Hvad må man ikke spise som gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.686 visninger
23 svar
15 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. juni 2017

Anonym trådstarter

Som overskriften siger; hvad må man ikke spise som gravid? Synes jeg har hørt noget med at bestemte madvarer må man ikke spise som gravid, hvilke er det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2017

Jullesnulle

Google det... anbefalinger ændres løbende

Anmeld Citér

15. juni 2017

ErDetSnartNU

Du kan finde det på sundhedsstyrelsens hjemmeside. Husk altid at være kildekritisk med sådan noget - du får er meget klarere svar ved selv at undersøge autoritative kilder (som Sundhedsstyrelsen)i stedet for at finde ud af det via er anonymt babyforum. 

Anmeld Citér

15. juni 2017

Bananaalice

Har hørt rygter om leverpostej og sushi Det er det eneste.

Jeg er ikke gravid og har ikke børn men har et opfølgengde spørgsmål : får man virkelig ikke en folder eller brochure ved lægen der fortæller lidt om det??

Anmeld Citér

15. juni 2017

Anonym

Jeg vil også sige google dig frem, der findes utallige tips og råd.

De har dog en masse gode tips her:  http://jyllands-posten.dk/livsstil/familiesundhed/sundhed/ECE8055181/Alt-det-du-ikke-m%C3%A5-Her-er-de-37-officielle-r%C3%A5d-til-gravide/

Et råd man ikke ser helt så tit er dog ikke at spise menthol eller større mængder af produkter med menthol, og det gælder også når man ammer. 

Så hvis du bliver syg, så undgå helst produkter med menthol.

En god ven fra Alaska gav mig dette råd, og det har jeg fuldt. Jeg kan ikke præcist huske hvorfor det var, men hellere være på den sikre side.

Anmeld Citér

15. juni 2017

Anonym trådstarter

Bananaalice skriver:

Har hørt rygter om leverpostej og sushi Det er det eneste.

Jeg er ikke gravid og har ikke børn men har et opfølgengde spørgsmål : får man virkelig ikke en folder eller brochure ved lægen der fortæller lidt om det??

Jeg aner det faktisk ikke, da jeg først lige har fundet ud af at jeg er gravid og ikke har været ved læge endnu.

Anmeld Citér

15. juni 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg vil også sige google dig frem, der findes utallige tips og råd.

De har dog en masse gode tips her:  http://jyllands-posten.dk/livsstil/familiesundhed/sundhed/ECE8055181/Alt-det-du-ikke-m%C3%A5-Her-er-de-37-officielle-r%C3%A5d-til-gravide/

Et råd man ikke ser helt så tit er dog ikke at spise menthol eller større mængder af produkter med menthol, og det gælder også når man ammer. 

Så hvis du bliver syg, så undgå helst produkter med menthol.

En god ven fra Alaska gav mig dette råd, og det har jeg fuldt. Jeg kan ikke præcist huske hvorfor det var, men hellere være på den sikre side.

Lige præcis. Man kan lige så godt gøre alt hvad man kan for at baby ikke får noget den ikke kan tåle.

Anmeld Citér

15. juni 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

Hooood hold hold hold hold!!! Du må gerne spise leverpostej og du må også spise sushi! Den med Menthol, den har jeg agu aldrig hørt før. Men du kan jo prøve at Google og se om det giver mening eller bare er endnu en skrøne. 

Det eneste du skal holde igen med (holde igen, ikke panikagtigt undgå) er rødt kød - få det gennemstegt, så er du på den sikre side, det handler om toxoplasmose, det samme man kan få fra kattelort. Google det evt. Og store tun pga tungmetaller, men tun på dåse er ok da det er lavet af små tun. Men tun i sushi og tunbøffer,  skal du ikke råæde af. Du må gerne få det, men i begrænsede mængder. Og ca 3 kopper kaffe dagligt. 

Det er slet ikke så omstændigt at være gravid. Rooolig nu.. 

Anmeld Citér

15. juni 2017

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Hooood hold hold hold hold!!! Du må gerne spise leverpostej og du må også spise sushi! Den med Menthol, den har jeg agu aldrig hørt før. Men du kan jo prøve at Google og se om det giver mening eller bare er endnu en skrøne. 

Det eneste du skal holde igen med (holde igen, ikke panikagtigt undgå) er rødt kød - få det gennemstegt, så er du på den sikre side, det handler om toxoplasmose, det samme man kan få fra kattelort. Google det evt. Og store tun pga tungmetaller, men tun på dåse er ok da det er lavet af små tun. Men tun i sushi og tunbøffer,  skal du ikke råæde af. Du må gerne få det, men i begrænsede mængder. Og ca 3 kopper kaffe dagligt. 

Det er slet ikke så omstændigt at være gravid. Rooolig nu.. 

Okay, tak for det 

Der findes bare så mange skrøner, så det er svært at hitte ud af hvad der er rigtigt og hvad der ikke er, og man vil jo kun gøre det bedste for sit kommende barn.

Anmeld Citér

15. juni 2017

Anonym

Anonym skriver:

Lige præcis. Man kan lige så godt gøre alt hvad man kan for at baby ikke får noget den ikke kan tåle.

Det med menthol står flere steder online, ikke særlig mange danske hjemmesider men engelske. Det er som sagt også et tip jeg fik fra en ven fra Alaska som selv fik det at vide af hendes læge da hun lå syg i hendes graviditet og der sagde de til hende at hun ikke skulle bruge produkter som halspastiller og næsespray med menthol. Det er op til den enkelte om man vælger fra eller til jo. Det var bare et råd fra min side af.

Et citat fra fødevarestyrelsen. 

"Det anbefales, at gravide kun spiser fisk og skaldyr, der er blevet kogt til over 60 grader. Tilberedning af fisk til denne temperatur ødelægger potentielt skadelige parasitter og patogener (andre sygdomsfremkaldende organismer som f.eks. Bakterier og vira).

Fordi dit immunsystem undertrykkes under graviditeten (hvilket hjælper din krop ikke angriber din voksende baby), er du mere modtagelig over for fødevarebårne sygdomme, som for eksempel Listeriosis.

At spise rå eller underkogt fisk eller skaldyr kan resultere i en sygdom, der er alvorlig nok til at forårsage en blodinfektion, der kan være livstruende for dig og din baby.

Rå fisk, der er frosset, er heller ikke sikker under graviditeten. Mens frysning kan ødelægge potentielt skadelige parasitter, dræber det ikke patogener."

Igen, den enkelte gravide bestemmer jo selv hvad hun indtager. Dette er kun råd og ikke noget der absolut skal følges. Jeg er sikker på der er flere gravide der har spist sushi og overlevet, men er sikker på der også er nogen der er blevet syge af det.

Det skal du derfor selv bestemme. Men tjek nettet, og bestem selv hvad du tænker der er realistisk for dig og hvad du gerne vil og ikke vil indtage.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.