Hvad laver jeres drenge på 8 år?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

531 visninger
9 svar
1 synes godt om
13. september

Anonym trådstarter

Fordi min bonusdreng på 8 år bor tværs over landet, ser vi ham kun hver anden weekend og i de ferier, der er vores. Det betyder, at det er svært at komme ind i hans "univers" af hobbyer, og hvad der rør sig. Det er faktisk utrolig svært for os at finde andet, han gider at lave, end noget der har med en skærm at gøre.

Hjemme hos os er vi nok lidt konservative, hvad skærmbrug angår. Der skal være plads til det, men det skal ikke fylde det meste af en dag. Vi kommer dog mere og mere i tvivl om, om det er den forkerte tilgang til et barn i den alder. Udfordringen er også bare, at hvis han får lov at have meget skærmtid, så har vi jo ingen tid med ham. Han ankommer fredag aften og bliver hentet søndag eftermiddag, så i forvejen har vi ikke meget tid sammen, men han gider ikke rigtig de aktiviteter, vi prøver at lave sammen. Være ude, brætspil, hobby osv.

Vi er derfor der, hvor vi er i tvivl om, om han bare har den alder, hvor den slags ikke interesserer mere, og vi bare skal give efter for hans skærmhobby? Vi har mine børn på 4 og 6 og har derfor ikke erfaring med hans aldersgruppe. De leger meget med legetøj og er ude. Bonus har både skateboard, stuntløbehjul, cykel, boksebold, alt muligt legetøj, men der er ikke noget af det, han gider bruge.

Det gør det jo også efterhånden svært at give ham gaver. Han ønsker sig kun ting til skærm, fx ting, som ikke kan bruges på vores gamle xbox 360, vi har ikke råd til en ny.

Så.. Er det bare vores tilgang, der er forkert? Er det slut med at lege for børn, når de er 8 år? Er det generelt, at så er det skærme der fænger?

Tænker det ville hjælpe ham at lege med nogle jævnaldrene i området, men det er svært at nå at opbygge relationer, når han er her så lidt, og det kræver de andre børn lige er hjemme og har tid, når han er her..

Ps. Vi gør selvfølgelig meget ud af at prøve at snakke med ham om, hvad han kan lide at lave, og hvad han har lyst til, men det eneste han svarer er enten "det ved jeg ikke" eller "spille ipad"

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

13. september

Xolia

Anonym skriver:

Fordi min bonusdreng på 8 år bor tværs over landet, ser vi ham kun hver anden weekend og i de ferier, der er vores. Det betyder, at det er svært at komme ind i hans "univers" af hobbyer, og hvad der rør sig. Det er faktisk utrolig svært for os at finde andet, han gider at lave, end noget der har med en skærm at gøre.

Hjemme hos os er vi nok lidt konservative, hvad skærmbrug angår. Der skal være plads til det, men det skal ikke fylde det meste af en dag. Vi kommer dog mere og mere i tvivl om, om det er den forkerte tilgang til et barn i den alder. Udfordringen er også bare, at hvis han får lov at have meget skærmtid, så har vi jo ingen tid med ham. Han ankommer fredag aften og bliver hentet søndag eftermiddag, så i forvejen har vi ikke meget tid sammen, men han gider ikke rigtig de aktiviteter, vi prøver at lave sammen. Være ude, brætspil, hobby osv.

Vi er derfor der, hvor vi er i tvivl om, om han bare har den alder, hvor den slags ikke interesserer mere, og vi bare skal give efter for hans skærmhobby? Vi har mine børn på 4 og 6 og har derfor ikke erfaring med hans aldersgruppe. De leger meget med legetøj og er ude. Bonus har både skateboard, stuntløbehjul, cykel, boksebold, alt muligt legetøj, men der er ikke noget af det, han gider bruge.

Det gør det jo også efterhånden svært at give ham gaver. Han ønsker sig kun ting til skærm, fx ting, som ikke kan bruges på vores gamle xbox 360, vi har ikke råd til en ny.

Så.. Er det bare vores tilgang, der er forkert? Er det slut med at lege for børn, når de er 8 år? Er det generelt, at så er det skærme der fænger?

Tænker det ville hjælpe ham at lege med nogle jævnaldrene i området, men det er svært at nå at opbygge relationer, når han er her så lidt, og det kræver de andre børn lige er hjemme og har tid, når han er her..

