Graviditet og arbejde.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

922 visninger
8 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. september 2017

Bby00

Hej, jeg er gravid i uge 9+0 idag, og har fået en slem omgang influenza og har det simpelthen for dårligt til at arbejde, så har ikke været afsted idag og tror heller ikke jeg kommer imorgen. 

Men jeg har endnu ikke fortalt min chef at jeg er gravid, så han er ret sur over at jeg melder mig syg sådan, burde jeg fortælle ham at jeg er gravid, så han kan få lidt bedre forståelse for hvorfor jeg går og ikke er på toppen? Kan jeg blive fyret pga graviditet? 

Er forresten kun 17, ved ikke om det har noget at skulle have sagt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. september 2017

Anonymor

Kan ikke se hvorfor du skal fortælle det. At du har fået influenza, som er grunden til du sygemelde dig, har jo ikke noget med graviditeten at gøre. Og er han typen der bliver sur over en medarbejder har influenza, forestiller jeg mig ikke at han bliver mildere stemt over at få at vide, at du er gravid. 

Anmeld Citér

18. september 2017

Bby00

Anonymor skriver:

Kan ikke se hvorfor du skal fortælle det. At du har fået influenza, som er grunden til du sygemelde dig, har jo ikke noget med graviditeten at gøre. Og er han typen der bliver sur over en medarbejder har influenza, forestiller jeg mig ikke at han bliver mildere stemt over at få at vide, at du er gravid. 

Jeg kom ikke på job en hele uge, for 3 uger siden fordi jeg havde kvalme hele ugen. Og var så tæt på at blive fyret, så er faktisk meget heldig stadig at have mit arbejde.

Anmeld Citér

18. september 2017

Mor-til-Alfred

Profilbillede for Mor-til-Alfred
Gravid

Hvis du fortæller du er gravid så må han ikke fyre dig. Håber du er medlem af en fagforening. 

Anmeld Citér

18. september 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Mor-til-Alfred skriver:

Hvis du fortæller du er gravid så må han ikke fyre dig. Håber du er medlem af en fagforening. 

Selvfølgelig må hun fyrrs selvom hun er gravid, hun må bare ikke fyres FORDI hun er gravid.

Anmeld Citér

19. september 2017

Bby00

Mor-til-Alfred skriver:

Er ikke medlem af nogen fagforening da jeg er 17 år gammel.

Anmeld Citér

19. september 2017

Beem82

Hvis det er et fuldtidsarbejde og du er så plaget af kvalme, at det går ud over arbejdet, så kan det være en ide at snakke med lægen om en deltidssygemelding indtil det går bedre. På den måde kan din chef få lønudgifterne (delvist?) refunderet og så kan det være hans humør bliver bedre.

I det tilfælde kommer du til at informere om graviditeten. Men det er nok også det rareste, så der er rene linjer mellem jer, nu han tager sådan på vej.

Anmeld Citér

19. september 2017

Lililili

Bby00 skriver:

Er ikke medlem af nogen fagforening da jeg er 17 år gammel.

Du kan sagten være i en fagforening når du er 17 år. Det er a-kasse du ikke kan endnu. Du har ikke pligt til at fortælle om din graviditet, før 3 mdr. før termin. Dog siger de fleste det, efter nakkefoldscanning. personligt ville jeg bide kvalmen så meget som muligt i mig og vente til efter nakkefold med at sige noget. Er det MEGET slemt med kvalme, så tal med lægen. Og som en anden skriver, kan man godt blive opsagt når man er gravid, man kan bare ikke blive opsagt pga. graviditet. Hvor mange timer arbejder du? Hvornår har du termin? 

Anmeld Citér

19. september 2017

Anonym

Hvad arbejder du med?

Jeg vil råde dig til at fortælle ham om graviditeten med det samme. Han kan nemlig nemt fyre dig pga. sygdom, men han kan ikke så nemt fyre dig, hvis først han ved, at du er gravid. Der skal han kunne bevise, at det ikke var pga. graviditeten, og i praksis er det næsten umuligt. Derfor er det næsten umuligt at blive fyret, når chefen ved, at man er gravid.

Hvis han fyrer dig alligevel, selvom han ved at du er gravid, kan det være en stor hjælp at være medlem af en fagforening. Skynd dig at melde dig ind.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.