Sige nej til job pga. leder?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.018 visninger
8 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. august 2017

Anonym trådstarter

Hej søde piger

Jeg er idag blevet ringet op og har fået tilbudt et fast job, men jeg virkelig er i vildrede over om jeg skal sige ja tak eller ej

Jeg er nyuddannet og har derfor ikke nogen erfaring andet end relevant studiejob i et par år. Derfor tænker jeg også, at jeg burde være lykkelig for at få et jobtilbud. 

MEN jobsamtalen var meget mærkelig og virkelig ikke særlig behagelig. Lederen virkede grænseoverskridende og spurgte om meget private (og fagligt irrelevante) ting, som jeg faktisk slet ikke havde lyst til at svare på. Og hver gang jeg svarede på noget, sad lederen tydeligvis og tolkede på mine svar. Det var en meget ubehagelig fornemmelse

Så nu er jeg simpelthen blevet i tvivl om jeg skal takke ja til jobbet eller ej..

På en måde føler jeg mig meget forkælet, hvis jeg takker nej. Men på den anden side, ville jeg overhovedet ikke have det godt med at gå til min leder med evt. tvivl og usikkerhed og ville nok hele tiden være lidt på vagt overfor hende.

Åhh, jeg kan slet ikke blive enig med mig selv.. 

Hvad havde I gjort?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2017

ErDetSnartNU

Hvor svært er det at få job inden for din branche? Som nyuddannet cand.mag'er ville jeg helt sikkert tage jobbet og så søge videre derfra hvis jeg ikke befandt mig godt i det, men det er mest fordi man vist skal være ret taknemmelig for hurtigt at finde job som nyuddannet humanist  

Anmeld Citér

24. august 2017

Tommelise

Da jeg var til samtale vedr. mit nuværende job, blev jeg spurgt, om det er selvvalgt, at jeg ingen børn har. Jeg syntes og synes stadig, at det var et meget privat og grænseoverskridende spørgsmål. 

Men jeg er stadig i jobbet her næsten 5 år efter. 

I dit sted ville jeg give det en chance. Hvis du så oplever, at hun overskrider dine grænser i hverdagen, så må du tage en snak med hende (eller ham) om det. For det skal hun selvfølgelig ikke.

Du har jo altid lov til at søge videre, og det er nemmere at få et nyt job, når man er i job, end hvis man går ledig.

Anmeld Citér

24. august 2017

MiniMe2005

Du må i princippet godt sige nej, hvis du ikke er blevet anvist jobbet af jobcenteret (hvilket jeg går ud fra, at du ikke er?). Men reglerne virker lidt uklare, hvis du selv har fundet jobbet. Men hvis de spørger ind til det, tror jeg, du skal være meget overbevisende. Deres mål er jo at få dig i job. 

Men uanset hvad, ville jeg takke ja til jobbet, for som andre siger, så er det nemmere at finde noget andet, når man har et job. Desuden ved du ikke, hvornår du bliver tilbudt et andet (med mindre det er supernemt i din branche). Sidst men ikke mindst, kan det være, at det bliver fint at arbejde der alligevel. Det kan være hele situationen, der gjorde det mere akavet, end det egentlig var.

Anmeld Citér

24. august 2017

Anonym

Det kan være hun har ønsket at "teste" dig under samtalen ? Tænker at hun måske har virket "overfusende" med hendes spørgsmål for at se hvordan du tackler dem, eller hvis det som i min branche er meget vigtigt for om man kan være flexibel hvis man har / ikke har børn, og hvis man ønsker børn er det meget vigtigt at sige det med det samme man er gravid da jeg arbejder som laborant  

Derudover må man jo godt sige at man ikke ønsker at svare på det hun spørger om, og bliver hun sur går man sig en tur til sin fagforening. Ja man mister måske sit arbejde men det er i min optik ikke det værd at gå trist eller vred på arbejde  

Held og lykke med det !

Anmeld Citér

24. august 2017

nielsen80

Synes den er svær, for ens leder er virkelig vigtig for ens velbefindende. Jeg ville nok, som de andre forslår, takke ja give det de 3 mdr prøvetid, også søg videre hvis det ikke dur. 

Anmeld Citér

24. august 2017

Tommelise

Anonym skriver:

Det kan være hun har ønsket at "teste" dig under samtalen ? Tænker at hun måske har virket "overfusende" med hendes spørgsmål for at se hvordan du tackler dem, eller hvis det som i min branche er meget vigtigt for om man kan være flexibel hvis man har / ikke har børn, og hvis man ønsker børn er det meget vigtigt at sige det med det samme man er gravid da jeg arbejder som laborant  

Derudover må man jo godt sige at man ikke ønsker at svare på det hun spørger om, og bliver hun sur går man sig en tur til sin fagforening. Ja man mister måske sit arbejde men det er i min optik ikke det værd at gå trist eller vred på arbejde  

Held og lykke med det !

Nu ved jeg godt, at dit svar er til TS, og det er helt rigtigt, at man kan afvise at svare på personlige spørgsmål.

Jeg var 47 år, da jeg blev spurgt, om det var selvvalgt, om jeg var barnløs. Det er irrelevant for jobbet, da hun kan regne ud, at der aldrig vil blive tale om barsel eller barns sygedag - jeg synes, det er en utrolig privat ting,  hvad årsagen til barnløsheden er - ikke noget, man spørger om til en jobsamtale. Jeg svarede dog så godt jeg kunne, men egentlig kom det ikke hende ved, at jeg aldrig havde mødt den rette af få børn med.

Anmeld Citér

24. august 2017

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Tag jobbet. Se det an og søg videre, hvis din mavefornemmelse holder stik. Det er altid nemmere at få et job, når man har et job. Og det er erfaringer til dit CV, selvom lederen/arbejdsmiljøet viser sig at være dårligt.

og tillykke 

Anmeld Citér

25. august 2017

Justthinking

Hvis din mavefornemmelse ikke siger dig at det er en god ting at tage jobbet, så ville jeg ikke gøre det.

Jeg var sidste år til en jobsamtale, hvor chefen sad og fortalte hvordan de overvågede medarbejderne (også hjemmefra) via overvågningskameraet for at holde styr på, om vi/de lavede noget. Alt i mig strittede imod og var lettet da jeg ringede til hende og takkede nej til jobbet :-)

Mærk efter, kemien er trods alt vigtig hvis det er din direkte chef

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.