Ps. Vi gør selvfølgelig meget ud af at prøve at snakke med ham om, hvad han kan lide at lave, og hvad han har lyst til, men det eneste han svarer er enten "det ved jeg ikke" eller "spille ipad"

Min søn har altid været glad for skærmen- han er nu 13.

Men tænker om I har spurgt bopælsforælderen. Mere fordi det kan være at skærmen er hobbyen og han derfor har svært ved det andet.

Lego er også altid et hit her 

Anmeld Citér

13. september

Anonym trådstarter

Men tænker om I har spurgt bopælsforælderen. Mere fordi det kan være at skærmen er hobbyen og han derfor har svært ved det andet.

Vi ved at han hos mor sidder foran skærmen hele tiden, hvis du ikke han er til sport. Han spiser morgenmad foran skærmen, sætter sig foran skærmen om eftermiddagen,  hvor han sidder indtil aftensmad, som indtages foran skærmen med mor og bonus, derefter spiller han ved en skærm igen indtil han skal i seng.. Det kommer sp aldrig til at ske i det omfang her, men det betyder, at det er logisk nok, det fylder så meget for ham 

Anmeld Citér

13. september

Anonym trådstarter

Xolia skriver:

Han var på et tidspunkt glad for lego, han har rigtig meget super fedt lego herhjemme, men det gider han heller ikke mere 

Anmeld Citér

13. september

Ciss

Profilbillede for Ciss

Min dreng på den alder vil gerne hænge på en skærm - men jeg begrænser det meget!

Han leger en god del endnu - men det er tid med vennerne, som trækker mest.

Ellers elsker han at være med til det praktiske/gøre selv/føle sig nyttig. Vaske vinduer, reparere trappen, skifte hjul på bilen, koste indkørselen, vaske cyklerne, male garageporten, lave mad osv

Men hvis drengen I har kun er vant til at se på en skærm, kan det nok være vanskelig. Alle andre aktiviteter kræver jo andre ting af ham, end han er vant til. Et andet energinivå og tålmodighed i aktiviteten. 

Det kan være, det kan hjælpe at gøre noget praktisk sammen i stedet for spil/hobby. Noget, som ikke er en type "morsom aktivitet" som øjeblikkelig bliver sammenlignet med, hvor morsomme/spændende han synes, skærmspillene er

Anmeld Citér

14. september

Anonym trådstarter

Ciss skriver:

Min dreng på den alder vil gerne hænge på en skærm - men jeg begrænser det meget!

Han leger en god del endnu - men det er tid med vennerne, som trækker mest.

Ellers elsker han at være med til det praktiske/gøre selv/føle sig nyttig. Vaske vinduer, reparere trappen, skifte hjul på bilen, koste indkørselen, vaske cyklerne, male garageporten, lave mad osv

Men hvis drengen I har kun er vant til at se på en skærm, kan det nok være vanskelig. Alle andre aktiviteter kræver jo andre ting af ham, end han er vant til. Et andet energinivå og tålmodighed i aktiviteten. 

Det kan være, det kan hjælpe at gøre noget praktisk sammen i stedet for spil/hobby. Noget, som ikke er en type "morsom aktivitet" som øjeblikkelig bliver sammenlignet med, hvor morsomme/spændende han synes, skærmspillene er

Altså han er ind i mellem med til fx rengøring, og synes det er sjovt, men så når han bliver hentet af sin mor brokker sig helt vildt over han har skulle gøre rent hele weekenden (hvilket selvfølgelig ikke passer!) og så har vi hende på nakken. Det er virkelig op af bakke 

Far har ham med på værkstedet fra tid til anden og lave ting i træ, det er en af de få ting jeg kan komme på han oprigtigt nyder at deltage i. Så det kan man da få en smule tid til at gå med, men selvfølgelig ikke hele tiden.

Det er faktisk overraskende svært, når man kun ses hver anden weekend.. Man har slet ikke de samme muligheder for at være en del af hans "verden". Det skal siges, at mor siden de gik fra hinanden har udført samværschikane og stadig gør det, trods hun har haft både SF og kommunen på nakken over det, og det gør bare endnu mere, at vi ikke får del i hans liv, fordi hun sørger for vi ingen info får. Fx først informerer far om forældremøder og skole/hjem samtaler når de er overstået. Og trods vi har bedt skolen om at informere os om tider for de ting direkte, så vi når at deltage, så sker det ikke. Men de har nok også for travlt. Lidt et sidespring, men bare for at sige, at det er så mange ting der gør, at vi har en perifer rolle i hans liv desværre. 

