Anonym skriver:
Lige præcis. Man kan lige så godt gøre alt hvad man kan for at baby ikke får noget den ikke kan tåle.
Det med menthol står flere steder online, ikke særlig mange danske hjemmesider men engelske. Det er som sagt også et tip jeg fik fra en ven fra Alaska som selv fik det at vide af hendes læge da hun lå syg i hendes graviditet og der sagde de til hende at hun ikke skulle bruge produkter som halspastiller og næsespray med menthol. Det er op til den enkelte om man vælger fra eller til jo. Det var bare et råd fra min side af.
Et citat fra fødevarestyrelsen.
"Det anbefales, at gravide kun spiser fisk og skaldyr, der er blevet kogt til over 60 grader. Tilberedning af fisk til denne temperatur ødelægger potentielt skadelige parasitter og patogener (andre sygdomsfremkaldende organismer som f.eks. Bakterier og vira).
Fordi dit immunsystem undertrykkes under graviditeten (hvilket hjælper din krop ikke angriber din voksende baby), er du mere modtagelig over for fødevarebårne sygdomme, som for eksempel Listeriosis.
At spise rå eller underkogt fisk eller skaldyr kan resultere i en sygdom, der er alvorlig nok til at forårsage en blodinfektion, der kan være livstruende for dig og din baby.
Rå fisk, der er frosset, er heller ikke sikker under graviditeten. Mens frysning kan ødelægge potentielt skadelige parasitter, dræber det ikke patogener."
Igen, den enkelte gravide bestemmer jo selv hvad hun indtager. Dette er kun råd og ikke noget der absolut skal følges. Jeg er sikker på der er flere gravide der har spist sushi og overlevet, men er sikker på der også er nogen der er blevet syge af det.
Det skal du derfor selv bestemme. Men tjek nettet, og bestem selv hvad du tænker der er realistisk for dig og hvad du gerne vil og ikke vil indtage.
Anmeld
Citér