Jeg tror, at jeg ville tænke bilen som en nødvendig udgift, hvis du skal arbejde langt væk. Altså noget, der bare skal være råd til, og så må man forsøge at skære i noget andet.
Sådan er det ihvertfald her hos os - det var et valg vi tog, da vi valgte at flytte 15 km. udenfor Århus. Så selvom jeg ikke altid synes, der er råd til bilen, så bliver den, for vi kan ikke undvære den.
Og der må da også være nogle ekstra penge i budgettet, når du får job? Selvom din første løn ikke bliver fyrstelig, så er den vel en hel del højere end SU. Selv en cand.mag indenfor humaniora får i omegnen af 33.000 kr. inkl. pension i det offentlige. SÅ dyr er en bil altså heller ikke.
Husk i øvrigt at tænk myldretidstrafik ind, når du beregner pendleafstand, jeg har en kollega, der pendler fra skive, og det tager ham vist nærmere to timer end halvanden i myldretiden. Og jeg tør slet ikke tænke på, hvor lang tid det ville tage med det offentlige, så bil ER et must.
Vil der være mulighed for evt. at finde arbejde tættere på, når du har været ude og få noget erfaring? Jeg ved selvfølgelig godt, at mange er nødt til at pendle, men jeg var selv overrasket over, hvor meget af mit liv der gik på transport, efter vi flyttede. Jeg havde endda kun 45 min. hver vej, og det var nok til, at jeg slet ikke synes jeg nåede at se mit barn. Det holdt jeg kun til i et halvt års tid, så søgte jeg nyt job tættere på.
Anmeld
Citér