Hej Linda.
Min søn er 11 måneder gammel og han er SÅ svær at putte om aftenen. Selvom han er dødtræt, kan han ikke finde ud af at lægge sig ned og falde i søvn selv. Den eneste måde vi kan få ham til at sove, er ved at lægge os med ham på brystet indtil han sover DYBT, hvorefter vi så kan lægge ham i hans tremmeseng (det kræver ofte flere forsøg, da han tit vågner lige så snart vi lægger ham fra os).
Vi har forsøgt at øve at han skal falde i søvn i sin egen seng, hvor vi bare sidder ved siden af, men det er ikke lykkedes. Han bliver vildt ulykkelig og kan slet ikke finde ro.. Mange gange er det også kun mor her, der kan få ham til at falde i søvn, og det er efterhånden ret frustrerende, at bruge hele sin aften på at lægge ham i seng..
Når han skal sove lur om dagen, er vi også nødt til at trille en tur.
Håber meget du kan hjælpe!
Mvh. en lettere frustreret mor
Trines svar
Kære A.Sofie
Der findes vist ikke noget mere frustrerende, end ikke at kunne få sit barn til at sove, særlig når det er tydeligt at han er træt.
Puha det er hårdt.
Desværre er du ikke alene. Rigtig mange forældre kæmper med at få deres børn til at sove.
Og da børn er meget forskellige findes der ikke en løsning der gælder for alle.
Men der findes forskellige teknikker og så handler det ofte også om at få lavet en forudsigelig rutine, som dit barn kan genkende.
Inden jeg kommer med mine anbefalinger synes jeg det er vigtigt at du får tjekket din søn hos lægen. Nogen gange kan det at børn har svært ved at falde i søvn have en mere fysisk oversag.
For eksempel har jeg talt med flere forældre med ørebørn, som alle fortælle, at det er svært at putte deres barn, da der kommer et ekstra tryk på ørene når deres barn lægger sig ned.
Så tjek lige for en sikkerheds skyld.
Hvis alt er som det skal være, er det vigtigt at du og eventuelt din partner får skabt jer nogle faste rutiner, som I ikke viger fra. I hvert faldt ikke før din søn er kommet ind i en god rutine.
Det vigtigste børn skal lære i forbindelse med søvn er selv at falde i søvn.
Det er ikke altid at det sker naturligt og derfor skal det tillæres.
Når du skaber en god rutine er det vigtig at du starter med at finde et fast tidspunkt for din søns søvn, både til eftermiddag og til natten. Hold dette tidspunkt og skab så et putte ritual.
Prøv også om det er muligt at sin søn sover samme sted både til middag og om natten. Det gør at din søn begynder at forbinde hans seng med søvn og på den måde ved, hvad der forventes af ham når han lægges i seng.
Det er vigtigt at du også viser din søn, at når det er sovetid så er det, det der skal ske. Det vil sige at hvis du til daglig er engageret, sjov og livlig, så skal du skrue helt ned for den adfærd og blive stille, rolig afdæmpet og kedelig. Der skal ikke laves sjov og han skal ikke underholdes.
Hvis du er sjov og underholdende bliver det endnu svære for ham at falde i søvn.
Giv ham eventuelt en særlig sovebamse eller anden putteting, for eksempel en t-shirt du har brugt. Dette skal så kun bruges når han skal sove, så han lærer at forbinde denne ting med sovetid.
Når din søn falder i søvn og du inde hos ham forventer han også at du er der når han vågner igen. Når du ikke er det, bliver han forskrækket og måske ligefrem bange. Det gør at han kan begynde at frygte at falde i søvn.
Derfor er det afgørende at du ikke lader ham falde i søvn mens du er der inde hos ham, men lærer ham selv at falde i søvn.
Og så skab en putterutine.
Start eventuelt med et bad, få ren ble på, børste tænder, læse en godnat historie eller synge en godnat sang.
Og så prøv denne teknik.
Teknikken er at sætte en stol ved siden af hans seng og så langsomt flytte den længere og længere væk, så den til sidst er uden for værelset.
Det er vigtigt at du IKKE tager ham op, men bliver siddende i stolen. Prøv om du kan lade vær med at tale til ham eller at rører ham. Men lad ham vide at du er der.
Det er vigtigt at du "starter" på en frisk. Glem alle de mislykket forsøg og tror på at dette virker.
Start med putterutinen og når du så har læst eller sunget for ham slukker du lyset og sætter dig i stolen.
Bliv siddende.
Hvis han begynder at græde så sig rolig, så så. Og vær så stille igen.
Dette kan tage lang tid i starten så du skal væbne dig med tålmodighed. Men bliv ved, også selvom det tager et time eller to. Dagen efter rykker du stolen lidt længere væk, men ikke for langt. Regn med at stolen skal rykkes sig fra sengen til ud af værelset på 10 dage.
Jeg kan ikke understrege nok, at du skal tror på det og holde dig til denne rutine. Hvis du gør det vil din søn lærer at falde i søvn af sig selv.
Men det tager op til 10 dage, selvom jeg har talt med forældre der har oplevet en ændring allerede efter 2 dage.
Jeg håber det giver mening. Ellers er du velkommen til at skrive igen.
Held og lykke med det. Og husk at selvom det er svært og hårdt at være så afvisende over for din søn så er det for hans eget bedste.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk