Kære Trine
Min søn går i første klasse og har lige fået at vide, at de fra næste uge, nu skal til at i bad efter gymnastik.
Det slog ham ud og han græd og sagde at det ville han bare ikke. Jeg spurgte naturligvis hvorfor han ikke havde lyst til at gå i bad og han svarer at han er bange for, at der er nogen der griner. Jeg har prøvet stille og roligt at forklare ham, at der garanteret ikke er nogen der griner af andre og at alle drengene jo har en tisser og et par baller (det fik smilet frem trods alt). Men det fylder rigtig meget inde i hans hoved og han bliver så ked af det, når han tænker på det... hvilket er meget.
Han er fuldstændig ligeglad med at vi - mor og far - ser ham nøgen, der kan han sagtens løbe rundt og spille fjollet med rumpen bar... men der er bare ikke nogen andre, der skal se ham uden tøj på, der er han virkelig virkelig blufærdig.
Hvad kan jeg sige eller gøre for ham (jeg havde det selv sådan som ham i skolen - det har jeg selvfølgelig ikke fortalt ham).
Med venlig hilsen
en ked af det mor.
Trines svar
Kære mor
En gang imellem er vi alle nødt til, at gøre noget vi ikke har lyst til.
Når vi så gør det alligevel, sker der noget helt magisk.
Vi vokser.
Vi finder ud af, at det ikke var så slemt.
Eller vi finder ud af, at det var lige så slemt som vi havde forestillet os. Og så lærer vi at håndtere det.
Det skal skal du sige til din søn.
Fortæl ham, at sådan er det. Det er noget der er blevet bestemt på skolen og, at der gælder samme regler for alle.
Og så tal lidt om hvorfor det er vigtigt at gå i bad efter gymnastik.
Prøv at spørg mere ind til hvad han er bange for at de griner af.
Og så tag i svømmehallen.
Lad ham komme ud og se andre mennesker nøgne.
Tag eventuelt på museum eller find billeder af forskellige nøgne mennesker.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk