Vil stoppe med at amme.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.368 visninger
9 svar
3 synes godt om
21. maj 2017

Anonym trådstarter

Hej 
Jeg er mor til en pige på 10 mdr., vi ammer stadig, men nu har jeg tænkt mig at stoppe. 

Hun har lige siden hun blev født været meeeeget afhængig af mors bryst/mælk. 

Vi begyndte at give hende lidt grød da hun var 4mdr, men det ville hun ikke have.. men vi blev ved, og først da hun var omkring 8mdr gammel, ville hun spise. (har kun ammet, ikke givet flaske)!
Så nu spiser hun, men vil ikke have anden mælk en min - uanset hvilket mærke det er og hvad det skal drikkes af, hun vil KUN have brystet. 

Hun går i seng mellem 19.30-20.00 hver aften, og falder kun i søvn hvis hun har brystet i munden. Efter hun er faldet i søvn vågner hun flere gange, bare for at tjekke om jeg er til stede... så jeg kan ikke tage ud efter kl 20, far kan desværre ikke bruges på det punkt.

Nu skal jeg snart til at starte på uddannelse og vil gerne have lidt ''frihed'' før jeg starter, i og med at jeg vil gerne have muligheden for at være ude et par timer, hvor far kan passe hende. Derfor vil vi gerne stoppe med at amme. 

Er der noget man kan gøre for at hun mister interessen for brystet? Har hørt at man kan tage en pille for at stoppe mælkeproduktionen, men kan jeg det, når hun ikke vil have noget andet at drikke? HVAD GØR JEG?

dog vil jeg lige nævne, at det har været en fantastisk tid og er glad for at jeg har kunnet amme så længe <3 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2017

migxher

Husk at hvis du stopper inden hun er 1 år skal i sørge for at hun får 400 ml modermælkserstatning i døgnet indtil hun bliver 1 år sundhedsstyrelsens anbefaling.

Anmeld Citér

21. maj 2017

migxher

Og så vil jeg anbefale dig at kontakte en ammevejleder. Forældre og fødsel har vejledere man kan ringe til gratis. de kan nok hjælpe med en god måde at stoppe på som ikke lige er en kold tyrker.

Anmeld Citér

21. maj 2017

Lilleblyp

Vores datter var 15 mdr da jeg besluttede 

mig for at stoppe (havde også haft et helt fantastisk ammeforløb) men pludselig ville hun ammes og nægtede alt mad hvis jeg var i nærheden, ville ammes i søvn og optil 4 gange om natten - det ødelagde både hendes og min dag at være så meget vågen om natten.. jeg startede med at "fjerne" brystet om dagen ved at distrahere hende med anden mad eller legetøj, da det gik fint efter ca 3 uger tig vi den om aftenen, hun blev hver aften tilbudt flaske af far, det tog også et par uger og derefter sagde hun selv fra om natten... lang process men jeg ønskede ikke at give hende en "kold tyrker" det skulle gå i et tempo hvor vi alle kunne følge med...

Anmeld Citér

22. maj 2017

MiniMe2005

Jeg er næsten lige stoppet med at amme min ellers meget ammeglade søn på et år.

Mit råd er, tag det stille og roligt. Trap ned med en amning ad gangen, så det ikke bliver for voldsomt for hende. Og vær beredt på, at det tager tid. 

Jeg gjorde det, at jeg dels tilbød min søn lidt at spise i stedet for amningen, og dels sørgede for at distrahere ham på de sædvanelige ammetidspunkter. Vi gik for eksempel ud på legepladsen og legede i sandkassen, gyngede eller gik bare rundt og kiggede på ting i gården. Så "glemte" han at efterspørge det.

Da jeg trappede ned så tæt på hans etårsfødselsdag, gav vi bare almindelig komælk i stedet for mme. Når nu din datter er så gammel, ville jeg måske overveje det i hendes tilfælde. Min søn nægtede i hvert fald at røre mme (vi stoppede dog med at prøve, da han var ni måneder), men komælk slubrer han i sig.

Nu skriver du, at hun kun drikker ved amning? Hvad med vand? Tilbyder I af kop eller hvordan?

Min søn var heller ikke helt den store fan af vand i starten, så vi købte en lille drikkedunk til ham på anbefaling af en veninde. Og det hjalp! Det er stadig den mest effektive måde, at få ham til at drikke vand.

Anmeld Citér

22. maj 2017

Venterpålillesøster

migxher skriver:

Husk at hvis du stopper inden hun er 1 år skal i sørge for at hun får 400 ml modermælkserstatning i døgnet indtil hun bliver 1 år sundhedsstyrelsens anbefaling.

Har du et link til, hvad mængde MME Sundhedsstyrelsen anbefaler? Har ledt og ledt, men synes ikke jeg kan finde noget konkret 

Anmeld Citér

23. maj 2017

MiniMe2005

Har du et link til, hvad mængde MME Sundhedsstyrelsen anbefaler? Har ledt og ledt, men synes ikke jeg kan finde noget konkret 

Fra ni måneder skal man trappe amningen/flaske ned til mellem 3,5 og 5 dl. Det står der i hvert fald i den brochure, vi fik af sp i sin tid.

Anmeld Citér

23. maj 2017

migxher

Venterpålillesøster skriver:

Nej det har jeg ikke det er bare hvad min sundhedsplejeske har sagt. 

Anmeld Citér

23. maj 2017

Bissen

Prøv at kigge i deres pjece om mad til småbørn. 

https://www.sst.dk/~/media/E382EA4F4DD7410B8A71243B7F97E70B.ashx

Anmeld Citér

23. maj 2017

Jegermoar

Profilbillede for Jegermoar

Min datter blev trappet ud af amning omkring 1-års alderen og hun var meget glad for amning. Jeg gjorde egentlig bare det at jeg "glemte" at ligge hende til...så hun skulle selv aktivt bede om det og efterhånden gik der dage imellem og mælkeproduktionen gik i stå og så var det slut. Det var en nem og blid måde for os begge. Så tænker du skal starte med at kigge på hvad der er vane (vi plejer) og reelt behov,lad hende selv give tegn til at hun vil ammes...

Mine børn har i øvrigt aldrig fået erstatning...heller ikke ved ammestop før 1 år.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.