Hvad er mine muligheder?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.067 visninger
5 svar
0 synes godt om
30. august 2017

debattør-39181

Hej Jeg har nu læst side op og ned om de forskellige muligheder for barsel og økonomi under og jeg har stadig en dårlig fornemmelse af at min barselsperiode bliver rigtig hård, da jeg ikke kommer til at have meget at leve for. Min situation er at jeg afsluttede en selvbetalt uddannelse da jeg blev gravid. Jeg havde et deltidsarbejde ved siden af, hvor jeg var lovet mange timer op til min barsel, men samtidig var på en 0-timerskontrakt (det er alle på mit arbejde). Min chef har så ikke kunne give mig alle de timer der var lovet alligevel og jeg har prøvet at samle timer sammen i de 13 uger op til barsel, ved at arbejde forskellige steder osv. og samtidig prøve at skaffe et nyt fuldtidsjob, som ikke har været muligt, da ingen vil have en i arbejde i mindre end 3 måneder. Jeg er ikke indmeldt i en fagforening eller a-kasse og er godt klar over det kunne have reddet mig en hel del mindre stress. Jeg bor sammen med min kæreste, men hans indkomst er begrænset, da han får lærlingeløn. Jeg er pt. i uge 26 og har termin d. 7/12-17 Med de oplysninger er mine spørgsmål: - kan det betale sig at melde sig ind i en a-kasse på nuværende tidspunkt? - Hvem skal sætte min barsel i gang, når jeg har haft mange forskellige arbejdsgivere - Hvad er kriterierne for at jeg kan gå fra 8 uger før end 4 uger før? Jeg håber i kan hjælpe mig, da det stresser mig helt vildt at jeg ikke har den ringeste ide om jeg overhovedet er berettiget til noget under min barsel eller jeg bare er overladt til mig selv.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. august 2017

Annemette07

debattør-39181 skriver:

Hej Jeg har nu læst side op og ned om de forskellige muligheder for barsel og økonomi under og jeg har stadig en dårlig fornemmelse af at min barselsperiode bliver rigtig hård, da jeg ikke kommer til at have meget at leve for. Min situation er at jeg afsluttede en selvbetalt uddannelse da jeg blev gravid. Jeg havde et deltidsarbejde ved siden af, hvor jeg var lovet mange timer op til min barsel, men samtidig var på en 0-timerskontrakt (det er alle på mit arbejde). Min chef har så ikke kunne give mig alle de timer der var lovet alligevel og jeg har prøvet at samle timer sammen i de 13 uger op til barsel, ved at arbejde forskellige steder osv. og samtidig prøve at skaffe et nyt fuldtidsjob, som ikke har været muligt, da ingen vil have en i arbejde i mindre end 3 måneder. Jeg er ikke indmeldt i en fagforening eller a-kasse og er godt klar over det kunne have reddet mig en hel del mindre stress. Jeg bor sammen med min kæreste, men hans indkomst er begrænset, da han får lærlingeløn. Jeg er pt. i uge 26 og har termin d. 7/12-17 Med de oplysninger er mine spørgsmål: - kan det betale sig at melde sig ind i en a-kasse på nuværende tidspunkt? - Hvem skal sætte min barsel i gang, når jeg har haft mange forskellige arbejdsgivere - Hvad er kriterierne for at jeg kan gå fra 8 uger før end 4 uger før? Jeg håber i kan hjælpe mig, da det stresser mig helt vildt at jeg ikke har den ringeste ide om jeg overhovedet er berettiget til noget under min barsel eller jeg bare er overladt til mig selv.

Så vidt jeg ved er det kun offentligt ansatte der kan gå fra 8 uger før, ellers skal det hvert fald stå i overenskomsten som man er ansat efter. Det andet kan jeg ikke svare på 

Anmeld Citér

30. august 2017

Mullemee

Jeg vil anbefale dig at blive medlem af en a-kasse. Fagforening er nok dem, der bedst kan vejlede dig, men a-kassen er dem, der sørger for at du kan få dagpenge. Prøv at ringe til Krifa. De har vist noget rabat til nyuddannede, men jeg kender ikke reglerne.

Anmeld Citér

30. august 2017

MiniMe2005

Det kan altid betale sig at melde sig ind i en a-kasse. Om ikke andet, så har du det på plads, til hvis du skal bruge den en anden gang.

Du kan tidligst gå fra fire uger før med mindre andet er aftalt i overenskomst eller med arbejdsgiver. Hvis du er på dagpenge/kontanthjælp kan du ikke gå fra tidligere end det.

Anmeld Citér

30. august 2017

migxher

Jeg synes da du skal melde dig ind i a-kasse, så er det gjort. Men du kan nok ikke nå at optjene til barselsdagpenge. og så er det nok kontanthjælp der er din eneste mulighed, alt efter hvad der står i din kontrakt angående barsel. 

Anmeld Citér

30. august 2017

FruSteffensen

Barselsdagpenge kræver ikke medlemsskab af en a-kasse og det er Udbetaling Danmark der udbetaler pengene.

Om du kan få barselsdagpenge som lønmodtager afhænger så vidt jeg kan læse mig til af om du kan dokumentere at du har arbejdet 120 timers de sidste 13 uger op til barslen dvs. via de timetal der står på dine lønsedler. Hvis ikke du opfylder dette krav, kan du få barselsdagpenge hvis du er ledig og medlem af en a-kasse og er dagpengeberettiget. Det kan du ringe til en a-kasse og høre mere om.

Du kan ringe til Udbetaling Danmark og få en snak med dem om din situation. Deres nr står her på siden https://www.borger.dk/familie-og-boern/Barsel-oversigt/Barsel-loenmodtagere

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.