Prøver at få styr på økonomien

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

771 visninger
8 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. oktober 2017

Anonym trådstarter

Sagen er den at min barsel med min søn er overstået lige om lidt og vi er ved at prøve at få tingene ordnet, så jeg kan komme til at gå hjemme med ham og min "store" børnehave-pige.

Vi er lidt i tvivl om hvad vi kan søge af eventuel hjælp fra kommunen osv for at få tingene til at gå op.

Vi ved at vi kan søge Boligstøtte og det er cirka dét.

Her kommer så lige et par spørgsmål:

• Kan man få tilskud som Enlig Forsørger, hvis den anden voksne (i dette tilfælde ægtefælle) ikke rent faktisk tjener penge og derfor ikke er en forsørger af børnene?
  • Er det noget med at den arbejdende forælder kan bruge den ikke-arbejdende forælders skattefradrag? Og hvis ja, hvordan?
  • Hvis man har eventuel gæld til det offentlige, som ellers har været sat på pause (fordi man har været på kontanthjælp), vil denne så blive opkrævet nu, hvor man ikke er på kontanthjælp længere, men dog er uden nogen form for indtægt?

I må også meget genre fortælle jeres historie, hvis i selv er hjemmegående.

Jeg overvejer dog at begynde at skrive og illustrere børnebøger, da jeg har lavet mange til min datter og tænker at der måske er andre der vil have gavn af dem. Men jeg ved ikke om det som sådan er noget man "bare lige" kan.

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

16. oktober 2017

Mor1986

Profilbillede for Mor1986
Anonym skriver:

Sagen er den at min barsel med min søn er overstået lige om lidt og vi er ved at prøve at få tingene ordnet, så jeg kan komme til at gå hjemme med ham og min "store" børnehave-pige.

Vi er lidt i tvivl om hvad vi kan søge af eventuel hjælp fra kommunen osv for at få tingene til at gå op.

• Kan man få tilskud som Enlig Forsørger, hvis den anden voksne (i dette tilfælde ægtefælle) ikke rent faktisk tjener penge og derfor ikke er en forsørger af børnene?
  • Er det noget med at den arbejdende forælder kan bruge den ikke-arbejdende forælders skattefradrag? Og hvis ja, hvordan?
  • Hvis man har eventuel gæld til det offentlige, som ellers har været sat på pause (fordi man har været på kontanthjælp), vil denne så blive opkrævet nu, hvor man ikke er på kontanthjælp længere, men dog er uden nogen form for indtægt?

Jeg overvejer dog at begynde at skrive og illustrere børnebøger, da jeg har lavet mange til min datter og tænker at der måske er andre der vil have gavn af dem. Men jeg ved ikke om det som sådan er noget man "bare lige" kan.

Du kan kun få enlig forsøger hvis du ikke bor sammen med den anden forældre.

i nogen kommuner kan du i et år få tilskud til pasning af eget barn 

Anmeld Citér

16. oktober 2017

Anonym

Økonomi kan jeg ikke svare på - men det med at skrive og udgive bøger, der kan jeg da bidrage.

Jeg skriver selv ungdomsbøger og har gjort i mange år, og kan fortælle at man ikke bare lige tjener penge på at lave bøger, tværtimod.

Fra jeg besluttede mig for at udgive min første bog, til den var klar til udgivelse gik et års tid (jeg arbejde så også deltid ved siden af og havde en datter at tænke på også). Derefter kom kontakten til forlag. Følger man reglerne (og dermed ikke ødelægger chancerne for sig selv), går der 3-4 måneder før man får et svar og først derefter kan man sende til et andet forlag. Det tog mig halvandet år at få 5 afslag.

Så jeg besluttede mig for at gøre det selv. Det tog igen et år at få styr på det hele og derefter få købt mig til korrekturlæsning og en til at designe forsiden. Derefter var arbejdet med opsætningen og til sidst selve udgivelsen. Det kostede mig 10.000 at få min bog udgivet og få nok eksemplarer hjem til at kunne gøre noget reklame. Derefter kom udgifterne til at få folk til at opdage at bogen eksisterede. Her to år efter har jeg solgt ca. 80 eksemplarer og nok givet lige så mange til anmeldere mm. (80 anses for er højt antal for en selvudgiver). Jeg er stadig ikke i nærheden af at tjene de penge hjem som det har kostet mig. - på trods af gode anmeldelser, tv indslag mm, så er salget bare gået i stå.

Alligevel arbejder jeg på at få to bøger mere på markedet. Den ene som selvudgiver endnu engang og den anden igennem et forlag og så må det tage den tid det tager. 

Ja, der findes rige forfattere, men det er en brøkdel af dem. - så du skal ikke regne det ind i din økonomi endnu. Du skal lave bøgerne hvis det er fordi du brænder for det. Jeg skriver fordi jeg ikke kan lade være og jeg udgiver fordi der trods alt er nogen der gerne vil læse hvad jeg skriver. Selvfølgelig håber jeg på det store gennembrud, men det er ikke noget jeg regner med.

