Indkomst efter afsluttet udd.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.883 visninger
10 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. juni 2017

Ivona

Hej alle, 

jeg kan ikke helt finde ud af hvad man skal leve af(indkomst)  hvis man føder barn efter man har afsluttet en uddannelse.

lad os nu sige at jeg er gravid, og har termin 2 uger efter sidste eksamen og jeg dermed havde afsluttet en kort videregående uddannelse og så skulle til at holde barsel.

Er godt klar over at hvis man føder mens man er under uddannelse så er det SU man får under barslen.

Men hvad når man føder lige efter uddannelsen er slut, så har jeg har vel ikke ret til Su længere og tror heller ikke at jeg arbejder nok til at få barselsdagpenge, er det så kommunen/staten som man skal være afhængig af eller skal jeg være meldt ind i en a kasse og få noget udbetalt af dem.

Eller hvordan foregår det

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juni 2017

anjo01

Ivona skriver:

Hej alle, 

jeg kan ikke helt finde ud af hvad man skal leve af(indkomst)  hvis man føder barn efter man har afsluttet en uddannelse.

lad os nu sige at jeg er gravid, og har termin 2 uger efter sidste eksamen og jeg dermed havde afsluttet en kort videregående uddannelse og så skulle til at holde barsel.

Er godt klar over at hvis man føder mens man er under uddannelse så er det SU man får under barslen.

Men hvad når man føder lige efter uddannelsen er slut, så har jeg har vel ikke ret til Su længere og tror heller ikke at jeg arbejder nok til at få barselsdagpenge, er det så kommunen/staten som man skal være afhængig af eller skal jeg være meldt ind i en a kasse og få noget udbetalt af dem.

Eller hvordan foregår det

du kan kun då barselsdagpenge hvis du er dagpengeberettiget. For at være det skal su være medlem af en akasse. Ellers får du kontanthjælp. 

Anmeld Citér

17. juni 2017

MiniMe2005

Du skal enten være medlem af en a-kasse ELLER have arbejdet mindst 120 timer 13 uger op til barsel for at være berretiget barselsdagpenge. Opfylder du ikke disse krav, er det kontanthjælp.

Uanset hvad ville jeg melde mig ind i a-kasse med det samme, jeg kan simpelthen ikke se et argument for ikke at gøre det, og jeg bliver gang på gang overrasket over, hvor mange der ikke er medlem. 

Og hvis jeg skulle vælge mellem barn på SU og kontanthjælp, ville jeg til hver en tid vælge SU.

Anmeld Citér

17. juni 2017

Thea14

Skynd af at melde dig ind i fagforening og a-kasse og undersøg reglerne for at være dagpengeberettiget efter endt uddannelse. Mange steder skal man blot have været medlem et hvis antal måneder inden uddannelsen slutter. Er du dagpengeberettiget kan du også få barselsdagpenge.

Ellers vil det være kontanthjælp du skal leve af under din barsel.

Anmeld Citér

17. juni 2017

Anonym

Det er svært at svare på uden at vide præcis hvilken uddannelse du har afsluttet, men som der står i følgende link, så kan du få dimmitendsats under barsel, såfremt følgende er opfyldt; du har stået i akasse i den periode der gør dig berettiget til dimmitendsats efter endt uddannelse og din uddannelse giver dig direkte adgang til arbejdsmarkedet.  https://www.borger.dk/familie-og-boern/Barsel-oversigt/Barsel-studerende-job-nyuddannede 

Hvis du ikke opfylder ovenstående må du søge kontanthjælp under barsel (hvilket det slet ikke er sikkert du er berettiget til, her tænker jeg hvis du har opsparing eller er gift med en der tjener en almindelig løn)

alternativt synes jeg, jeg har hørt om nogle i lignende situationer, der dumper deres sidste/afsluttende eksamen med vilje. Så vil du blive indstiller til reeksamen senere og dermed bibeholde din SU under barsel. Dog med den hage at du ville skulle gennemføre eksamen igen senere, hvilket måske vil betyde et nyt pensum, samt at måske vil ærge dig over ikke at være rigtigt færdig allerede nu. Men som sagt, det er noget jeg mener at have hørt nogle gøre, om det helt holder ved jeg ikke ��

Anmeld Citér

17. juni 2017

Ivona

Tusind tak for svar allesammen, det gav afklaring og det giver mening nu 

Anmeld Citér

17. juni 2017

lineog4

Du kan melde dig ind i en a-kasse når du ved du er bestået (ved ikke om der er forskel på uddannelser, men det må du spørge a-kasse om).  Jeg meldte mig ind i magistrenes i det øjeblik jeg stod med en forhåndsgodkendelse af specialet. Derefter havde jeg 5 ugers karantæne og kunne så få udbetalt dimitend sats. Jeg fik på barsel et par måneder efter endt speciale 

Anmeld Citér

17. juni 2017

Miti's mama

Jeg har lige været igennem møllen, og at være medlem af en akasse  gjorde ingen forskel her. Skal arbejde mindst 120 timer de sidste 13 uger inden du går på barsel, til dagen. Min terminsdato var skrevet forkert i systemet, så det så ud som om jeg var arbejdsløs 2 dage inden min barsel begyndte. Så det brugte jeg 3 mdr på for at få rettet 

Anmeld Citér

17. juni 2017

Ivona

Miti's mama skriver:

Jeg har lige været igennem møllen, og at være medlem af en akasse  gjorde ingen forskel her. Skal arbejde mindst 120 timer de sidste 13 uger inden du går på barsel, til dagen. Min terminsdato var skrevet forkert i systemet, så det så ud som om jeg var arbejdsløs 2 dage inden min barsel begyndte. Så det brugte jeg 3 mdr på for at få rettet 

Hvilken ydelse endte du så med at få? 

Havde du så ingen indkomst i de 3 måneder 

Anmeld Citér

17. juni 2017

NCB89

Jeg blev udlært i februar og gik direkte på barsel, da jeg havde termin i marts. Jeg var berettiget til dimendtend sats fra dag 1, fordi at jeg havde været meldt ind i a kassen over et år inden jeg blev udlært  jeg ønsker fik derfor barselsdagpenge.  

Jeg syntes du skal kontakte a kassen og høre. Ellers er kontanthjælp måske en mulighed, som en andre  nævner.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.