Bog der fortæller børn om døden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

709 visninger
7 svar
3 synes godt om
18. maj 2017

SK85

Profilbillede for SK85

Er der nogen der kender til en eller flere gode bøger om hvordan man snakker med sine børn om døden og evt. alvorlig sygdom?

Det skal være en bog som fortæller lidt om hvordan man kan tage snakken ift. barnets alder - altså til flere aldersgrupper.

(Lige lidt baggrundsviden - ikke relevant for at besvare spørgsmålet):

Vores søn er kun 1½ år, og alle vores forældre lever i bedste velgående. Der er dog også et par af bedsteforældrene som nærmer sig de 70, og har dårligt helbred.

Og nu går jeg arbejdsløs og har for meget tid ;-) Så jeg kom til at tænke på at sønnike, og senere en lillebror eller lillesøster, har 6 bedsteforældre, så der er jo en vis risiko for at børnene ikke når at blive voksne inden de skal forholde sig til at miste en eller flere af dem.

Og skulle det ske meget pludseligt, så kunne det være rart for os som forældre at vi ikke oveni vores egen sorg, også skulle forholde os til at finde materiale om hvordan man fortæller det til børnene og snakker med dem om døden, og skal til at ud og købe bøger om emnet, samtidig med at vi også skal planlægge begravelse mm.

Så det er faktisk bare for at komme problemet lidt i forkøbet, så vi hurtigt kan slå op i en bog for inspiration til snakken med børnene, når vi nok desværre på et tidspunkt skal forholde os til den situation af en af vores forældre eller papforældre dør.

Sig også gerne til hvis I synes at det er for tidligt at investere i den slags bøger (der kan jo selvfølgelig nå at komme mange nye bøger på markedet inden de alligevel bliver gamle nok til at man kan tage snakken),

og sig også gerne til hvis I har erfaringer med man alligevel kan finde en masse relevant materiale på nettet. Vi har som sagt ikke stået i situationen endnu...

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

18. maj 2017

FrkC

Profilbillede for FrkC
Hvor er det fantastisk at blive MOR :)

Da min far døde fik min søster udleveret en bog til min nevø (dengang 3 år) .. mener den hed 'hvor går man hen når man går bort' .. mener det var bedemAnden der havde den .. 

Frk C - lykkelig mor til babydreng 

Anmeld Citér

18. maj 2017

RGN

Profilbillede for RGN

"Englepels" af Iben Sandemose.

Det handler også om den vrede man kan føle mod den døde. Den er fra 5 år.

Anmeld Citér

18. maj 2017

SK85

Profilbillede for SK85

Mange tak for jeres bud, dem vil jeg lige kigge nærmere på. Måske starte med at låne dem på biblioteket, og så se om det er nogle der skal have plads på hylden herhjemme.

Anmeld Citér

18. maj 2017

Flomama

Profilbillede for Flomama

har ikke nogen bøger, men jeg har en jeg selv skrev til min 4 årige, jeg ved ikke om du kan bruge den, men du må gerne , den er bygget op om dialogisk læsning

Karl er en frisk dreng på 4 år, 

Karl har en mor og en far og 4 bedste forældre. 

Karl har nemlig både en morfar, mormor, farfar og farmor, har du også 4 bedste forældre? 

Karls mormor har det ikke så godt, mor fortæller at mormor er gammel og blevet syg. 

Karl bliver bekymret, karl var forkølet i sidste uge, er det ligesom mormor? 

Nej fortæller mor, der er mange måder at være syg på, når Karl er syg, skal han have te med honning og må se tegnefilm hele dagen. 

Mormor er syg på en måde man ikke bliver rask af igen. 

Det er oktober måned, så bladene falder ned som de gør i efteråret. mor beder Karl hente et blad fra haven. 

Karl finder et flot blad med gul farve, rød farve og meget lidt brun, har du du set blade ligesom det før? 

Mor fortæller at bladet er ligesom mormors sygdom, lige nu er der kun lidt brun på bladet, men med tiden vil hele bladet blive brun og bladet vil forsvinde i jorden. 

Karl bliver rigtig bange, vil mormor blive brun og forsvinde? ligesom bladet? 

På en måde sige mor, men det er ikke farligt, når mennesker bliver gamle, så dør de, og når man dør er man her ikke mere. 

hvor er mormor så henne spørg Karl? 

