Eksperthjælp: Det er ikke så enkelt!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.249 visninger
1 svar
0 synes godt om
30. maj 2017

Trine Andreasen

Hej.
Vi er 2 piger fra en 8. klasse, der er igang med et skoleprojekt. Vores over emne er mennesker på kanten, og vores underemne er tidligt skadede børn.

Det vi så vil spørge dig om er, om der findes en bestemt rækkefølge for hvad en af de første ting små børn gør når de bliver svigtet/skadet. Hvad det vil betyde for deres fremtid, og hvordan man så kan håndtere de skadede børn i fremtiden (som børn og voksne). Vi vil også vide om der er nogle faste stadier fra at man har et sundt barn (lige efter fødslen) til man har et ødelagt et.

Vi blev inspireret af dokumentaren "mors lille dreng", som handler om Jørn, der totalt bliver svigtet, hvilket fører til at han ender som misbruger, og har fået nogle forskellige diagnoser.

Håber du ved hvad vi mener, og tak på forhånd
- 2 piger fra 8. klasse

Trines svar

Hej W&W

Tak for jeres spørgsmål. Sikke et spændende emne I har valgt.

Jeg vil meget gerne hjælpe jer, men det er desværre ikke helt så enkelt.

Jeres spørgsmål er der skrevet mange lange bøger om og derfor kan jeg ikke komme med nogle uddybende svar.

Jeg vil anbefale jer at kigge på "mors lille dreng" igen. Der vil I se at et af de første tegn der er på at barnet bliver svigtet er at barnet lukker sig ind i sig selv. Det kan ses ved at barnet ikke søger øjenkontakt og kigger væk hvis man prøver at få øjenkontakt.

Der er ikke bestemte stadier som barnet gennemgår fra et sundt barn til et skadet barn. Børn er meget forskellige og derfor vil der også komme meget forskellige reaktioner.

Samtidig er det sådan at børn ikke bliver skadet af det samme. Det betyder at et barn der oplever manglende omsorg godt kan udvikle sig sundt hvorimod et andet barn kan bliver skadet. Der er mange forskellige parameter der spiller ind.

Et barn der bliver tidligt skadet, altså i de første 3 leveår, vil typisk have skader i forhold til deres evne til at føle empati og sympati. Andre skader kan ses ved dårlig selvværd, selvtillid og manglende selvkontrol.

Da skaderne er meget forskellige artet er det også svært at give et præcis bud på hvad man så skal gøre for at hjælpe disse børn.

Men generelt kan man sige at jo tidligere et barn har oplevet omsorgssvigt jo mere behandlingskrævende er de. Ofte har de brug for både pædagogisk og psykologisk behandling.

Jeg ved godt at dette ikke er så uddybende svar, men jeg håber alligevel at I får lidt en ide om hvad der sker når børn bliver svigtet.

Hvis I er interesseret i litteratur så er der en ordentlig mobbedreng af en bog der hedder "Omsorgssvigt er alles ansvar" af Kari Killén eller "Drengen der vokset op som hund" af Bruce Dunan Perry.

Held og lykke med jeres opgave.

Mange hilsner

Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2017

anonym12

Måske i kan finde noget spændende på denne blog  www.verdenvedsidenaf.dk

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.