Hvad skal jeg gøre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.124 visninger
2 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. august 2017

Anonym trådstarter

Hej.
Jeg har en dejlig dreng på 7 år som har et voldsomt temperament, som er blevet værre med tiden. Det mindste der bliver sagt til ham eller det mindste han bliver bedt om at gøre som ikke lige passer ind i hans hovede, så flipper han helt ud. Han skaber sig, smider sig på fx sofaen eller sengen, alt efter hvor han er henne, råber, skriger, svarer igen og bliver flabet og det humør bliver han ved med at være i, i lang tid. Det kan være en lille ting, som at han skal trække i tøjet fordi vi skal afsted i skole eller at vi skal til og spise aftensmad.
Han har en storebror som også er rigtig god til at provokere og det går altid over gevind med ham på 7. De har det tit og ofte med at skulle slås imod hinanden og det ender aldrig godt. Jeg frygter den dag hvor han finder et skarbt objekt og går amok med den på sin bror. Han kan ikke få hold i den igen når han først bliver sur og truer og gerne med at slå med både hænder og ting.
De er begge dele børn i en 7/7 ordning som har stået på i 5 år nu.
Jeg ved snart ikke hvordan jeg skal håndtere ham. Familien er begyndt at kommentere på hans opførsel som et problem og de kan ikke rigtig overskue at være sammen med de to drenge pga at de slås hele tiden.
Hvordan får jeg sat en stopper for det? Hvordan kan jeg hjælpe mine drenge med at blive gode, kærlige og respektfulde brødre?
Det skal også lige siges at de har fået små søskende både på mors og fars side.

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

27. august 2017

Anonym

Anonym skriver:

Hej.
Jeg har en dejlig dreng på 7 år som har et voldsomt temperament, som er blevet værre med tiden. Det mindste der bliver sagt til ham eller det mindste han bliver bedt om at gøre som ikke lige passer ind i hans hovede, så flipper han helt ud. Han skaber sig, smider sig på fx sofaen eller sengen, alt efter hvor han er henne, råber, skriger, svarer igen og bliver flabet og det humør bliver han ved med at være i, i lang tid. Det kan være en lille ting, som at han skal trække i tøjet fordi vi skal afsted i skole eller at vi skal til og spise aftensmad.
Han har en storebror som også er rigtig god til at provokere og det går altid over gevind med ham på 7. De har det tit og ofte med at skulle slås imod hinanden og det ender aldrig godt. Jeg frygter den dag hvor han finder et skarbt objekt og går amok med den på sin bror. Han kan ikke få hold i den igen når han først bliver sur og truer og gerne med at slå med både hænder og ting.
Jeg ved snart ikke hvordan jeg skal håndtere ham. Familien er begyndt at kommentere på hans opførsel som et problem og de kan ikke rigtig overskue at være sammen med de to drenge pga at de slås hele tiden.
Hvordan får jeg sat en stopper for det? Hvordan kan jeg hjælpe mine drenge med at blive gode, kærlige og respektfulde brødre?

Kontakt sundhedsplejersken...

Anmeld Citér

27. august 2017

L-mor

Profilbillede for L-mor
Anonym skriver:

Hej.

Mange kommuner har en åben rådgivning i kommunens familieafdeling, hvor forældre kan få rådgivning og nogle steder familieterapeutisk bistand. Jeg tror, jeg ville begynde med at spørge der. Og ellers søge familieterapeutisk hjælp i privat regi, hvis I kan finde pengene.

Jeg vil foreslå, at du ser det som et 'familieproblem', frem for et 'problem med din søn'. Det er du også selv inde på, ved at fokusere på dine sønners indbyrdes forhold. I skal allesammen ændre noget adfærd, så lillebror kommer i bedre trivsel.

Og så skal du passe på med at tale historien om, at din søn har temperament og ikke kan styre sig større. Jeg tør vædde med, at der er situationer, hvor han bliver irriteret eller provokeret uden at eksplodere - i skolen, med vennerne, osv. Han kan godt, hvis det er vigtigt for ham. Prøv at snakke med ham om - altså spørg til situationer, hvor han blev vred og hvor han selv synes, han håndterede det godt. Hvad gjorde han? Var det rart, at han kunne mærke, at han godt kunne styre det ('det', ikke 'ham')? Det kan være svært i begyndelsen men prøv at tale om det nogle gange og tal sammen med ham historierne om, når han styrer sin vrede op/tager imod en opgave og løser den uden brok.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.