Nedsat sædkvalitet og hypofysehormoner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

759 visninger
0 svar
0 synes godt om
11. juli 2017

Amor1

Efter 3 år i fertilitetsbehandling, talrige besøg hos professorer i urologi og gynækologi og læsning af masser af videnskabelige studier, så vil jeg gerne dele min konklusion med jer, som er i fertilitetshelvede.

Det eneste, som mærkbart forbedrer sædkvaliteten hos mænd er injektion af hypofysehormoner hver anden dag i 3 måneder (fx. pergoveris 150/75 IE (FSH/LH)). I mit tilfælde har det hjulpet på koncentrationen, det totale antal og motiliteten.

Inden pergoveris prøvede jeg alt fra C-vitamin, B-vitamin, B12-vitamin, Q10, D-vitamin, kalk, multivitamin, ginseng, hvidløgspiller, E-vitamin, selen, zink, fiskeolie, B-daddy og fertilovit. Jeg prøvede motion, økologisk mad, grøntsager, frugter, frisk luft, sol, bedre søvn, meditation, gå ned i arbejdstid, mindfullness og akupunktur. Alt dette med tvivlsom effekt!

Pergoveris forbedrede motiliteten fra stærkt nedsat til normal. DFI faldt fra 19 til 13. Det totale antal steg til 160 millioner. Antallet af progressiv motile sædceller steg fra 1 million til 20-25 millioner.

Det var først da jeg selv tog vores fertilitetsbehandling i egen hånd, at jeg blev sat i behandling med pergoveris. Det er så ærgerligt, at fertilitetsbehandling i det offentlige er så lavt prioriteret. Man bliver ikke undersøgt grundigt med objektiv undersøgelse, lægesamtale, ultralydsskanning og blodprøver for at finde den underliggende årsag. Man bliver blot henvist til enten IUI, ICSI eller IVF. Og så kører processen som på samlebånd - ring ind og få en tid, kvinden får hormoner, der insemineres og så blodprøve 14 dage efter. Og processen gentager sig uden nogen former for afklaring eller ændring af behandlingen. Man bliver blot bedt om at have tålmodighed... Og da man ikke ønsker at virke besværlig og utaknemmelig gør man som der bliver sagt.

Jeg synes, at fertilitetsbehandling i Danmark burde være gratis. Og behandlingerne burde udliciteres til det private, hvor behandlingerne bliver designet til hvert enkelt par. Det private har også åbent udover kl 15. og de er meget mere villige til at prøve nye ting af. Desuden kan man som patient finde den klinik med bedste anbefalinger og blive fulgt af en fast fertilitetslæge under behandlingerne. Omkostningerne til behandling i det private er også billigere end det offentlige, så det offentlige kunne faktisk spare penge ved at udlicitere.

Håber, at nogen kan bruge det her til noget.

PS. Jeg er forresten en mand, men kom desværre til at oprette mig som kvinde...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.