Sige op / blive fyrret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.493 visninger
8 svar
6 synes godt om
14. oktober 2017

Anonym trådstarter

Jeg bliver syg af mit job... har en gang været sygemeldt pga stress/ depression. 

Nu har jeg været i gang i stykke tid igen og jeg kan mærke at jeg er på vej med igen. 

Jeg havde besluttet mig for at sige op...så snakkede jeg med min fagforening. De anbefalede mig at overveje en sygemelding i stedet da jeg har det sådan. Ellers skal jeg stå til rådighed for arbejdsmarked, og er jeg klar til det... 

hvad ville i gøre? Sygemelde jer og vente på at blive fyrret? Eller sige selv op. 

Vil så gerne gøre det ordenligt. 

Tak 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2017

Thea14

Jeg ville sygemelde mig.

Siger du selv op vil du for det første ryge i karantæne en tid før du kan få dagpenge. Dernæst skal du stå til rådighed for arbejdsmarkedet og det er ikke det sjoveste hvis man samtidig er stresset.

Istedet kan du sygemelde dig og komme ovenpå igen, og så kan du jo så småt begynde at se dig om efter et andet arbejde, så du forhåbentlig kan få en rolig overgang.

Anmeld Citér

14. oktober 2017

Babilooo

Du kan lave en fratrædelsesaftale fordi du og din læge ikke mener at du bliver rask nok til at komme tilbage til det samme arbejde. Det er i mine øjne mest fair overfor din arbejdsgiver.. der så kan ansætte en ny i dit sted. Hvis lader som om du kommer tilbage og lægger dig syg kan de ikke ansætte en fast i din stilling endnu. 

Og hvis du er syg kan du aldrig tvinges til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet. 

Anmeld Citér

14. oktober 2017

Carina:-)

Indgå forlig 

Dét der fair over for arbejdsgiver da du jo koster penge de første uger plus som en anden skriver at så kan de ansætte en anden.

Anmeld Citér

14. oktober 2017

Lje

Nu fortæller trådstater ikke, om det er virksomheden, der tilrettelægger arbejdet, så stress/depression er arbejdsbetinget eller om det er 'privat' betinget (i mangel af bedre ord). Hvis din tilstand skyldes dårligt arbejdsmiljø og arbejdstrivsel, så skal du på ingen måde sige op! Du skal alene tænke på dig selv ifht. ikke at miste økonomisk fodfæste i din hverdag. 

Hvis din tilstand er pga. private omstændigheder.... tja... En arbejdsgiver ansætter et helt menneske, så arbejdsgivere må kalkulere med, at hele mennesker en gang i i mellem har brug for en hånd. Har du mon en sundhedsordning via dit arbejde, så du kan få fx hurtig psykologhjælp, så opsigelse/fyring/fratrædelsesaftale ikke er nødvendig - med mindre du gerne vil væk?

Det kan være urimeligt hårdt at gå gennem en fyring eller en fratrædelsesaftale. Omvendt kan det give ro fx med en opsigelse, hvor man selv har udspillet. Derudover spiller det også ind, om trådstater vil have let til nyt job, har lønsikring, er meget eller lign økonomisk sårbar mv.

VH. 

Anmeld Citér

15. oktober 2017

Anonym trådstarter

Lje skriver:

Nu fortæller trådstater ikke, om det er virksomheden, der tilrettelægger arbejdet, så stress/depression er arbejdsbetinget eller om det er 'privat' betinget (i mangel af bedre ord). Hvis din tilstand skyldes dårligt arbejdsmiljø og arbejdstrivsel, så skal du på ingen måde sige op! Du skal alene tænke på dig selv ifht. ikke at miste økonomisk fodfæste i din hverdag. 

Hvis din tilstand er pga. private omstændigheder.... tja... En arbejdsgiver ansætter et helt menneske, så arbejdsgivere må kalkulere med, at hele mennesker en gang i i mellem har brug for en hånd. Har du mon en sundhedsordning via dit arbejde, så du kan få fx hurtig psykologhjælp, så opsigelse/fyring/fratrædelsesaftale ikke er nødvendig - med mindre du gerne vil væk?

Det kan være urimeligt hårdt at gå gennem en fyring eller en fratrædelsesaftale. Omvendt kan det give ro fx med en opsigelse, hvor man selv har udspillet. Derudover spiller det også ind, om trådstater vil have let til nyt job, har lønsikring, er meget eller lign økonomisk sårbar mv.

VH. 

Mange tak for jeres svar. 

Jeg har fundet ud af at min tilstand skyldes jobbet. Det er jeg blevet bevist denne gang. Vidste jeg ikke sidste gang. 

jeg vil selvfølgelig gerne gøre det så det er fair over for os alle sammen. Ved også at en fyring nok ikke ser så godt ud mht byt job. Men som min fagforening sagde, så er det ikke noget man skal oplyse. Det er op til en selv. 

Jeg tror ikke at jeg vil tilbage til det her job. Planen var at komme på dagpenge inden jeg finder et andet job. Men så har jeg 1,5 mdr. Opsigelsesvarsel. Og kan ikke holde til at være i det job så længe. 

