1 år, hypermobil - erfaringer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.918 visninger
4 svar
4 synes godt om
22. september 2017

Rsa

hejsa. 

jeg har en glad og dejlig pige på 1 år, hun har været sen til at trille, ligge på maven med oprejst hovede og strakte arme mm. 

Vi har gået til kiropraktor da hendes skulderparti i ryggen har været fastlåst. Vi opdagede det ret sent, da hun ikke har været plaget af smerter i den forbindelse og kom kun afsted til kiropraktor, fordi hun motorisk ikke var helt med. 

Vi har i den forbindelse tænkt, at hun havde brug for tid og fik at vide af kiropraktoren, at det nok vil tage noget tid før hun kom efter det.

Meeeen, nu er hun 1 år og triller, sætter sig op, kommer fra siddende til liggende og er begyndte at øve sig i at give sig frem med armene når hun ligger ned. 

Jeg har lagt mærke til, at hun ofte spænder meget i musklerne og har gjort det fra hun var helt spæd, hvilket ses i, at hun ofte har knyttede hænder. Hun flakser med armene, når hun glædes og var noget sen til at holde balancen siddende (10 måneder). Hun har ikke særlig stor muskeltonus og kan defor ikke stå ved noget, hive sig selv op ad fx. en kasse (fra siddende til stående). Hun kravler endnu ikke og får ikke numsen op endnu..

Hvad har i andre af erfaringer med hypermobile børn? - hvilke tegn har I oplevet?

jeg er selv hypermobil, dog uden problemer og var selv hurtig på det motoriske plan.... Synes jeg kan genkende nogle ting ved hendes motorik... på forhånd tak for jeres input

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2017

Rtjm05

Rsa skriver:

hejsa. 

jeg har en glad og dejlig pige på 1 år, hun har været sen til at trille, ligge på maven med oprejst hovede og strakte arme mm. 

Vi har gået til kiropraktor da hendes skulderparti i ryggen har været fastlåst. Vi opdagede det ret sent, da hun ikke har været plaget af smerter i den forbindelse og kom kun afsted til kiropraktor, fordi hun motorisk ikke var helt med. 

Vi har i den forbindelse tænkt, at hun havde brug for tid og fik at vide af kiropraktoren, at det nok vil tage noget tid før hun kom efter det.

Meeeen, nu er hun 1 år og triller, sætter sig op, kommer fra siddende til liggende og er begyndte at øve sig i at give sig frem med armene når hun ligger ned. 

Jeg har lagt mærke til, at hun ofte spænder meget i musklerne og har gjort det fra hun var helt spæd, hvilket ses i, at hun ofte har knyttede hænder. Hun flakser med armene, når hun glædes og var noget sen til at holde balancen siddende (10 måneder). Hun har ikke særlig stor muskeltonus og kan defor ikke stå ved noget, hive sig selv op ad fx. en kasse (fra siddende til stående). Hun kravler endnu ikke og får ikke numsen op endnu..

Hvad har i andre af erfaringer med hypermobile børn? - hvilke tegn har I oplevet?

jeg er selv hypermobil, dog uden problemer og var selv hurtig på det motoriske plan.... Synes jeg kan genkende nogle ting ved hendes motorik... på forhånd tak for jeres input

Min pige på godt 4 år er hypermobil, hun var også bagud motorisk kravlede da hun var 13 mdr og gik da hun var 19 mdr....hunklare sig rigtig fint nu, det eneste vi mærker til hendes hybermobilitet er når hun hopper på hoppepude eller trampolin får hun ofte ondt i knæerne

Min dreng på 14 mdr har lige fået konstateret hybermobilitet og lav muskeltonus, han trillede da han var 11 mdr, sad selv da han var 12 mdr, han er ved at lære at komme fra liggende til siddende selv, han kravler, går eller rejser sig ikke, og kan faktisk slet ikke støtte på benene.....han har fået bevilliget et intensivt fysioterapeutisk forløb, hvor hun 2 × i ugen træner med ham i dagpleje og 1 × hver 3 uge er hun her og vise os nye øvelser, det har virkelig gjort en stor forskel og han gør gode fremskridt nu.

Vi kan mærke på ham at han bliver mere og mere frustreret over ikke at kunne komme rundt selv.

Anmeld Citér

24. september 2017

LoveMom

Min datter som nu er 3 et halvt var utrolig langsom mororisk. Jeg begyndte at blive bekymret da hun var 6 mdr, for hun kunne intet. Og det føltes som at løfte på en tung karklud. 

Jeg tog til læge som sagde hun intet fejlede. Jeg bankede i bordet og fik en henvisning til børneafdelingen.

her så en neurolog på hende, og hun fejlede intet i "hjernen" så det måtte være fysisk . Afsted med os til ortopædkirurgisk.

her finder man at hun er hypermobil og har hoftedysplasi og derved ingen styrke til at bære sig selv. Vi fik fys på 2 gange i ugen.

da hun var 1,5 år begyndte hun at gumpe sig frem på numsen. Da hun var 18 mdr begyndte hun at kravle og lige inden 2 år gik hun meget usikkert.. det har krævet blod sved og mange tåre. For hold op hvor har vi presset hende meget !!! 

Anmeld Citér

24. september 2017

Rsa

tak for jeres input.... Troede faktisk ikke at læger i en så tidlig alder kunne/ville konstatere hypermobilitet.

Må tage en snak med lægen til 1 års undersøgelsen. 

Anmeld Citér

24. september 2017

CBbaby

Vores datter er også hypermobil. 

Har normal muskelturnus men har svage led. Hun er meget blød. 

Nu er hun 2. Hun ville meget gerne gå og kunne godt stå og gå ved at holde i hånden. Men slap først hånden Da hun var 18 måneder. Hun kravlede først som 11 måneders - og først helt sikkert som 12 måneder. Hun trillede normal. Men det har noget at gør med, hvilke led og hvor mange der er ramt. Her er det primært benene. Det kan man blandt andet se på, at hun foretrækker at sidde som et W, når hun sidder på knæ.  

Men hun "gik" før hun kravlede helt sikkert. Det er åbenbart fordi det er hårdere for mange hypermobil at kravle - da det er 4 lemmer man skal holde sammen på. 

Vi fik fys også - men her har det mest været hendes balance, og ømhed ved hop osv der er problemet. 

Jeg er selv meget hypermobil. Så kender godt det med at "falde", og have dårlig balance når man er træt. For så har man ikke "styrke" til at holde sammen på alle ledene

Det kunne godt lade til, at jeres barn er hypermobil 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.