Lidt bekymret?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

874 visninger
9 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. maj 2017

xStinepigen

Profilbillede for xStinepigen
7+1

Min søn er nu blevet 1 1/3 år, og har virkeligt svært ved at vurdere om han er med rent sprogmæssigt. 

Han har haft døjet med væske i ørene, men virker på ingen måder påvirket af det mere, og han høre helt fint, af hvad vi har af indtryk. 

Han kunne sige en masse ord før, men det er som om de fleste er glemt, og at han nærmest har lavet dit eget sprog efterhånden ? Træner rigtig meget med ham, men det virker ikke særlig tit, og hvis det gør, er det som om han glemmer det hurtigt. 

Nogle der kan fortælle hvor de var burde ligge sprogmæssigt nu? Har tænkt mig at høre vuggestuen om de føler han er med. Han forstår hvertfald en masse. Han kan sige ( hvis jeg tager de ord med han ikke længere siger ) omkring 15 ord, men den sidste månede+ har han kun sagt 3-4 ord, de samme ord 

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

8. maj 2017

Jullesnulle

Hvordan er han mht øjenkontakt med fremmede/ nye mennesker. Hvordan interagerer han med de andre i vuggestuen.

grunden til at jeg spørger er at sprog/ ord der forsvinder og et særegent eget sprog faktisk er ret typisk for folk inden for autisme spektret. Det er noget af det første man bliver spurgt om som forældre. 

Anmeld Citér

8. maj 2017

xStinepigen

7+1
Jullesnulle skriver:

Hvordan er han mht øjenkontakt med fremmede/ nye mennesker. Hvordan interagerer han med de andre i vuggestuen.

grunden til at jeg spørger er at sprog/ ord der forsvinder og et særegent eget sprog faktisk er ret typisk for folk inden for autisme spektret. Det er noget af det første man bliver spurgt om som forældre. 

Min familierådgiver sagde han var lige præcis som han skulle være over for fremmede - altså hende da han ser hende så sjældent osv. Og vuggestuen har aldrig kommenteret negativt, men har selv tænkt lidt over når vi er sammen med venners børn, men synes han agere anderledes . Men håber at kunne snakke med en af pædagogerne i morgen og så evt. Tage kontakt til min rådgiver omkring det 

Anmeld Citér

8. maj 2017

AnoMom

Profilbillede for AnoMom

Min dreng er 21 måneder. Han siger 5-6 ord. Synes det er svært at vurderer hvor mange for han snakker hele tiden og jeg forstår det hele. Men andre gør nok ikke. 

Men mor, far, mormor, mad, bold, og alle bondegårdslyde siger han hvor man ihvertfald er sikker. Vuggestuen her siger at han er helt med sprogligt i forhold til hans alder 

18-24 mdr Sakset fra sundhed.dk:

• Peger på en genstand eller et billede, når navnet på tingen bliver sagt
  • Genkender navn på familiemedlemmer, genstande eller kropsdele
  • Siger 4-6 enkle ord

Anmeld Citér

8. maj 2017

xStinepigen

7+1
AnoMom skriver:

Min dreng er 21 måneder. Han siger 5-6 ord. Synes det er svært at vurderer hvor mange for han snakker hele tiden og jeg forstår det hele. Men andre gør nok ikke. 

Men mor, far, mormor, mad, bold, og alle bondegårdslyde siger han hvor man ihvertfald er sikker. Vuggestuen her siger at han er helt med sprogligt i forhold til hans alder 

18-24 mdr Sakset fra sundhed.dk:

• Peger på en genstand eller et billede, når navnet på tingen bliver sagt
  • Genkender navn på familiemedlemmer, genstande eller kropsdele
  • Siger 4-6 enkle ord

Tak for dit svar. Har også lige siddet og læst lidt på nettet, og fundet frem til det samme du skriver. Han siger også et par enkelte ord hele tiden, det undre mig bare det er som om han har fuldstændigt glemt de ord han kunne før, for han har kunne mange ord. 

Han forstår "find sutten" "Kan du hente den anden sko" osv. Der har jeg indtrykket af han er helt med osv. Han snakker også som en vandfald hele tiden, men det begyndte bare at bekymre mig lidt, da han har kunnet sige meget mere, men han siger mest "det der" og så et par andre få ord, resten er ord-lyde som vi mødre nok bedst forstår. Han vil hverken sige mor eller far, har prøvet lære ham det længe nu. 

