Eksperthjælp: Prøv at forstå hvorfor hun agere som hun gør!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.408 visninger
0 svar
1 synes godt om
4. august 2017

Trine Andreasen

Først en beskrivelse af min datter på 3,5 år. Da hun var 2 begyndte hun at slå og skubbe andre børn i dagplejen og var meget negativ. Hun fik lagt dræn da hun var 2 og ørelægen sagde at hun stort set havde været afskærmet fra omverdenen for hørelsen havde været så nedsat. Vi har tiden efterfølgende få lagt nye dræn når de indimellem er faldet ud og hun har vist tegn på nedsat hørelse. Hun startede for et halvt år siden i børnehaven, hvor der også har været nogle problemer med hørelsen og dermed negativ og overaktiv adfærd. Hun skal snart i gang med en talepædagog. Hun blev storesøster for knap et år siden. Dagligdagen hjemme nu, er stort set kun råb og skrig og hun gør det modsatte af hvad vi siger. Hun er superaktiv, farer rundt og ting bliver smidt på gulvet, og er indimellem også lige en tand for grov ved lillebror. Hun skal lokkes med slik el. Lignende for at høre efter. Hun har problemer med koncentrationen, svært ved at få læst en bog, uden der skal ske mange andre ting samtidig med. Det er stort set blevet til at vi har følelsen af, vi ikke laver andet end sige stop, nej, lad vær osv. Vi har råbt/skældt ud og fortalt vi er både sure og kede af det. Vi har siddet stille og nusset og sagt det er forkert men ingen forskel gør det. Vi har lidt i tankerne om adhd ku være en grund for det er virkelig i ekstrem grad hendes aktiviter, men hvor og hvordan blir det diagnosticeret? Eller er det bare os den er gal med? Vi har virkelig brug for hjælp, for vi kan/orker det snart ikke mere.
Mvh Jannie

Trines svar

Kære Jannie

Sikke en tur i har været igennem og stadig er med jeres datter.

Det er altid hårdt når man som forældre ikke ved hvad man skal gøre og særlig når I så synes at I har prøvet alt.

Først og fremmest skal jeg sige, at jeg hverken kan eller vil udtale mig om diagnoser. Det er noget der kræver observation og samtale med både din datter, børnehaven og jer.

Men I har mulighed for at få hjælp til både at arbejde med jeres datter og eventuelt få hende udredt. Det vil jeg lige vende tilbage til senere.

Jeg synes det er vigtigt at kigge på din datters adfærd og prøve at forstå hvad der sker.

Din datter har været, lydmæssigt, afskærmet fra omverden de 2 første år af hendes liv. Og pludselig bliver hun bombaderet med lyde og tale. Det kan være meget uoverskueligt for en lille 2 årig. 

Ca. et halvt år efter hun er begyndt at kunne hører verden få hun en lillebror, som larmer og kræver jeres opmærksomhed. Det kan også gøre det svært at agere i.

Ca et halv år efter starter hun så i børnehave. Igen en kæmpe forandring og igen en bombe af lyd og sanse indtryk.

Det du skal tænke på er, at din datter aldrig har lært at forholde sig til lyd og tale. Hun har så at sige sprunget de første par år over. Det skal hun nok indhente, men problemet er at hun ikke har lært at forholde sig til lyden og talen.

Det kan betyde at hun er som en stor parabol der opfanger alt!

Forstil dig at du hører alle på kontoret, når du sidder og prøver at koncentrere dig om dit eget. Det er svært og det kan skabe store frustrationer.

Når du så kommer hjem, efter en hård dag, bliver du mødt af krav, tale og eventuelt mere larm fra lillebror.

Det er hård.

Derfor er det vigtigt at I får skab et "rum" hvor hun kan være uden lyde, tale og larm.

Jeg synes det er vigtigt at I tager kontakt til børnehaven og beder om at få PPR(pædagogisk psykologisk rådgivning) ind over.

