Budget for første graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.183 visninger
10 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. august 2017

Jeanette Malene

Hej allesammen 

er ny på gruppen da min kæreste og jeg lige er blevet enige om at ville starte en familie. 

Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer med hvor meget man skal have sparet op før man bliver gravid, og hvilke ting man skal bruge penge på under graviditeten som måske kunne være overset i vores budget... f.eks. Ventetøj, scanninger, vitaminer og lignende

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. august 2017

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Jeanette Malene skriver:

Hej allesammen 

er ny på gruppen da min kæreste og jeg lige er blevet enige om at ville starte en familie. 

Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer med hvor meget man skal have sparet op før man bliver gravid, og hvilke ting man skal bruge penge på under graviditeten som måske kunne være overset i vores budget... f.eks. Ventetøj, scanninger, vitaminer og lignende

Jeg sparede intet op inden graviditet, da det på ingen måde var planlagt. 

Jeg brugte ca 3000 på babyudstyr inden baby kom. Alt var købt brugt, da jeg var alene og boede selv på en hjemmeboende SU. 

Tror jeg brugte 2 bøtter med gravidvitaminer. - og derudover skal man jo også bruge kalk og jern. 

Ventetøj fik jeg forærende, og købte brugt. Maks 500 kr.

Babytøj arvede jeg til de første par måneder fra familie.

Købte en scanning udover de 2 man får på sygehuset. 1200 kr, hvoraf jeg selv betalte 300. 

Min erfaring er at babybudgettet er hvad man gør det til. Hvad man har lyst til, og råd til. Man kan sagtens bruge 50.000 kr inden baby overhovedet er født, men man kan også nøjes med f.eks. 5000. 
Baby ligger sikkert dejligt i en vogn til 12.000 kr, men min datter elskede også sin vogn til 800 kr. 

Baby tager sig ikke af om du køber nyt eller brugt, så køb hvad du synes om og hvad du har lyst til. Spar op derefter. 

Anmeld Citér

30. august 2017

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Vi brugte for 1400kr i scanninger, men de er jo et tilvalg vi gjorde os, som man kan være foruden. 

Det kan være nødvendigt at købe en vinterjakke stor nok til maven hvis man er højgravid der omkring. 

Generelt er der ikke så mange udgifter i at være gravid. Vitaminer koster næsten ikke mere end de almindelige. 

Jeg tror ikke jeg brugte flere penge på mig selv end ellers 

vi brugte 24.xxxkr på indkøb til baby inden hun blev født. Fordelt over flere måneder.  Men det kan både gøres dyrere og billigere

Anmeld Citér

30. august 2017

StineW79

Profilbillede for StineW79

Tror bugetet kommer meget an på ens behov og temperament...

Vi var så heldige at svigerfar gav barnevognen. Men ellers havde vi selv købt den, da der var nogle ting omkring præcis barnevogn, som var vigtige for mig. Den kostede 8000kr.

Vi ville ha et væghængt brio pudslebord, hvilket vi gav ca 1700kr for.

Baby autostol lånte vi, af min fætter.

Fandt en gammel vugge til 150kr i genbrug. Baby ka sagtens sove i barnevognsliften, det første lange stykke tid.

Tremmeseng fra ikea. 500kr.

Ordenlig madrasser, i alle babys sovesteder.

Tislagner til alle babys sovesteder.

Bleer.

Stofbleer er rare at ha, men ka sagtens begrænses/undværes, afhængige af baby.

Ammetrøjer er praktiske, men ik nødvendige.

Amme bh'er var undværlige for mig.

Ammeindlæg fra apoteket.

Brystvorte creme, fra apoteket var undværlig i opstarten af amning.

Baby tøj i forskellige str. Igen kommer mængede meget an på baby. Havde en veninde, som sagtens ku gå gennem 5-6 sæt babytøj og 2-3 gang tøjskift til hende selv, hver dag fordi baby gylpede HELE tiden. Her er genbrug/ arve eller lagersalg meget rart for pengepungen.

Skumklude.

Pudsleunderlag, til når man er på tur.

3-4 sæt baby dynebetræk, lagner osv, som passer til både barnevogn, tremmeseng osv.

2 baby dyner. Det er virkelig rart, at ha en extra ved feks opkast osv.

tror det lige var de ting, vi ik ku undvære. Vh Stine 

Anmeld Citér

31. august 2017

Anonym

Vi brugte 17.000 på alt.

Det inkluderede ny odder barnevogn m. Alt tilbehør, tremmeseng m. Alt tilbehør, vugge, autostol, puslebord og kommode, højstol, brystpumpe, babyalarm, eegobaby 360 bæresele, flasker, tøj og mere til. Tøj under graviditeten brugte jeg ca 1000 kr på og det var mere end rigeligt. Alt er købt nyt. Vi købte mens der var tilbud på tingene og sparede en masse. BabySam og Kære Børn hat fødselsdag snart og der er allerede utrolig mange gode tilbud. Så søg og led og jeg er sikker på i kan finde tingene til gode priser. Vi gik hele vejen og brugte gerne det mere på nyt. Meget få ting købt brugt. 

Anmeld Citér

31. august 2017

anonym12

Mange byer/områder har rotations grupper på facebook, hvor man ofte kan få baby tøj og evt vente gratis. Man skal bare rotere det videre når man er færdig. Ellers kan man få rigtig meget fint babytøj i mødrehjælpen og andre genbrugsbutikker. Man kan finde det meste baby udstyr brugt og at få et barn behøver ikke koste en formue. Vi brugte ca 10.000 før baby blev født og det inkluderede en ny kombivogn til 6900kr. 

