Huskøb med studiegæld

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. august 2017

Anonymor

nielsen80 skriver:

Undskyld TS hvis det er off topic , men må jeg spørge, hvordan man får så meget studiegæld? Da jeg studeret(nogle år tilbage bevares) var der loft på, mener det var på cirka 2000kr om måneden. Jeg har en lang videregående uddannelse, gik 5 år på uni, så forstår ikke hvordan det er fysisk muligt, da 2000 jo højst kan give 125000 på 5 år. Renten er jo ret lille, eller er der lavet helt om på reglerne?

Jeg havde selv arbejde ved siden af, og derfor har jeg ikke haft SU lån, men tænker ikke det er et stort problem for banken. Det er et lån med lav rente og fast ydelse under ordnet forhold. Det I afbetaler på lånet, fratrækkes bare jeres rådighedsbeløb. Jeg tror derimod mere, de kigger på, hvordan dine chancer for arbejde er efter studie. Såfremt I indregner din fremtidige(noget højere) indkomst, som grundlag for lånets størrelse.

Held og lykke med det!

Hvis man har barn, kan man låne 4xxx om måneden  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. august 2017

nielsen80

Anonymor skriver:

Hvis man har barn, kan man låne 4xxx om måneden  

Doh selvfølgelig! Den havde jeg ikke lige tænkt på

Tak for opklaringen, sad virkelig og funderet og regnet på det( behøver jeg at skrive, det er indenfor økonomi min uddannelse ligger)

Anmeld Citér

4. august 2017

Anonym trådstarter

nielsen80 skriver:

Doh selvfølgelig! Den havde jeg ikke lige tænkt på

Tak for opklaringen, sad virkelig og funderet og regnet på det( behøver jeg at skrive, det er indenfor økonomi min uddannelse ligger)

Men hvis du vil have den lange historie alligevel: 

min kæreste var 7 år om sit studie, hvorfor han også blev nødt til at tage et slutlån. 

Jeg selv startede på én uddannelse, gik der i 1,5 år, her startede SU-lånet grundet tvunget flytning fra forældre, efter 1,5 år gik jeg på barsel, min kæreste var fortsat studerende, så var stadig nødsaget til et nu forhøjet SU-lån. Efter 1 års barsel fandt jeg ud af, at jeg ikke ville være på den udd. alligevel. Brugte 1 år på HF for at læse op på nogle fag, hvorefter jeg nu skal bruge næsten 5 år på min nye udd. Så ja, det giver en hel del SU-gæld. Og det er pissetræls, men har desværre været nødvendigt. 

Anmeld Citér

4. august 2017

MysteriousAngel

Anonym skriver:

Okay, så der ér håb... Men sidder I så ikke mega stramt i det? Eller? 

Vi tjener tilsammen 800000 om året før skat så det er en del i det store regnskab. 

Anmeld Citér

4. august 2017

Anonym trådstarter

MysteriousAngel skriver:

Vi tjener tilsammen 800000 om året før skat så det er en del i det store regnskab. 

Arh, okay 

Anmeld Citér

4. august 2017

nielsen80

Anonym skriver:

Men hvis du vil have den lange historie alligevel: 

min kæreste var 7 år om sit studie, hvorfor han også blev nødt til at tage et slutlån. 

Jeg selv startede på én uddannelse, gik der i 1,5 år, her startede SU-lånet grundet tvunget flytning fra forældre, efter 1,5 år gik jeg på barsel, min kæreste var fortsat studerende, så var stadig nødsaget til et nu forhøjet SU-lån. Efter 1 års barsel fandt jeg ud af, at jeg ikke ville være på den udd. alligevel. Brugte 1 år på HF for at læse op på nogle fag, hvorefter jeg nu skal bruge næsten 5 år på min nye udd. Så ja, det giver en hel del SU-gæld. Og det er pissetræls, men har desværre været nødvendigt. 

Tak for det, og undskyld min nysgerrighed. Kunne bare slet ikke få det til at passe, men selvfølgelig er børn en faktor, og som du skriver, ikke alle tager den "snorlige" vej, som jeg selv. Har en baby der vågner ret tit, så får ikke megen nattesøvn - undskylder mig med ammehjerne

Held og lykke med købet

Anmeld Citér

4. august 2017

Anonym trådstarter

nielsen80 skriver:

Tak for det, og undskyld min nysgerrighed. Kunne bare slet ikke få det til at passe, men selvfølgelig er børn en faktor, og som du skriver, ikke alle tager den "snorlige" vej, som jeg selv. Har en baby der vågner ret tit, så får ikke megen nattesøvn - undskylder mig med ammehjerne

Held og lykke med købet

Det skal du da ikke undskylde  

Og tak, men det bliver nu nok ikke lige foreløbig. Vi bor heldigvis i en ganske udmærket og stor lejlighed, og ikke alt for dyr, så det smarteste er self at få banket så meget gæld af som muligt. Men, ved ikke om vi kan vente til vi er helt gældfri 

Anmeld Citér

4. august 2017

nielsen80

Anonym skriver:

Det skal du da ikke undskylde  

Og tak, men det bliver nu nok ikke lige foreløbig. Vi bor heldigvis i en ganske udmærket og stor lejlighed, og ikke alt for dyr, så det smarteste er self at få banket så meget gæld af som muligt. Men, ved ikke om vi kan vente til vi er helt gældfri 

Det er selvfølgelig altid rarest at være gældfri, men faktisk lige studiegæld og drømme om huskøb, der kan der være andre overvejelser som på sigt, kan være mere rentable. Hvis I skal ud og låne det makisimale beløb til huset - 15% boliglån og 80% realkredit - så kan det faktisk i nogle tilfælde, være en fordel at spare mere op og derved have en større udbetaling, end at bruge de penge til at nedbetale SU gæld. Renten på boliglån kan være en del højere end på studiegæld, hvorfor det giver bedre mening at "låne" pengene der. 

Hvis jeg var jer, ville jeg tage en god snak med jeres bankrådgiver vedr jeres planer, og få ham/hende til at regne lidt på nogle scenarier. Måske en opsparing fremfor nedbringelse af gælden ville være bedre for jer.

Anmeld Citér

4. august 2017

Anonym

Anonym skriver:

Godaften 

Jeg vil egentlig bare høre om der er nogen, der har nogle erfaringer med, hvor meget gældfri man egentlig skal være, før et huskøb er muligt. 

Min kæreste har en studiegæld på lige omkring 200.000,- og en årlig indtjening på 441.000,- 

Jeg er studerende og er først færdig om 2,5 år, så min studiegæld ender nok op på ca. 250.000,- ... Og jeg kommer ud som professionsbachelor med en årlig indtjening på ca. 300.000,- vil jeg tro.. Men lige nu er jeg jo fortsat på SU og får jo derfor kun de der 70.000-ish om året.. 

Så vi er jo først færdige med at betale studiegælden af om gud-hved-hvornår..  Det er lort at have studiegæld, self. er det det, men det har desværre været nødvendigt for os begge. 

Så, ja, spørgsmålet lyder: hvad er jeres erfaringer med studiegæld, huskøb and so on.. Kan det lade sig gøre om mindre end 5-10 år? 

Vi havde ingen problemer - havde studiegæld for 300.000 og billån for 200.000. Kunne låne 2 millioner. 

Anmeld Citér

5. august 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Vi havde ingen problemer - havde studiegæld for 300.000 og billån for 200.000. Kunne låne 2 millioner. 

Vildt nok! Det giver håb! 

Hvad er jeres indtjeninger? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.