Eksperthjælp: Som voksne har vi et ansvar!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.111 visninger
0 svar
0 synes godt om
27. juni 2017

Trine Andreasen

Hej. Min søn startede i børnehave for knap 3 mdr siden. Han kommer fra en dagpleje med 3 børn så normeringen er jo noget ringere i børnehaven. Jeg oplever ikke at hab trives i bærnehaven. Han vil ikke afsted om morgenen og vil ikke snakke om børnehaven når han er hjemme.
Han har talepædagog som har bedt børnehaven trække ham til side og øve med ham og hjælpe ham ind i de sociale relationer. Men jeg oplever ikke at det bliver gjort. Udenfor børnehaven er han super social og meget opsøgende overfor andre børn. Det var han også i dagplejen og legestuen. Men i bærnehaven siger de han har problemer med at indgå i sociale situationer med de andre børn og leget mest selv. Det er slet ikke den dreng jeg kender og det skær i mit hjerte.
vi har bedt om en samtale men de har ikke tid lige nu.
Hvor længe ser man tiden an? Burde han ikke være faldet til nu?

Trines svar

Kære du

Tak for dit spørgsmål og undskyld det lidt sene svar. Havde lige en lille ferie.

Det er helt normalt at børn ændre adfærd når de starter i børnehaven. Ofte er det en stor omvæltning, når man går fra de små trygge rammer i vuggestuen eller dagplejen til de større rammer i børnehaven. Børn går fra at være den største til pludselig at være den mindste.

Samtidig bliver der stillede større krav og der er færre voksne.

Desværre er det generelt et problem i vores samfund at der ikke bliver sat penge nok af til at pædagogerne kan passe deres arbejde.

Jeg oplever at det er helt normalt, at der kan gå fra et par uger til 6 mdr. før et børnehavebarn er faldet rigtig godt til.

Og det du fortæller, at han ikke vil i børnehave og at han ikke vil fortælle om tiden i børnehaven er også helt normal. Der sker mange ting og det kan som sagt være overvældende.

Særlig kan nye børn opleve at de bliver bombarderet med sanseindtryk hvilket kan virke skræmmende. Og derfor kan det være han ikke har lyst til at komme af sted om morgen.

Hvis han så oveni det, mangler lidt på det sproglige, kan det opleves som en endnu større udfordring.

Normalt ville jeg anbefale at du taler med pædagogerne og fortælle at det er vigtigt for din søn, at han bliver tilbud mindre rammer med færre børn.

Men det har hans talepædagog allerede foreslået og de har valgt ikke at efterleve det.

Og de har også valgt ikke at finde tid til en samtale, hvilket jeg undre mig meget over. Idet der efter min mening altid skal være tid til nye børn og deres forældre.

Det er utrolig vigtigt at gribe barnet med det samme hvis der er problemer. Derfor skal der også altid tilbydes en samtale.

Jeg tænker det er vigtigt at du igen beder om en samtale. Med det samme. Og hvis de ikke har tid, synes jeg du skal kontakte lederen af børnehaven.

En børnehave der ikke har tid til en samtale og ikke kan støtte op om hvad talepædagogen foreslå, lyder i mine øre som en institution, hvor der enten mangler hænder eller er en dårlig kultur.

Tal med dem og fortæl at du overvejer at flytte din søn. Og hvis de ikke opper sig inden for meget kort tid, vil jeg anbefale dig at kigge dig omkring efter en anden børnehave.

Børnehavetiden er noget af det vigtigste for et barn. Det er her de udvikler de sociale relationer, evnen til at begå sig sammen med andre og forståelsen for andre mennesker.

Hvis børnene ikke bliver støtte i denne positive udvikling, får de det svært i deres videre liv.

Vi, som voksne har et ansvar for at passe på vores børn, både vores egne og dem vi passer. Og hvis rammerne, kulturen eller viljen ikke er der, så skal vi træffe det svære valg.

Jeg håber det giver mening. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

Jeg ønsker dig og din søn al held og lykke.

Mange Hilsner

Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.