hej brevkasse, 
jeg er en pige på 16 der har en mistanke om at jeg er gravid. 
jeg har ville være mor siden jeg var barn, men faren til barnet er ikke så begejstret for tanken endnu. 
jeg har gået rundt med mange symptomer som bl. a. kvalme, opkastninger, irritabilitet, træthed (mere udmattelse) , osv. mit liv er lidt kaotisk, hvilket jeg godt ved ikke er godt for en baby, så jeg søger også råd til hvordan jeg ville kunne lave forbedringer i mit liv generalt. og hvad jeg måske skulle overveje at gøre (som fx. "du burde begynde på en uddanelse" eller lignende) 
jeg har selv psykiske diagnoser, men jeg har dem efterhånden godt under kontrol.
 jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre, så mit første spørgsmål er, om jeg skal beholde barnet?
hvis nej, kan du så uddybe lidt, så jeg bedre kan forstå?
 hvis ja, kommer mit næste spørgsmål; hvilke rettigheder har jeg?
jeg har searched lidt rundt på nettet, og har fundet en del forums hvor netop økonomi og rettigheder var det, det handlede om.
 mit tredje spørgsmål er også omkring hvis svaret er ja til om jeg skal beholde barnet; 
hvad gør jeg hvis jeg beholder barnet, men han ikke vil?
 burde jeg tænke på mig selv, og mit fremtidige barn mest?eller burde jeg tage det hensyn?
 og vigtigst af alt, behøver jeg gå fra ham hvis han ikke vil? eller er der en mulighed for at vi kan "work it out" hvis vi prøver nogle ting? (fx. parterapi eller lign.)
 KH 
Line
Gittes svar
 Hej Line,
 Det er nogle meget store spørgsmål, som er meget svære at svare på i en brevkasse, og når jeg ikke kender dig, så du er nød til at opsøge hjælp andre steder end her for at blive afklaret på de relevante kæmpestore spørgsmål, du har oppe.
 For det første skal du gå til lægen med det samme. Dels for at få afklaret om du er gravid eller ej og hvor langt du eventuelt er henne. Dels kan lægen hjælpe dig også.
 For det andet synes jeg at du skal kontakte Mødrehjælpen og få rådgivning der, de har rådgivere og stor erfaring med piger der står i præcis din situation.
 For det tredje tænker jeg, at hvis du har psykiske diagnoser har du måske allerede kontakter i den forbindelse, for eksempel en psykolog eller en kontaktperson i psykiatrien, som kender dig godt og som vil kunne hjælpe dig med at få svar på disse ting.
 Jeg kan ikke sige dig om du skal beholde barnet eller ej, det er en meget personlig beslutning at tage, om man vil få et barn eller ej, når man er din alder. Men jeg vil da godt sige, at jeg har forståelse for, hvis du vælger ikke at få barnet, når du føler dit liv er ret kaotisk lige nu og du endnu ikke har en uddannelse, og faderen ikke er umiddelbart interesseret i at få et barn. Så lyder det til at du i givet fald risikere at komme til at stå i en meget hård situation med barnet alene, hvor jeg tænker om ikke det er bedre at vente med at få barn til der er mere ro og stabilitet i tilværelsen. Hvilke rettigheder du har kan jeg ikke svare dig på, det vil jeg tro at socialrådgivere hos Mødrehjælpen ved noget om.
 Dit sidste spørgsmål er igen rigtig svært at svare på. Du er simpelthen nød til at hen og tale med nogen, hvor I kan snakke det hele igennem og som kan høre mere om hele jeres situation.
 Mange hilsener,
 Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"
Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk