Eksperthjælp: Savner forståelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

488 visninger
0 svar
0 synes godt om
8. oktober 2017

Gitte Sander

Jeg er ledig, og er i noget skole værk gennem komunen 3 gange i ugen, det vil sige, jeg har meldt mig syg den sidste måneds tid, pga en blanding af jeg har svært ved og overskue tingene pt, og ondt i kroppen især underlivet/lysken/skamben der omkring, og efter en dag bare med det skole er jeg slet ikke til noget pga smerte og træthed. Jeg kan hverken være der for mit store barn, hjem eller mand, og så er kvalmen vendt stærkt tilbage.
Jeg har i forvejen en psykisk diagnose (emotionel personligheds forstyrrelse (staves)), men har indtil nu haft det fantastisk i over et år uden nogen nedturer osv, og været medicin fri i ca 3 år.

Min læge en ældre herre vil bestemt ikke sygemelde mig trods jeg brød sammen på hans kontor for en måned ca siden og forklarede jeg pt bare havde brug for ro til og komme ovenpå og nyde den sidste tid min store er enebarn og den sidste del af graviditeten.

Min jordemoder sendte mig ned til ham igen for 2 uger siden ca da hun mente der burde kunne hjælpes på den ene eller anden måde. Kom ind til ham igen og han mente jeg bare havde det lidt svært og det bedste for mig er og komme afsted, og han har ældre patienter der er sye og mere positive end mig, og jeg bare skulle se positivt på det hele og komme afsted.

Nu står jeg og bliver trukket i min ydelse da lægen har skrevet til min sagbehandler at jeg ikke har grund til og melde mig syg. Men jeg kender mig selv og ved presset fra dem ikke gør en disse bedre lige nu. Jeg har lidt over en måned til barsel, og det lyder måske af lidt, men jeg kan ikke se igennem det.

Nu har jeg så tid ved en anden læge imorgen i håb om hun vil lytte, men tror desværre hun vil følge sin kollegas fodspor.

Sagbehandler lytter heller ikke da hun mener jeg har alt det skåne man kan få, hun har sørget for jeg kan komme ned og ligge efter behov osv og tiden ikke er mere, og hun mener jeg lige så godt kan være der end og være hjemme, men hvem ville hellere være i en skole og have ondt og have det skidt frem for derhjemme. Og så mener hun som min læge at graviditet ikke er en sygdom, og det ved jeg jo godt, men syntes der er flere faktorer, og mener ikke det er det rigtige tidspunkt og presse mig til de ting jeg har svært med, det sociale osv.

Det og skal afsted påvirker mig unødigt meget fysisk og psykisk og vil ikke ende ud i et hul jeg ikke kan komme op af inden vores længe ønsket nr 2 kommer.

hvad skal jeg gøre for og få forståelse?

Gittes svar

Hej "Snart mor til to",

Ja, det er da et rigtig godt spørgsmål, hvad du skal gøre for at få forståelse. Det lyder som om at din jordemoder er den, af dem du nævner, der forstår dig bedst. Kunne du tale med hende igen og forklare hende situationen og eventuelt spørge om hun har mulighed for at kontakte lægen og sagsbehandleren? Det ved jeg ikke om jordemødre gør, men det var da måske en mulighed.

En anden mulighed er, hvis du er tilknyttet noget distriktspsykiatri eller en psykiater at få dem på banen til at støtte dig i situationen med nogle råd til lægen og sagsbehandleren? Jeg tænker at de vil dig det bedste, både lægen og sagsbehandleren, men måske skal der lidt mere forklaring til om hvordan du har det og hvad du har brug for. De kan jo have ret i at graviditet ikke er en sygdom, men det er da meget forståeligt at du føler dig presset med hensyn til det sociale i skolen og gerne vil nyde tiden med din store søn inden fødslen.

Det lyder som om at du har haft et rigtigt godt år og er blevet medicinfri for tre år siden osv. og ja, i mine ører lyder det også sandsynligt at det kræver så mange kræfter af dig at både skulle føde snart, samt være der for søn, mand og hjem, at der ikke er flere kræfter til rådighed lige nu til også at gå i skole.

Måske skulle du se om du kan blive henvist til noget støtte i psykiatrien, som bedre kan forstå den slags, hvis ikke du allerede er det? Psykiater, sundhedsperson, støtte-kontaktperson, what so ever, en som kan støtte dig og hjælpe med at oversætte hvad det er du siger til din læge og sagsbehandler, så de bedre kan forstå det, hvis du forstår hvad jeg mener?

Pas godt på dig selv og pøj, pøj med det hele og med familieudvidelsen :-)

Vh.

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.