Kærnemælkssuppe

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.333 visninger
4 svar
0 synes godt om
10. oktober 2009

Berg

Da jeg var barn fik vi tit en suppe lavet af kærnemælk. Der var rosiner i. Min mor kan ikke huske opskriften, det var bare noget hun lavede på må og få. Er der nogen der ved hvad for en suppe jeg hentyder til? Husker den som rigtig god.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. oktober 2009

marieanette

Hej

Fandt lige opskriften på kærnemælkssuppe

• 1 l kærnemælk
  • 3 spsk. majsstivelse
  • 2-3 spsk. sukker
  • 1 æg
  • lidt citronskal af en usprøjtet citron eller 1-2 spsk. citronsaft (ca. 0,25 dl)
  • rosiner ad libitum
  • evt. flødeskum
  • evt. mandel splitter

I en separat skål piskes æg med både blomme og hvide, sukker og revet citronskal eller citronsaft sammen. Æggeblandingen stilles til side for senere at kommes i suppen.

Lidt kærnemælk kommes i en gryde, nok til at røre al majsstivelsen op. Majsstivelsen tilsættes og røres op. Husk at majsstivelsen skal være rørt godt ud. Herefter tilsættes resten af kærnemælken.

Rosiner ad libitum (efter behag), samt eventuelt lidt mandel splitter, hældes i, og hele blandingen røres op ved svag varme under konstant omrøring, da det helst ikke må skille. Koges op i 2 minutter.

Æggeblandingen fra før røres, helst vendes (røres) i. Æggeblandingen gør en ellers "slasket" suppe lidt mere luftig og lækker. Suppen må ikke koges op igen.

Varm kærnemælkssuppe kan serveres i små portionsskåle, eventuel pyntet med flødeskum umiddelbart før anretningen. Eventuelle mandel splitter serveres ved siden af.

Håber den kan bruges jeg bruger den tit

Anmeld

10. oktober 2009

puslepigen

Ja det er noget der smager af barndom.

Når jeg laver det er det som følgende:

Ingredienser:
2  l. kærnemælk
80-90  g. Maisena
100  g. sukker
    rosiner

maisena og kærnemælkudrøres i en gryde, jævnes under opvarmningen og koges i ca. 3 min inden sukkeret tilsættes. rosinerner varmes med i suppen

Håber du kan bruge opskriften

Anmeld

10. oktober 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator

ARGH... Jeg husker min barndoms kærnemælkssuppe... Det smagte faktisk ok... Meeeen, det er ikke lige noget af det, jeg prøver at tænke på at lave igen hehe.

Men jeg laver stadig øllebrød, som jeg syntes er i samme kategori

Anmeld

10. oktober 2009

H+S Skjolgborg.

puslepigen skriver:

Ja det er noget der smager af barndom.

Når jeg laver det er det som følgende:

Ingredienser:
2  l. kærnemælk
80-90  g. Maisena
100  g. sukker
    rosiner

maisena og kærnemælkudrøres i en gryde, jævnes under opvarmningen og koges i ca. 3 min inden sukkeret tilsættes. rosinerner varmes med i suppen

Håber du kan bruge opskriften

Den er godeeeeeeeeeeeeee sådan min mor laver den....

*SS*

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.