra dig, når du kommer hjem.

Så kærlig omsorgsfuld som jeg kan høre at I er og så meget som din mand kommer ind på besøg med hende, så er jeg sikker på at I nok skal klare den og komme godt igennem det. Selvfølgelig er det ikke let for storesøster og en svær situation, men husk på at det at gennemgå svære situationer kan også styrke barnet, når blot det oplever god kontakt, hjælp og omsorg til at komme igennem det.

Og lige en sidste ting: Husk at de andre relationer storesøster har også kan hjælpe og styrke hende, så hold endelig fast i rutiner med børnehaven, så noget er som det plejer, besøg hos familie, besøg hos legekammerater osv., som kan hjælpe hende til at huske at alt ikke er vendt på hovedet, men mange ting er stadig normalt.

Jeg ønsker dig en god fødsel og tillykke med den lille ny på vej!

Mange hilsener,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.