Mor fortæller at hun tror mormor får sin helt egen stjerne når hun dør, så kan hun sidde helt deroppe, hvor man kun kan nå med rum raketter og kigge på ned på Karl. 

Det er en fjollet tanke syntes karl, mormor der sidder der på en stjerne, det jo bare en helt lille prik . Ved du hvordan stjerner ser ud? 

Mor fortæller at stjerner er så langt væk at de ser små ud, ligesom hvis man kigger på fugle langt væk eller træer. men i virkeligheden er de rigtig store. 

Karl syntes mormor er heldig, først får hun seje farver som bladet og så får hun sin helt egen stjerne! men Karl kommer til at savne mormor når hun er død. 

Det forstår mor godt, så hun lover karl at når mormor er væk så vil de vinke op til hende på hendes stjerne, og den er nem at finde for det er den der lyser aller mest. 

Anmeld Citér

18. maj 2017

Benjamins'mor

Profilbillede for Benjamins'mor
B & C.
SK85 skriver:

Er der nogen der kender til en eller flere gode bøger om hvordan man snakker med sine børn om døden og evt. alvorlig sygdom?

Det skal være en bog som fortæller lidt om hvordan man kan tage snakken ift. barnets alder - altså til flere aldersgrupper.

(Lige lidt baggrundsviden - ikke relevant for at besvare spørgsmålet):

Vores søn er kun 1½ år, og alle vores forældre lever i bedste velgående. Der er dog også et par af bedsteforældrene som nærmer sig de 70, og har dårligt helbred.

Og nu går jeg arbejdsløs og har for meget tid ;-) Så jeg kom til at tænke på at sønnike, og senere en lillebror eller lillesøster, har 6 bedsteforældre, så der er jo en vis risiko for at børnene ikke når at blive voksne inden de skal forholde sig til at miste en eller flere af dem.

Og skulle det ske meget pludseligt, så kunne det være rart for os som forældre at vi ikke oveni vores egen sorg, også skulle forholde os til at finde materiale om hvordan man fortæller det til børnene og snakker med dem om døden, og skal til at ud og købe bøger om emnet, samtidig med at vi også skal planlægge begravelse mm.

Så det er faktisk bare for at komme problemet lidt i forkøbet, så vi hurtigt kan slå op i en bog for inspiration til snakken med børnene, når vi nok desværre på et tidspunkt skal forholde os til den situation af en af vores forældre eller papforældre dør.

Sig også gerne til hvis I synes at det er for tidligt at investere i den slags bøger (der kan jo selvfølgelig nå at komme mange nye bøger på markedet inden de alligevel bliver gamle nok til at man kan tage snakken),

og sig også gerne til hvis I har erfaringer med man alligevel kan finde en masse relevant materiale på nettet. Vi har som sagt ikke stået i situationen endnu...

Vi fik "hvor går man hen når man går bort" da mine børns oldefar døde i november 2015, den var gratis ved bedemanden.

Anmeld Citér

18. maj 2017

lineog4

Profilbillede for lineog4
Mod

har ikke nogen bøger, men jeg har en jeg selv skrev til min 4 årige, jeg ved ikke om du kan bruge den, men du må gerne , den er bygget op om dialogisk læsning

Karl er en frisk dreng på 4 år, 

Karl har en mor og en far og 4 bedste forældre. 

Karl har nemlig både en morfar, mormor, farfar og farmor, har du også 4 bedste forældre? 

Karls mormor har det ikke så godt, mor fortæller at mormor er gammel og blevet syg. 

Karl bliver bekymret, karl var forkølet i sidste uge, er det ligesom mormor? 

Nej fortæller mor, der er mange måder at være syg på, når Karl er syg, skal han have te med honning og må se tegnefilm hele dagen. 

Mormor er syg på en måde man ikke bliver rask af igen. 

Det er oktober måned, så bladene falder ned som de gør i efteråret. mor beder Karl hente et blad fra haven. 

Karl finder et flot blad med gul farve, rød farve og meget lidt brun, har du du set blade ligesom det før? 

Mor fortæller at bladet er ligesom mormors sygdom, lige nu er der kun lidt brun på bladet, men med tiden vil hele bladet blive brun og bladet vil forsvinde i jorden. 

Karl bliver rigtig bange, vil mormor blive brun og forsvinde? ligesom bladet? 