Anmeld Citér

31. august 2017

Anonym

Vi brugte slet ikke penge på tøj til baby de første 6 måneder da vi fik en masse gratis. 

Jeg synes ikke at baby er dyr det første års tid. Kommer an på hvad man gør det til. Nogle vil gerne have nyt, mærkevare og andre vil gerne have brugt.

Baby bliver først dyr når det starter i institution, specielt hvis ikke man kan få tilskud. 

Anmeld Citér

31. august 2017

MiniMe2005

Vi brugte nok 12.000 på udstyr til baby. Vi fik dog penge til barnevogn i bryllupsgave (8800 kr), så reelt brugte vi af egen lomme 3-4000 kroner. Det gik til puslebord, en lille smule tøj og diverse småting, som puslepude, brystpumpe + sutteflaske mm.

Vi arvede tøj op til str 74, tremmeseng, vugge, højstol, skråstol, ammepude, bæresele og en del legetøj, så vi slap for mange af de store poster. Og jeg vil klart anbefale at forhøre dig i dit netværk eller finde tingene brugt, især hvis det er noget, som du ikke er sikker på, at du skal bruge. 

Inden babys ankomst brugte jeg kun penge på ventetøj og vitaminer. Vi tilkøbte ingen skanninger (nakkefold og gennemskanning er gratis i det offentlige), og vi manglede dem heller ikke. Jeg vil klart anbefale dig at finde ammetøj på nettet (Asos og zalando har et fint udvalg til ingen penge), og så kan du godt bruge en del af dit eget tøj længe. Især klassiske jersey t-shorts og løse kjoler holdt længe. Og meget kunne stadig bruges med en lang top under. Så det behøver ikke at være dyrt at få et barn eller være gravid :-)

Helt ærligt er den største post i forhold til baby institutionsplads. Meget af det andet er jo engangsbeløb, men en vuggestueplads er dyr! Vi giver 3300 kr om måneden (det varierer fra kommune til kommune), så det skal man sørge for at have plads til i budgettet.

Anmeld Citér

31. august 2017

lineog4

Vores første barn var ikke planlagt og vi havde derfor ikke sparet op. Jeg var studerende uden SU (jeg troede ikke jeg havde mere det viste sig så jeg havde), og havde haft et studiejob i en funktionærstilling så før barsel havde jeg 7000 før skat cirka om måneden og da jeg startede barsel havde jeg lidt over en 1/4 del af barselsdagpengene, så der var ikke meget at rutte med.

Vi købte en brugt barnevogn til 1500 kroner, den blev solgt i butik og der var derfor ny madras i. Vi lånte en baby seng som er en mellemting mellem en vugge og en tremmeseng og købte en ny madras til 200. Derudover monterede vi en plade på vores kommode og købte en billig puslemadras og havde dermed et fantastisk puslebord. 

Jeg købte meget lidt ventetøj på tilbud, vil tro jeg brugte max 500 kr og vinterjakke klarede jeg med at købe en kæmpe stor islandsksweater i genbrugsen og så min gamle vinerfrakke der ikke kunne lukkes.

Det dyreste var nok, at min kære kæreste gav mig et par nye campere støvler.

Da hun var født var der selvsagt bleer, tøj skulle jeg stort set ikke købe i 4 mnd da vi arvede og fik gaver. Og så endte jeg med at købe en bæredims fordi hun var et være i arm barn. 

Så budgettet er hvad man gør det til. Jeg vil tro vi af brugte 3000 før jeg fødte.

Anmeld Citér

31. august 2017

lineog4

lineog4 skriver:

Vores første barn var ikke planlagt og vi havde derfor ikke sparet op. Jeg var studerende uden SU (jeg troede ikke jeg havde mere det viste sig så jeg havde), og havde haft et studiejob i en funktionærstilling så før barsel havde jeg 7000 før skat cirka om måneden og da jeg startede barsel havde jeg lidt over en 1/4 del af barselsdagpengene, så der var ikke meget at rutte med.

Vi købte en brugt barnevogn til 1500 kroner, den blev solgt i butik og der var derfor ny madras i. Vi lånte en baby seng som er en mellemting mellem en vugge og en tremmeseng og købte en ny madras til 200. Derudover monterede vi en plade på vores kommode og købte en billig puslemadras og havde dermed et fantastisk puslebord. 

Jeg købte meget lidt ventetøj på tilbud, vil tro jeg brugte max 500 kr og vinterjakke klarede jeg med at købe en kæmpe stor islandsksweater i genbrugsen og så min gamle vinerfrakke der ikke kunne lukkes.

Det dyreste var nok, at min kære kæreste gav mig et par nye campere støvler.

Da hun var født var der selvsagt bleer, tøj skulle jeg stort set ikke købe i 4 mnd da vi arvede og fik gaver. Og så endte jeg med at købe en bæredims fordi hun var et være i arm barn. 

Så budgettet er hvad man gør det til. Jeg vil tro vi af brugte 3000 før jeg fødte.

Forresten brugt vi ingen penge på scanninger - den gav fik man en scanning i det offentlige omkring uge 18, og fik ikke kønnet at vide - måske det ikke at kende kønnet også hjalp på at indkøbene ikke løb løbsk, for alle de små søde meget kønnede tøjstykker blev ikke købt, og da hun så endelig lå i mine arme var tøjet så uendelig ligegyldigt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.