Eksperthjælp: Bed om et møde!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.571 visninger
0 svar
2 synes godt om
21. september 2017

Trine Andreasen

Hey
Min søn startede i børnhave siden februar 2017 . Han har haft det rugtug svært og kunne ikke lide og være der fra først dag endtil nu han siger altid at han ikke kan lide at gå til børnehave . Vi har prøvet flere gang at snakke med pladsanvisning om det hvor det siger at vi skal snakke med lederen i børnhaven om problemet så vi kan finde en løsning sammen. Og så går der lidt tid så begynder min søn igen . Vi troede at det var pga han vil altid lege med de stor børn og de ik gider og lege med ham . Men for to uge begyndt min søn at græde og vågner midt om natten og sige at han ikke gider og går i børnhaven og han er bange for at gå der. Han sagde til mig ( mor ringe til dem i morgen og sige Jwan er syg ) bare for at blive hjem. Jeg har snakkede med børngaven om det og de sagde at de ik kan mærke noget på ham når han er i børnhaven og han er altid glad og har det sjovt. Men min søn siger noget helt ander han har sagt det flere gang at han er bange for børnhaven og græder og ik vil gå i børnhaven . Vi har hver evig enste dag stor kamp med ham for at få ham ud til børnhaven . Jeg ved virkeligt ik hvad jeg skal gøre, jeg ved om skal jeg tro på hvad min søn siger eller hvad børnhaven siger .... jeg har brug for råd ...
med venlig hilsen en meget bekymret mor

Trines svar

Hej med dig

Undskyld det sene svar. På en eller anden måde er dit spørgsmål forsvundet i bunken. Det er jeg ked af.

Det du oplever, er desværre noget mange forældre oplever.

Og det er svært at finde ud af hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.

For på den ene side så kan det være at han ikke trives i børnehaven(selvom personalet oplever det anderledes).

På den anden side så kan det være at han trives men at han er blevet fanget i et dårligt mønstre hvor han  ikke vil i børnehave fordi det er det han altid har sagt og nu hænger det ved.

Har du prøvet at spørger ham hvorfor han ikke vil i børnehave?

Nogen gange handler det om at der stilles "store" krav om at børnene selv skal tage tøj på, selv rydde af bordet eller deles om legetøjet. 

Det er en ikke altid rart men nødvendigt for at børnehavebørnene udvikler sig og bliver klar til skolen.

Jeg vil råde dig til at prøve nogle forskellige situationer af og se om det ikke hjælper på din drengs lyst til at gå i børnehave.

Men først er det vigtigt at du gør op med dig selv om du har tillid til børnehaven?

Tror du på dem, når de siger at din søn er glad i børnehaven?

Tror du på dem, når de siger at de ikke oplever at han er ked af det eller bange?

Hvis du gør det, så må du også vise din søn det. Vis ham at du har tillid til børnehaven og at du ved at han får det bedste ud af det. Det gør du ved, at sige til ham at der ikke er noget, at være bange for.

Og så fortæl ham at han må gå til de voksne hvis han bliver ked af det, bange eller ikke ved hvordan han skal udtrykke sig.

Jeg har flere gange oplevet at børn ikke vil i børnehave fordi de ikke ved hvordan de skal få hjælp hvis der er noget svært. Her er det vigtigt at fortælle dem at personalet altid gerne vil hjælpe, hvis der er nogle der driller eller tage hans legetøj.

Når du så sender ham af sted med  tillid til børnehaven, vil han mærke at du er tryg og det gør ham tryg.

En god måde at bryde dette mønster, med at han ikke vil gå i børnehave på, er ved at tage en ny vej til børnehaven. Fortæl at du har fundet en hemmelig vej, hvor der er spændende ting. Og tag så en ny vej hvor I giver jer god tid til at stoppe og kigge på de spændende ting i finder. Det kan være et rødt hus, en snegl en hundelort eller noget helt andet. Hyg ger og gør morgen til en rar tid, inden han skal af sted.

Prøv også om det ikke er muligt at du kommer med i børnehaven en dag. Lad ham vise dig rundt. Så du ser hans ynglings legesteder, legetøj eller andet. Mød dem han leger med og mød personalet.

Du skal bare huske at børn er meget mere pjevset når deres mor er der end de ellers er.

Og hvis det ikke hjælper, så bed om et møde med personalet og leder.

Fortæl hvor svært det er og bed dem om at hjælpe med at bryde mønstret. Det kan de for eksemplet gøre ved at have hans ynglings legetøj fremme når han bliver afleveret.

Måske skal han afleveres tidligere eller senere, så der er nogle til at tage ordentligt i mod ham?!

Men lige meget hvad så bed om et møde så I kan få talt om situationen.

Jeg håber du kan bruge mine råd. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

Mange hilsner Trine

www.naturligopdragelse.dk 

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.