Må jeg se jeres belønningstavler :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.034 visninger
5 svar
14 synes godt om
4. juni 2017

Vivienne

Hej alle

Jeg har en søn på næsten 3, som er blevet fuldstændig umulig her på det sidste. Han trodser mht. alt og vil intet høre efter. 

Der var en der foreslog en belønningstavle, så må jeg se jeres?

Hvordan bruger I den? 

På forhånd tak. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juni 2017

alenemor42

Glem belønningstavler, det er en del af hans udvikling og tid til at lære rigtigt og forkert.

Belønnings systemer virker i 2 minutter ig lærer dem ingenting. 

Tag  konflikterne og vis du er en tydelig voksen 

Anmeld Citér

4. juni 2017

lineog4

Belønningstavler, som jeg så ikke ville kalde dem - vi har stjernekort. Skal være super konkrete og handler om et og kun et mål, og det skal formuleres positivt.

Hvis man fx har et barn man bare ikke kan få i seng, så kan målet være: jeg kan gå i seng når de voksne siger det. Så alt efter alderen på barnet, aftaler man en periode og med en på 3 ville jeg sige max 2 uger, og man får en stjerne hver morgen, hvis man gjorde det, og får man ikke en stjerne, så taler man om, hmm hvordan kan det være du ikke gjorde det? Og man aftaler en "præmie", det kan være alt fra noget materialistisk til noget socialt, mine børn har været yderst forskellige på det punkt, min datter ville helst have sociale aktiviteter og min søn legetøj.

Ideen bag er man skaber gode rutiner, og det handler egentlig ikke om belønningen, men om at italesætte den gode handling og have fokus på netop denne i en kort periode og få den gjort til en rutine.

Jeg har brugt det i skolen i forhold til adfærd, men her hjemme kun i forhold til at få skabt rutiner om læsning, oprydning og øve sig på instrument. De har været så tilpas store og perioden har været en måned. Min datter lærte fx allerede før slutningen af 3. klasse at tjekke intra hver dag selv, og se om der var noget hun skulle huske til dagen efter, eller i løbet af ugen.

Nøgleord:

- konkret mål, og kun et af gangen

- målet skal formuleres positivt

- kort periode for målet, så barnet kan overskue det

- eventuelt en buffer, så barnet ikke har "tabt" ved en fejl

- barnet skal være i processen

Anmeld Citér

4. juni 2017

Vivienne

lineog4 skriver:

Belønningstavler, som jeg så ikke ville kalde dem - vi har stjernekort. Skal være super konkrete og handler om et og kun et mål, og det skal formuleres positivt.

Hvis man fx har et barn man bare ikke kan få i seng, så kan målet være: jeg kan gå i seng når de voksne siger det. Så alt efter alderen på barnet, aftaler man en periode og med en på 3 ville jeg sige max 2 uger, og man får en stjerne hver morgen, hvis man gjorde det, og får man ikke en stjerne, så taler man om, hmm hvordan kan det være du ikke gjorde det? Og man aftaler en "præmie", det kan være alt fra noget materialistisk til noget socialt, mine børn har været yderst forskellige på det punkt, min datter ville helst have sociale aktiviteter og min søn legetøj.

Ideen bag er man skaber gode rutiner, og det handler egentlig ikke om belønningen, men om at italesætte den gode handling og have fokus på netop denne i en kort periode og få den gjort til en rutine.

Jeg har brugt det i skolen i forhold til adfærd, men her hjemme kun i forhold til at få skabt rutiner om læsning, oprydning og øve sig på instrument. De har været så tilpas store og perioden har været en måned. Min datter lærte fx allerede før slutningen af 3. klasse at tjekke intra hver dag selv, og se om der var noget hun skulle huske til dagen efter, eller i løbet af ugen.

Nøgleord:

- konkret mål, og kun et af gangen

- målet skal formuleres positivt

- kort periode for målet, så barnet kan overskue det

- eventuelt en buffer, så barnet ikke har "tabt" ved en fejl

- barnet skal være i processen

Sikke nogle gode råd. Du har så meget ret. Tusind tak for det 

Anmeld Citér

4. juni 2017

Vivienne

alenemor42 skriver:

Glem belønningstavler, det er en del af hans udvikling og tid til at lære rigtigt og forkert.

Belønnings systemer virker i 2 minutter ig lærer dem ingenting. 

Tag  konflikterne og vis du er en tydelig voksen 

Det gør jeg også, tro mig. 

Jeg vil bare gerne prøve med noget andet også. Jeg stopper ikke med at tage konflikterne

Anmeld Citér

4. juni 2017

Kay

Vi gør på samme måde som line... vi er lige startet med vores store på snart 5 der efter lillesøsters operation havde fået en dårlig vane (ja det var ikke kun hendes vane men også vores) at sove i vores seng om natten... nu er aftalen at hun skal falde i søvn i sin egen seng om aftenen.... og så får hun et klistermærke på kalenderen... og når det er lykkedes 1 uge får hun en mønt til sparegrisen og når hun har en hel måned med klistermærker så får hun en lego friends pakke 

Der har endnu ikke været nogle dage uden klistermærke  

Jeg tror den næste gang skal være med at holde orden på værelset 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.