Optagelse på studie - hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.930 visninger
4 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. juli 2017

Anonym trådstarter

Kære jer 

jeg er anonym, da endnu ingen ved jeg vil studere igen. Jeg har søgt ind på to uddannelser, og jeg er blevet helt klart optaget på den ene, men jeg vil egentlig helst inden på den anden, og jeg kan ikke rigtigt finde ud af om jeg er optaget på den, såfremt jeg siger nej til den anden? Eller sådan fungerer det måske slet ikke? Jeg har prøvet at tage billeder af brevene, håber nogen med lidt erfaring kan hjælpe. God aften og på forhånd tak

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juli 2017

LouiseEm

Tror ikke det har nogen betydning for den ene uddannelse hvis du svarer nej til den anden. Jeg læser det sådan, at du ikke er kommet ind på den i Slagelse, desværre. 

Anmeld Citér

28. juli 2017

Thilde86

Du har prioriteret dine ønsker, og først undersøger de om du bliver tilbudt en studieplads på din 1. prioritet. Gør du det, så kommer du ikke ind på dine andre prioriteter. Gør du ikke det, så undersøger de om du kan tilbydes en plads på din 2. prioritet, og gør du det, så kommer du ikke ind på dine andre prioriteter, gør du ikke det, så går de videre til din 3. prioritet, og sådan fortsætter det. Og hvis du så heller ikke bliver tilbudt plads på din sidste prioritet, så er du slet ikke kommet ind.

Men når du er kommet ind på én af dine prioriteter, så kommer du aldrig ind på nogen af de andre, og takker du nej til den studieplads du har fået tilbudt, så kommer du altså ikke ind på de andre, og har derfor ingen studieplads.

Man tilbydes altid kun max 1 studieplads, dvs 1 studieplads eller ingen studieplads. Også derfor det er vigtigt at man tænker sig grundigt om med rækkefølgen af sine prioriteter.

Men er du fx blevet tilbudt plads på din 3. prioritet, så betyder det at du er blevet afvist studieplads på både din 1. og din 2. prioritet.

Håber det giver mening, ellers må du spørge 

Anmeld Citér

28. juli 2017

Thea14

Du er kommet ind på den du har søgt som første prioritet og har derfor ikke fået plads på anden prioriteten, selvom du også her opfylder kravene. På de fleste uddannelser er alle pladser besat, og du kan ikke bare ønske din anden prioritet istedet, da de jo ikke kan kontakte en anden og sige "beklager, men du er ikke optaget alligevel"

Hvis du først takker nej til den du er kommet ind på, risikerer du at stå helt uden studieplads.

Det eneste du kan gøre, er at ringe ind og spørge om din anden prioritet evt. er en af dem hvor alle er optaget, så der stadig er ledige pladser. Og det skal du selvfølgelig så gøre inden du fravælger den plads du har fået...

Anmeld Citér

28. juli 2017

Bananaalice

Jeg kom kun ind på min 2. prioritering fordi der var ledige pladser. Så skulle jeg ringe til min 1. prioritet (hvor jeg havde fået standby-plads) og takke nej, og så kunne jeg optages.

Men tror ikke din 2. prioritering har ledige pladser, men det kan du google.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.