Anmeld Citér

14. september

Klumpe-dumpe

Profilbillede for Klumpe-dumpe
Foto
Nyt år, nye muligheder : )

Har far ikke mulighed for logge på intra og følge med den vej? 

Mht aktiviteter, så ville jeg fredagaften under maden, spørge om én ting han vil i den weekend. (Som ikke er skærmtid) det være alla gå en tur alene med far. En tur alene med far i svømmehallen. En tur ud og spille fodbold alle mand. Ud og besøge xxx 

Og så ville jeg selvfølelig sørge for at have noget i baghånd. 

Man kunne også starte 1. Fredag med at der kom en masse ideer til både fælles og alene ting med far og så putte det i to krukker. Næste fredag trækker I/han en fra hver krukke.... 

Mange solskins hilsner fra os :)      
Lilypie - (5qol)

Anmeld Citér

14. september

Anonym trådstarter

Klumpe-dumpe skriver:

Har far ikke mulighed for logge på intra og følge med den vej? 

Mht aktiviteter, så ville jeg fredagaften under maden, spørge om én ting han vil i den weekend. (Som ikke er skærmtid) det være alla gå en tur alene med far. En tur alene med far i svømmehallen. En tur ud og spille fodbold alle mand. Ud og besøge xxx 

Og så ville jeg selvfølelig sørge for at have noget i baghånd. 

Man kunne også starte 1. Fredag med at der kom en masse ideer til både fælles og alene ting med far og så putte det i to krukker. Næste fredag trækker I/han en fra hver krukke.... 

Jo, og han er inde hver dag, men skolen benytter stadig i høj grad info på papir. Så kommer der pludselig en besked på intra, hvor der står "tak for et velbesøgt forældremøde" eller "nu er fristen for at indlevere bestillinger til skolefoto overstået, i vil modtage nærmere info om levering snarest" eller "i forhold til Skole-hjem samtalerne i sidste uge, så.." og så sidder vi der og er sådan lidt:???????

Vi har flere gange haft kontakt til læreren og spurgt, om der ikke er en mulighed for hun kan informere far digitalt grundet han desværre ikke altid får info fra mor, lærer siger jo jo, men gør det ikke..

Så er det svært - vi bor jo tre timer væk med offentlig transport (har ikke bil), så det er jo ikke sådan vi lige til daglig er omkring skolen :/

Anmeld Citér

15. september

Mum33

Profilbillede for Mum33
Anonym skriver:

Først for kæmpe ros for at interessere dig for ham - og stor ros for ikke bare at overlade ham til en skærm 

vi har selv en på 8, og kan godt mærke, at der bliver mindre og mindre reel leg. Dog er han mere med i de ting vi laver. Madlavning, haveprojekter, vaske bil, osv. Ting der bliver ordnet i weekenden. 

Ellers har han heldigvis en del legekammerater herude, som han tilbringer tid med. De spiller fodbold, cykler, mm. 

Ellers holder vi ofte fælles "læsetid", hvor alle læser - de små får læst højt. Gåture, fælles indkøb, besøg ved bedsteforældre fylder også en del.

Af "leg" er det meget forskellig kort der. Bliver sorteret mm. Ellers tegner/maler han en del. Ofte finder han tegninger på iPad og prøver at efterligne. 

For nylig fandt vi nogle helt old-School små krigere/soldater. De er også er hit  Håber du kan bruge noget af det, og eller husk at tid hvor man ikke tilbyder noget - hverken underholdning eller skærm - også er helt ok. Det er med til at udvikle kreativitet, da man så er tvunget ud i at finde på noget 

Anmeld Citér

15. september

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Jeg tror måske, at i giver ham for mange valg med hensyn til hvad han gerne vil lave ( ved godt at i gør det i den bedste mening). Men en dreng i den alder, som er vant til rigtig meget skærmtid i hverdagen, ved måske ikke rigtig hvad han vil udover at spille. Jeg havde nok bare planlagt en eller anden ting i løbet af weekenden, måske en tur i skoven, ind og se en fodboldkamp, eller et eller andet. Måske han virker lidt sur og tvær over det, men måske vækker det alligevel nye interesser inden i ham. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.