På en måde sige mor, men det er ikke farligt, når mennesker bliver gamle, så dør de, og når man dør er man her ikke mere. 

hvor er mormor så henne spørg Karl? 

Mor fortæller at hun tror mormor får sin helt egen stjerne når hun dør, så kan hun sidde helt deroppe, hvor man kun kan nå med rum raketter og kigge på ned på Karl. 

Det er en fjollet tanke syntes karl, mormor der sidder der på en stjerne, det jo bare en helt lille prik . Ved du hvordan stjerner ser ud? 

Mor fortæller at stjerner er så langt væk at de ser små ud, ligesom hvis man kigger på fugle langt væk eller træer. men i virkeligheden er de rigtig store. 

Karl syntes mormor er heldig, først får hun seje farver som bladet og så får hun sin helt egen stjerne! men Karl kommer til at savne mormor når hun er død. 

Det forstår mor godt, så hun lover karl at når mormor er væk så vil de vinke op til hende på hendes stjerne, og den er nem at finde for det er den der lyser aller mest. 

Dejligt med en selvgjort historie, der gør snakken og historien personlig.

Må dog lige knytte bare en lille kommentar til din historie. Du skriver når mennesker bliver gamle så dør de - har hørt fra en familie, hvor de netop havde sagt det og deres barn blev skrækslagen da en sagde: jeg er blevet gammel for så betød det jo mennesket ville dø. 

Man skal passe på med sådan er det tanker, også fordi hvad så når de hører en historie om nogle der døde da de ikke var gamle, var det ele så forkert. 

En anden ting, da min datter mistede sin lillesøster fik jeg rådet at hun selv skulle danne sig et billede, selv finde en ro i hvad der skete efter døden - hun valge med det samme en anden forklaring end den jeg ville have serveret og fandt en ro og glæde i at tro hendes lillesøster kunne tegne på himlen - noget jeg aldrig ville have tænkt på. 

Og så er jeg nok lidt underlig men stjerner er sole i andee solsystemer og det er utrolig spændende. Så ville altid huske at fortælle det er bare noget vi siger (jeg har selv en Lia stjerne jeg smiler til hver dag) det med de sidder på stjernerne 

Anmeld Citér

18. maj 2017

lineog4

Profilbillede for lineog4
Mod

Kom Fupz Aakeson har skrevet en skøn historie om en morfar der dør og den kan altid læses også selvom man ikke har mistet. 

Men udover det tænker jeg du skal huske, at være i det nu når døden også kommer til jeres familie. For måske er dit barn slet ikke parat til at høre en historie den første måned, måske søger de svar på der praktiske: hvordan er der på et hospital, hvordan fungerer hjertet og er ikke så fokuseret på det eksistentielle og de store spørgsmål som hvad sker der med os når vi dør. Måske er det i højere grad begravelsen der har lejret sig, måske bliver han/hun selv bange for at dø, måske går der to måneder før han/hun reagerer. Det fantastiske med børn er de føler og er i nuet og de hvis der gives rum til det både spørger, griner, græder, savner og og og og... så alfa og omega er at give rum og plads og tage udgangspunkt i barnet og problematisere så lidt som muligt. 

Da min datters lillesøster døde var min største bekymring hvilke ord jeg skulle bruge om det faktum at hun var død. Men min bekymring blev hurtig gjort til skamme for da jeg sagde: lia lever ikke mere, var min datters svar: så Lia er død? Pg derefter lavede hun så en sang på mester Jakob som hun sang alle steder som var noget a la: Lia er død, Lia er død. Mor hun græd, mor hun græd. Nu skal hun begraves, nu skal hun begraves, farvel farvel. De ord var slet ikke skræmmende for hende, som de var for mig. 

Så jo man kan læse, forberede sig og hvad ved jeg, men når det kommer til stykket kan man ikke. For man reagerer selv anderledes end forventer, barnet reagerer anderledes, der kommer spørgsmål man aldrig havde drømt om, barnet kan blive bange for noget man slet ikke havde set komme. Min datter blev fx bange for at få fra mig men først et halvt år efter da jeg var gravid. Og så blev hun fx sur over jeg påstod hendes nyfødte lillesøster altså ikke havde været i stand til at kravle og snakke. Hun blev misundelig på tingene til graven og ønskede sig selv grav ting. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.