Anonym skriver:
Både læge og gyn mener jeg kan have det ud fra min historik men alle blodprøver er normale og hormon tal.. derfor ingen forklaring på det.
Overvægtig næh.. altså vejer måske 5 kilo for meget.. men min mave er altid virkelig oppustet sådan ballon mave har haft rigtig mange maveproblemer og fik daianogsen iretabel tyktarm.. men er så ked af det pga min mave og ik særlig fedt at få afvide dagligt om jeg er gravid... hvilket er mit største ønske..
Okay. Jamen metformin får jo ikke din cyklus til at være normal. Det er medicin man får hvis man har risiko for at udvikle insulin-resistens, eller har det. Udover diabetikere kan det gavne pco patienter der er overvægtige, for hormonforstyrrelsen giver risiko for udvikling af insulin resistens og diabetes, det kan hjælpe folk med at tabe sig. Med pco er der stor sammenhæng mellem det at tabe sig og få en mere stabil cyklus.
Så umiddelbart lyder det ikke til det skulle kunne gavne dig, hvis du er normalvægtig med gode hormontal. Hvor har du fået ideen med metformin fra? Og har din gyn ikke sagt om der er cyster at se på dine æggestokke? Det er vist oftest ikke så svært at se, og dermed påvise pco(s).
Jeg har selv engang fået at vide jeg har irritabel tyktarm.. der er noget bestem diæt der kan hjælpe. Og ellers vil jeg anbefale bogen "Spis dig gravid ". Har selv pco og en mave der insisterer på at være der, og være oppustet. Jeg har aldrig haft det bedre med maven, end efter jeg begyndte at spise efter de principper. Undgår kulhydrater/sukker, og har det faktisk rigtig rart i maven nu, og med stabil cyklus.
Anmeld
Citér