Anmeld Citér

16. oktober 2017

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Du kan eventuelt få tilskud til pasning af børn i eget hjem, det burde du kunne se på din kommunes hjemmeside om det er noget man kan der hvor i bor. 

Jeg er ret sikker på at i ikke kan få tilskud som enlig forsørger, for det er i ikke. Det er jo helt selvvalgt at leve for en indkomst, for at kan passe børnene hjemme.

Ang gammel gæld, er det nok noget du skal snakke med jeres kreditorer om, igen er det jo jer selv der vælger ikke at have en indkomst.

Ærligt, så håber jeg lidt at i træffer et andet valg, det lyder ret meget som om at i ikke har økonomi til at du skal være hjemmegående.

Anmeld Citér

16. oktober 2017

Anonym

Anonym skriver:

I kan ikke få enlig forsørger, I er 2, den ene selvvalgt uden indkomst, men det er jo jeres valg.

Hvis I er gift, kan den anden få fradraget, men du får jo ikke beløbet, men en procentdel, da det jo er et fradrag.

Du skal stadig afdrage din gæld, det er dit valg at være uden indkomst, så det må man vurdere, om man har råd til - også selvom man skal overholde de forpligtelser, man har.

Anmeld Citér

16. oktober 2017

Anonym

Anonym skriver:

Som flere også skriver i kan ikke få enlig forsørger tilskud på nogen måde når i er to.

Selv om den ene ikke tjener penge er der stadig pligt til at forsøge sit barn, så i er begge forsørgere.

Hvis du vælger at blive hjemmegående skal man ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet og får heller ikke nogen penge fra kommunen.

Anmeld Citér

16. oktober 2017

Anonym

Nogle kommuner tilbyder man kan passe sine børn hjemme i max 1år.

Taksten er meget forskellig.

At overdrage sit fradrag til sin ægtefælle,giver kun omkring 1500kr mere udbetalt om måneden.

Anmeld Citér

16. oktober 2017

Anonym trådstarter

Wauw. Det var da godt nok en lidt hård tone, synes jeg...

Vi kan nu altså godt få det til at løbe rundt, selv hvis vi kun har min mands indtægt, men så er der heller ikke rigtig noget tilbage til uforudsete udgifter. Jeg (vi) var bare nysgerrige på hvilke muligheder der var.

Det er ikke muligt at få tilskud til pasning af eget barn i vores kommune.

Det er ikke en mulighed, at sende vores søn i pasning, da han har nogle udfordringer der gør det meget ufordelagtigt for ham. Og den store bliver så også nødt til at blive hjemme, da vi så ikke har råd til hendes børnehave.

Anmeld Citér

16. oktober 2017

Anonym

Wauw. Det var da godt nok en lidt hård tone, synes jeg...

Vi kan nu altså godt få det til at løbe rundt, selv hvis vi kun har min mands indtægt, men så er der heller ikke rigtig noget tilbage til uforudsete udgifter. Jeg (vi) var bare nysgerrige på hvilke muligheder der var.

Det er ikke muligt at få tilskud til pasning af eget barn i vores kommune.

Det er ikke en mulighed, at sende vores søn i pasning, da han har nogle udfordringer der gør det meget ufordelagtigt for ham. Og den store bliver så også nødt til at blive hjemme, da vi så ikke har råd til hendes børnehave.

Jeg er usikker på, hvorfor du mener, der er en hård tone?

Alle de svar, jeg har læst, har været meget saglige og pæne. Det er måske ikke det, du ønsker at høre. Men det er jo desværre en realitet, at du vælger at passe hjemme, og kan du ikke få tilskud fra din kommune, så er det desværre totalt for egen regning.

Hvis din søn lider af sygdomme eller andre særlige udfordringer, så kan du få tilskud til en støttepædagog evt. Eller en særlig dagplejeplads osv. Du kan hive fat i jeres sundhedsplejeske.

mht din datter - hvis I har så lav en indkomst, som du giver udtryk for. Så er det altså "gratis" at gå i børnehave. Man får jo tilskud til sine børns insitutioner. Dvs sige, at kommunen giver et tilskud alt efter, hvor meget i får. To voksne på SU med et eller 2 børn får eksempelvis friplads. Det vil sige, at de får betalt barnets institution.

Der er meget hjælp at hente i din kommune. Ring til dem og hør. Tag fat i en sagsbehandler, som kan støtte og hjælpe med processen.

Hvis din mand ikke har en god "nok" indtægt, så kunne det være, at han skulle passe hjemme, hvis du har bedre muligheder for at få arbejde med en bedre indtægt end ham. (eks hvis du har en mere opdateret uddannelse). Det kan jo være sådan i perioder. :-) Såfremt i VIL have børnene hjemmepasset. 

For ellers er der jo mange muligheder for at få børnene passet normalt og "gratis" (friplads /delvis friplads)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+