Er rigtig forvirret. Har lavet utallige stress test denne week. Og alle siger det samme. At jeg er ekstrem stresset :/ 

Anmeld Citér

15. oktober 2017

Lje

Hvis det var mig, i din situation, så var jeg gået til lægen og blevet sygemeldt. Såfremt lægen er enig med dig. Derefter havde jeg rettet henvendelse til min fagforening og bedt dem overtage dialogen til arbejdspladsen. Forudsat din fagforening deler din opfattelse og dermed kan se, at det er muligt, du kan få en fratrædelsesaftale. 

Så tager de dialogen og kontakten for dig. Helt grundlæggende synes jeg, at dårligt arbejdsmiljø og nedslidning af medarbejderene (specielt hvis du har nævnt det for din arbejdsgiver, har været villig til at indgå i løsningen og de intet har gjort for at rette problemet) skal koste dyrt for arbejdsgiveren. Men det er forskellige forløb alt efter uddannelse, job og konkret sag.

Ifht. nyt job vil jeg ikke være bekymret. Hverken ved en fyring eller fritstilling. Inden næste jobsamtale forbereder du dog godt på, at de kan spørge om det. Så du har et svar klart. Det kan være noget i stil med "der var rigtigt dårligt arbejdsmiljø og uklar ledelse. Derfor forhandlede min fagforening en fratrædelsesaftale for mig. Så det er noget, jeg er meget nysgerrig på her hos jer - vil I fortælle mere om jeres ledelsesstil her?"-agtigt. Så lukker du den fint og du smider bolden over på den nye arbejdsgivers  banehalvdel. 

Så jeg ville bruge min fagforening aktivt til hjælp og støtte. Og samtidig mærke godt efter ifht. hvad, der er rette løsning for mig selv. 

Vh. 

Anmeld Citér

15. oktober 2017

Anonym trådstarter

Lje skriver:

Hvis det var mig, i din situation, så var jeg gået til lægen og blevet sygemeldt. Såfremt lægen er enig med dig. Derefter havde jeg rettet henvendelse til min fagforening og bedt dem overtage dialogen til arbejdspladsen. Forudsat din fagforening deler din opfattelse og dermed kan se, at det er muligt, du kan få en fratrædelsesaftale. 

Så tager de dialogen og kontakten for dig. Helt grundlæggende synes jeg, at dårligt arbejdsmiljø og nedslidning af medarbejderene (specielt hvis du har nævnt det for din arbejdsgiver, har været villig til at indgå i løsningen og de intet har gjort for at rette problemet) skal koste dyrt for arbejdsgiveren. Men det er forskellige forløb alt efter uddannelse, job og konkret sag.

Ifht. nyt job vil jeg ikke være bekymret. Hverken ved en fyring eller fritstilling. Inden næste jobsamtale forbereder du dog godt på, at de kan spørge om det. Så du har et svar klart. Det kan være noget i stil med "der var rigtigt dårligt arbejdsmiljø og uklar ledelse. Derfor forhandlede min fagforening en fratrædelsesaftale for mig. Så det er noget, jeg er meget nysgerrig på her hos jer - vil I fortælle mere om jeres ledelsesstil her?"-agtigt. Så lukker du den fint og du smider bolden over på den nye arbejdsgivers  banehalvdel. 

Så jeg ville bruge min fagforening aktivt til hjælp og støtte. Og samtidig mærke godt efter ifht. hvad, der er rette løsning for mig selv. 

Vh. 

Mange tak for dit råd. Mkn TR kontakter mig imorgen så vi kan finde en løsning. 

Ellers kontakter jeg min fagforening igen. Og tager til lægen. 

Der er ikke meget ledelse i mit job. Forstået på den måde at jeg er ansat som dagplejer på 48 timer om ugen. Og er overladt til mig selv. Jeg kunne mærke symptomerne komme tilbage da jeg fik to babyer på samme tid og skulle køre dem ind. Jeg kan altid ringe til min pædagog, men hun kan kun komme med vejledning og ik andet. 

Har ikke været ude i 14 dage, for babyerne bare græder hele tiden. Og på den tid jeg har været tilbage er der ingen der har spurgt hvordan jeg har det eller lign. 

Jeg har dårlig samvittighed både over dor børn og de forældre. For nu skal jeg sygemeldes igen. Men samtidig kan jeg se at det slider på min egen familie, at jeg har det sådan her. 

Anmeld Citér

15. oktober 2017

Morigenigen

Anonym skriver:

Jeg bliver syg af mit job... har en gang været sygemeldt pga stress/ depression. 

Nu har jeg været i gang i stykke tid igen og jeg kan mærke at jeg er på vej med igen. 

Jeg havde besluttet mig for at sige op...så snakkede jeg med min fagforening. De anbefalede mig at overveje en sygemelding i stedet da jeg har det sådan. Ellers skal jeg stå til rådighed for arbejdsmarked, og er jeg klar til det... 

hvad ville i gøre? Sygemelde jer og vente på at blive fyrret? Eller sige selv op. 

Vil så gerne gøre det ordenligt. 

Tak 

Jeg synes, du skal følge din fagforenings råd.

Så får du en pause til at komme ovenpå igen.

Hvis du siger op, kommer du i karantæne for dagpengene og får et økonomisk underskud - det kan stresse dig unødvendigt meget oveni det, du har det skidt i forvejen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.