Søger jer som har erfaring med manglende sprog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.093 visninger
6 svar
0 synes godt om
7. juli 2017

Anonym trådstarter

Hejsa

Jeg har en søn på 2 år og 9 måneder. Han har altid været lidt bagud grovmotorisk. Finmotorisk har han altid været godt med. Kravlede først da han var omkring et år, gik da han var 1,5 - men siden da har han udviklet sig lynhurtigt motorisk. 

Sprogligt er han langt bagud. 2 år og 9 måneder og siger meget få ord. Ja, nej, hop, op, hjul den slags. For nyligt er han også begyndt at sige mor hvilket er dejligt. Han fopstår alt hvad vi siger, forstår kommandoer, alt. Han har mange lyde som vi herhjemme ved hvad betyder - storebror hedder Jacob, og når vi spørger hvad storebror hedder siger han "ja".. Ingen sætninger eller den slags. 

Jeg har fornemmelsen af en dreng med normal intelligens - men han virker indimellem som om han lever lidt i sin egen verden, han leger ikke så meget med andre børn.

Jeg er død nervøs for hans sproglige udvikling, og om han måske har nogle underliggende problemer.

jeg har brug for at høre fra andre som har/har haft børn med sproglige udfordringer. Hvordan gik det, er de kommet efter det sproglige, har de fået diagnoser osv. Har tænkt om han måske har autisme, men der er så mange ting som ikke passer på ham. Vuggestue er self. igang med diverse tiltag. Jeg har bare behov for at høre fra andre 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juli 2017

Meyer

Profilbillede for Meyer

Min mellemste datter havde ikke et forståelig sprog, som treårig, hun kunne udtale få ord rigtig. Hos hende viste sig at være meget forkert tungebånd som var årsagen. Hun blev opereret hos ører hals lægen, og fik forlænget tungebåndet. Efter et år med talepædagog og hjemmetræning kom hendes sprog på plads, og i dag hvor hun er 11 år kan man ikke hører, at hun havde problemer med sproget.

Anmeld Citér

7. juli 2017

CC79

Jeg har to sønner der har haft sproglige vanskeligheder. Min ældste pludrede aldrig som baby og han udviklede slet ik noget sprog. I børnehaven kom der lidt ord og sætninger som dog var svært forstålige og han blev udredt som 6-årig med diagnosen atypisk autisme og en let til middelsvær retardering. Det kom bag på mig selvom han legede i sin egen verden. Jeg følte ik selv han virkede autistisk. Han er teenager nu og fungere helt normalt og har et fint sprog og er forstålig. Vores anden søn fik også sprogproblemer tidligt og efter flere undersøgelser viste det sig det var pga megen væske på ørerne. Han fik lagt dræn to gange med et halvt års mellemrum og hans sprog udviklede sig lynhurtigt efter han kunne høre ordentligt igen. Så ja grunde ka der være mange af og man ka gøre meget for at hjælpe børn. De bedste ønsker herfra til Jer.

Anmeld Citér

8. juli 2017

Anonym trådstarter

Mange tak for jeres svar

Min søn har fået tjekket ørene flere gange, så der er intet der i hvert fald. Kan være jeg skal få tjekket hans tundebånd - nu jeg tænker over det ser vi sjældent den tunge helt ude af munden 

Anmeld Citér

8. juli 2017

Jullesnulle

det kan være autisme... men også andet. 

Jeg kender en del hvis forældrene ikke helt har kunne se at barnet var autist før de filmset udredt. Fx har de typisk ok øjenkontakt med voksne de kender. Det er især fremmede hvor det kan være være sværer.

har han særinteresser..?  Hvordan har han det med at holde øje med fællesbeskeder i institutionen osv. 

Hvordan komme det at leve i sin egen verden til udtryk..?

Anmeld Citér

8. juli 2017

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Godmorgen. 

Min søn som nu er 6 år havde også et meget lille ordforråd da han startede i børnehave som 3 årig, han byggede ikke sætninger og var svær for andre at forstå med de ord han kunne. 

Han var finmotorisk godt med, han ville ikke bygge med duplo klodser men de almindelige små LEGO klodser, men grov motorisk var hans udvikling sen i forhold til de andre børn i mødregruppen. Han møvede sig først frem da han var 9 mdr og gik ikke før han næsten var halvandet. Men han stablede klodser da han lærte at side op og fin motorisk var han super god. 

Nu er han som sagt 6 år og er helt med udviklingsmæssige i forhold til det motoriske. Sprog mæssigt han stadig lidt udfordringer. Han begyndte hos talepædagog for ca et halvt år siden og det har hjulpet ham meget, han havde udfordringer med bagtunge lyde og det er dem han øver meget på. 

Men han havde intet underliggende problem, jeg var selv bekymret for autisme pga. Han også kunne lukke sig inde i sig selv hvis han blev ked af det. Men det var ikke tilfældet. 

Men hvordan det er med din søn kan jeg jo ikke sige, men ud fra det du skriver lyder det ikke som om du skal være bekymret. Men snak med børnehaven om det. 

Jeg vil sige at da først min søn startede i børnehave udviklede hans sprog sig utrolig hurtigt! Der skete så overdrevet meget da han startede i børnehave. 

Anmeld Citér

8. juli 2017

Meyer

Profilbillede for Meyer
Anonym skriver:

Mange tak for jeres svar

Min søn har fået tjekket ørene flere gange, så der er intet der i hvert fald. Kan være jeg skal få tjekket hans tundebånd - nu jeg tænker over det ser vi sjældent den tunge helt ude af munden 

Du kan faktisk selv tjekke det, bed ham om at række tunge. Hvis den er hjerte formet, så er tungebåndet for kort.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.