Men er også alene med ham, så det er ikke fordi han så tit høre mig blive udtalt som mor, så mon det er derfor? 

Anmeld Citér

9. maj 2017

AnoMom

Profilbillede for AnoMom
xStinepigen skriver:

Tak for dit svar. Har også lige siddet og læst lidt på nettet, og fundet frem til det samme du skriver. Han siger også et par enkelte ord hele tiden, det undre mig bare det er som om han har fuldstændigt glemt de ord han kunne før, for han har kunne mange ord. 

Han forstår "find sutten" "Kan du hente den anden sko" osv. Der har jeg indtrykket af han er helt med osv. Han snakker også som en vandfald hele tiden, men det begyndte bare at bekymre mig lidt, da han har kunnet sige meget mere, men han siger mest "det der" og så et par andre få ord, resten er ord-lyde som vi mødre nok bedst forstår. Han vil hverken sige mor eller far, har prøvet lære ham det længe nu. 

Men er også alene med ham, så det er ikke fordi han så tit høre mig blive udtalt som mor, så mon det er derfor? 

Hmm. Det er også underligt at han har "mistet" ord. Prøv evt at skriv til en af eksperterne herinde og spørg. De må have nogle brugbare svar.  

tror bestemt ikke det har noget at gøre med at du er alene.

Anmeld Citér

9. maj 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart

Han er da i alt for lille til at du skal begynde at problematisere det og "træne". Giv det tid og slap af - så kan det være ordene flyder lige pludseligt igen. 

Anmeld Citér

9. maj 2017

Jullesnulle

IenFart skriver:

Han er da i alt for lille til at du skal begynde at problematisere det og "træne". Giv det tid og slap af - så kan det være ordene flyder lige pludseligt igen. 

Det et da netop en god ide hvis der er en udfordring, at man kan sætte tidligt ind. 

Og det med at ordkundskaber forsvinder og særligt privat sprog hos de små er ret karakteristisk inden for autisme spektret. 

Det kan være normalt at udviklingen går lidt i stå i en periode .. men at ord man har kunnet forsvinder..? Det er altså ikke normalt - og man kan da ikke bare tro på at alt begynder at flyde. Det er da fint hvis man kan sætte ind.

Anmeld Citér

9. maj 2017

xStinepigen

7+1
Jullesnulle skriver:

Det et da netop en god ide hvis der er en udfordring, at man kan sætte tidligt ind. 

Og det med at ordkundskaber forsvinder og særligt privat sprog hos de små er ret karakteristisk inden for autisme spektret. 

Det kan være normalt at udviklingen går lidt i stå i en periode .. men at ord man har kunnet forsvinder..? Det er altså ikke normalt - og man kan da ikke bare tro på at alt begynder at flyde. Det er da fint hvis man kan sætte ind.

Har haft han hjemme i dag - han er syg, så ikke skide aktiv, og har obseveret ham lidt osv. Han siger meget - mere, gå, det der, der, hej, hov, og så en masse ord lyde . Han ved hvor næse og navle er, han kan sige navnet på min søsters hund osv når han ser den. Så måske jeg har malet fanden på væggen for tidligt, det ved jeg ikke . Men han har hhvertfald kunne en masse ord, han ikke bruger mere, men ved ikke om det bare er normalt, man spørger dem i vugestuen i morgen om hvordan de oplever ham i kontakten osv. med de andre børn, for det har jeg et meget blandet billede af selv, og det er ikke så tit vi selv er sammen med andre børn .

Anmeld Citér

9. maj 2017

A-1995

Min på 17 mdr bruger 15-20 ord. Han forstår ikke særlig meget men han forstår enkle beskeder som find dine sko, vi skal spise, er du tørstig, du skal have ren ble osv. 

Det skal dog tilføjes at han indtil for 14 dage siden havde nedsat hørelse med cirka 50 procent og efter han fik sit høreapparat for 14 dage siden er der virkelig begyndt at ske noget. Vi har fået af vide han er bagud ud fra det jeg har beskrevet her

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.