Det kan både være en støttepædagog, en psykolog eller tale pædagog.

Jeg ved der findes i KBH noget der hedder "Tidlig indsats" som er en forløb der henvender sig til børn der udviser en adfærd der kan fører til konflikt. Prøv og hør om det eventuelt er muligt, at få jer i sådan et forløb eller lignede.

Tal også med børnehaven om muligheden for at hun får lov til at være sammen med de andre børn i mindre grupper. At hun får lov til at holde pauser i løbet af dagen, hvor hun får ro på.

Der er stor forskel på børn i forhold til hvad der giver dem ro, måske skal hun sidde med en blød gummi bold, have ørebøffer på med en historie eller meditativ musik eller noget tredje.

Det er også vigtigt at hun i små mængder bliver afkrævet opmærksomhed. Det kan være at hun i børnehaven skal kunne sidde 5 min til morgensamling uden af forstyrre og så kan hun gå ind og lege. Det skal så langsomt trappes op.

Og vigtigst af alt så skal hun anerkendes når det går godt.

Hjemme er det vigtigt at I får lavet nogle regler:

1. Hverken I eller jeres børn må råbe af hinanden!

2. Der må aldrig lokkes med slik!

3. Anerkend positivt hver gang hun gør noget godt! 

I bliver nødt til at forstå at jeres datter ikke gør dette fordi hun vil være på trods eller fordi hun prøver at gøre jer sure.

Hun gør det fordi hun ikke ved hvordan hun ellers skal agere.

I skal lære hende hvordan I gerne vil have hende til at opføre sig og det gør i bedst ved at lave nogle faste rammer og rutiner.

Det tager lidt tid før I og hun lærer dem, men når hun først har lært dem er jeg sikker på at hun nok skal få mere ro på.

Det er vigtigt at I tænker at hun er overstimuleret og derfor er overaktiv. Altså skal hun ikke fyldes med flere og hurtige aktiviteter.

Mit forslag er følgende:

Når I kommer hjem så giv hende noget at spise. Tit er børn meget sultne og hvis de ikke har så god kontakt med deres egen krop kan de måske ikke mærke at uroen er pga. sult. Det skal være noget groft, rugbrød med ost, grønsagsstænger eller andet mad som ikke giver en hurtigt blodsukker stigning.

Herefter får hun 3 valgmuligheder som hun kan vælge imellem, det kan være at lytte til en historie med ørebøffer, se lidt iPad eller tegne.

Jeg ved at der ofte er lidt stres på lige når man kommer hjem så her er det i orden at finde en aktivitet hvor I ikke er involveret.

Når der så skal laves mad, så sig at I gerne vil have at hun hjælper. Det kan være ved at snitte eller skrælle kartofler.

Det er en utrolig god øvelse, for hvis hun ikke koncentrere sig så skære hun sig i fingeren. Husk at hun skal guides hele vejen igennem. Og trøstes hvis det går galt.

Når det er spisetid så sæt krav om at hun skal sidde ved bordet 5 min eller indtil hun har spist 1 kartoffel. Bagefter må hun gerne lege indtil hun skal sove.

Og hav så et helt fast putte ritual. Først skal hun i bad, så tisse, børste tænder, vælge 1 godnat historie eller sang og så godnat.

I har måske allerede en rutine der virker, så bare hold jer til den.

Det vigtigste er, at vise at I har styr på tingene og at det er jer der bestemmer. Men uden at lokke og råbe.

Anerkend hende hver gang hun sidder stille også selvom det kun er i et minut.

Og anerkend hende når hun er sød ved lillebror eller når hun hører efter.

Det blev vist til en hel roman. Men jeg håber det giver mening ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

Held og lykke med det hele.

Mange hilsner

Trine

www.naturligopdragelse.dk

P.S hvis du interesseret i en mere direkte sparing eventuelt hjemme hos dig selv, er du velkommen til at kontakte mig her

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.