Eksperthjælp: Kæreste vil ikke have flere børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.011 visninger
0 svar
2 synes godt om
13. august 2017

Gitte Sander

Kære....
Jeg står i en virkelig svær situation. Min kæreste og jeg har en dreng på lidt over et år sammen og har egentlig hele tiden haft planer/ en aftale om, at vi skulle have et til sammen på et tidspunkt. Han har et ældre barn fra tidligere. En dag brød min kæreste sammen og fortalte at han ikke magtede flere børn. Så derfor var der lukket på den front. Det var som om mit hjerte stoppede og blev revet i tusind stykker. Vi talte frem og tilbage og argumenterede i lange tider. Men intet ændrede sig og jeg måtte ligesom indse at her skulle indgåes et kompromis. Et meget svært et af slagsen. Nærmest et som er umuligt at efterleve. Jeg er så ked helt inde i sjælen over at jeg ikke skal give min dreng en søster eller bror som er tæt på aldersmæssigt. Jeg er så ked af, at jeg ikke skal have flere børn -min første graviditet var min sidste.
Jeg elsker min kæreste og jeg vil ikke leve som en skilsmissefamilie. Men kan jeg lære at leve med dette. Ved ikke hvad jeg skal gøre...

Gittes svar

Hej,

Det er sparsomme oplysninger at svare på. Jeg ved ikke hvor den ligger henne for din kæreste. Mon han mener det meget alvorligt som en uigenkaldelig  beslutning, eller er det mon et 'anfald' han har haft af være kørt træt i at have småbørn.

Nu ved jeg ikke hvor gamle I er, men i udgangspunktet ville jeg give det tid. De første år som forældre kan for mange mennesker være temmelig belastende og når man så får bleer og kolik lidt mere på afstand er man måske mere parat og føler et større overskud til at få en mere.

Det er helt almindeligt de første år at sige: "Jeg skal ikke have flere børn", men det behøver jo ikke betyde at det statement er et livsvarigt, man har et standpunkt til man tager et nyt, og jeg ville i udgangspunktet se det som en "her-og-nu-melding", som måske ændrer sig over tid. Medmindre selvfølgelig at din kæreste har en særlig baggrund for ikke at ville have flere børn.

Rigtig mange mennesker har over tid ændret mening til hvor mange børn, de ønskede sig. Og hvis I for eksempel har sygdom i familien eller handikap eller dødsfald kan det være en anden sag for din kæreste, hvorfor han reagerer sådan.

I første omgang vil mit råd være at prøve at spørge åbent og nysgerrigt ind til hvorfor han ikke vil have flere børn og hvordan han har det med de børn han har og med at være far, finde ud af hvad dette her handler om.

Nogle vil ikke have flere børn fordi de er blevet for gamle, andre fordi de har svært ved at klare presset de første år, andre igen føler at et lille nyt barn ødelægger deres parforhold og kontakt med kæresten, fordi barnet tager al opmærksomheden, andre er bange for deres egen psykiske tilstand eller bange for at skade børnene, er chokerede over skiftet i parholdet til at være forældre osv. osv. Der findes et utal af årsager som kan skyldes mange forskellige ting både fra nutiden og fra fortiden. Og endelig er der selvfølgelig den gruppe, som bare ikke ønsker børn eller bare kan mærke at de ikke ønsker flere børn.

Hvordan har han det med at have fået en lille ny og blive far igen? Hvordan synes han det gik første gang, hvordan synes han det går denne gang? Hvordan har han det i jeres relation? Har han det i øvrigt godt på arbejde osv.? Hvordan var hans egen opvækst? Er der noget han er bange for/frygter i forbindelse med hvis I skulle have et barn mere? Hvad er hans håb og drømme for jeres forhold? Hvordan forestiller han sig i øjeblikket, at forholdet skulle være for fremtiden? Er der noget, som du kan gøre nu, som kunne hjælpe ham eller måske ændre hans mening om denne sag over tid? Måske trænger han til mere opmærksomhed eller aflastning, osv.

Prøv at se om du kan holde dig åben og spørgende og få noget at vide om hvad der foregår i hans indre, fremfor at komme på banen med dine egne modargumenter. Selvfølgelig skal dine tanker og følelser også på banen, men lad det ikke blive en magtkamp eller argumenter om hvad der er ‘rigtigt’ eller 'forkert’. Man kan ikke presse sig igennem, når det gælder så store beslutninger. Det er ikke noget nemt emne og en meget personlig ting hvor mange børn, man gerne vil have, så samtaler om sådan et emne kræver kærlig opmærksomhed til begge parter og de kræver også tid, da det ikke nødvendigvis er noget der løses i dag eller i morgen.

Du skriver at han brød sammen og fortalte at han ikke magtede flere børn. Først og fremmest ville jeg tage det som en reaktion / et udtryk for at han måske føler sig presset eller belastet og har nået en grænse. Det, han beskriver er en følelse, en her-og-nu følelse. Følelser er ikke nødvendigvis stationære, jeg tror rigtig mange forældre kunne skrive under på, at de i perioder har haft følelsen af ikke at magte deres børn eller ikke at magte tanken om flere børn. Hvis du forstår hvad jeg mener. Jeg forestiller mig at der er sket det i jeres samtale at du er gået lidt i panik, da du hørte det, fordi du brændende ønsker dig et barn mere og så er det blevet til en diskussion, som om at det skulle afgøres her og nu, hvor I begge er blevet lidt desperate, som man nu kan blive det.

Jeg forstår godt, at du bliver ked af det ved tanken om, hvis du ikke kan give din dreng en bror/søster der ligger tæt på. Mon ikke han også godt forstår det, hvis du forklarer ham din følelse ved det. Imidlertid ville jeg i dine sko slå koldt vand i blodet og mobilisere alt hvad jeg havde i mig af tålmodighed. Fordi; det er muligt der går flere år inden et svar viser sig. Husk at der er både fordele og ulemper ved at søskende ligger tæt op og ned af hinanden og husk at nyde din dreng.

Hvis du synes det er svært at komme i dybden med dette uden at det bliver til en diskussion, kan jeg anbefale jer at søge samtaler hos en parterapeut eller familieterapeut, der kan hjælpe med at grave ned og kigge nærmere på hvad der ligger i det, og finde ud af hvilke aftaler I kan lave, hvor I begge kan føle jer tryg.

Ønsker jeres lille familie held og lykke.

Vh. Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.