Eksperthjælp: Bryd rutinen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.106 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. maj 2017

Trine Andreasen

Hjææælp..! min søn er 17 måneder. Hans dagplejemor har haft ferie de første 3 uger i april og er lige kommet tilbage i mandags. min søn skulle så have været i gæstedagpleje, men hun blev sygemeldt så jeg har haft ham hjemme alle 3 uger. Ham og storebror har indtil da gået i dagpleje sammen, og storebror startede i børnehave her d. 1 april så det har været nogle hårde uger at skulle køre ham ind i børnehaven samtidig med jeg havde lillebror hjemme. Han trivedes dog helt vildt godt med at være herhjemme hos mig. Han stråler virkelig når man har ham på tomandshånd og liver helt vildt op. Han er tilbageholden af person så hvis storebror er der eller der er mange mennesker trækker han sig lidt tilbage. Det har været fantastisk at observere ham de her 3 uger og han har virkelig trives godt med det. Nu er han så tilbage i dagplejen, og han er helt knækket. For det første skriger han med det samme vi når indkørslen og han vil IKKE afleveres. Tror det er en blanding af at han hellere vil blive hos mig og så at storebror ikke er der mere - førhen var han nem at aflevere. Han skriger og skriger men stopper dog 2 min efter jeg er ude af døren.. Han er ikke ked af det dernede i købet af dagen men han går og pylrer meget af tiden. Når han kommer hjem er han dødtræt og top pylleret. Han er fuldstændig ødelagt.
Det skal måske tilføjes at han i mellemtiden har fået et høreapparat så han også samtidig skal vænne sig til at han kan høre meget mere, så måske lyder det også voldsomt i dagplejen når der er så mange børn tænker jeg..

Hvad skal jeg gøre? Skal jeg bare acceptere at det er sådan i en periode inditl han er kørt ordentligt ind igen?? Synes godt nok det er hårdt at han er så ked at det hver dag

Trines svar

Kære du

Tak for dit spørgsmål og hvor er det dejligt at du har haft mulighed for at have ham hjemme mens dagplejer var væk. Du har haft en unik mulighed for at lære din søn at kende og det er jeg sikker på vil give pote i det lange løb.

Det er aldrig skægt når ens barn er ked af det når han bliver afleveret. Men det er en helt normal reaktion særlig når han lige har kunne nyde godt af tosomheden med dig i 3 uger.

Men det er ikke noget der må fortsætte.

Når børn bliver afleveret og de græder er det deres måde at kommunikere ud på. De siger "dette er jeg ikke tilfreds med-jeg vil heller blive sammen med dig." Derfor er det vigtigt at du anerkender ham i den følelse. Sig gerne højt at du godt kan forstå at han heller vil være sammen med dig, men at det er vigtigt for ham at han kommer i dagpleje for der er ting han skal lære.

Det er nemlig vigtigt at børn lære at interagere med andre bøn og voksne. Så de får udviklet de rette redskaber og derved klare sig bedre i det sociale liv.

Derfor er det heller ikke synd for ham. Det er vigtigt. Hvis du synes det er synd for ham så mærker han det og reagere på det.

Når det så er sagt så er det en ny verden der åbner sig for ham. Faktisk er det gange 2 for ham. For dagplejen er en ny verden og det at kunne høre er en anden ny verden.

Det tager tid.

Og hvis han så i forvejen er en lidt forsigtig dreng der gerne vil være tryg før han kaster sig ud i liver bliver det lidt svære.

Mit forslag er at du tager en snak med dagplejer om at han skal have nogle pauser i løbet af dagen hvor han får ro og hvor han få særlig opmærksomhed. Jeg ved det er svært når hun har flere børn men det er godt givet ud.

Måske har hun mulighed for at slukke hans høreapparat i kortere perioder så han får ro.

Det kan lyde som om han er overstimuleret og det er derfor han er så bombet. Prøv om du har mulighed for at give ham kortere dage.

Jeg tænker også at du bliver nødt til at bryde rutinen i forhold til afleveringssituationen.

Hvad kan han godt lide? er der et særlig stykke legetøj eller film som han er vild med? Hvis der er så udnyt det og sig at det kun er i dagplejen at han kan lege med det eller se filmen. Det giver ham noget at glæde sig til.

Det er også vigtigt at du laver en god morgenrutine hvor der er tid og plads til ham. Stå lidt tidligere op så I har tid til at hygge. Gå i stedet for at køre eller kør en ny vej. Tal med ham og fortæl ham hvor fantastisk det bliver når han kommer i daglejen. Fortæl også hvad han skal lave, hvornår du henter ham og om storebror eventuelt er med.

Skab en rutine som er den samme hver morgen. Det giver tryghed og trygge børn er mere åbne over for nye steder og mennesker.

Og så giv det lidt tid.

Men ikke for lang tid. Måske 1-2 mdr. og hvis det fortsætter så kan det være enten at det ikke er den rigtigt dagpleje for ham eller at han har tillært sig en ny kommunikationsstil. Han har lært at det er sådan I taler sammen og derfor fortsætter han selvom han faktisk er glad for at være hos dagplejer.

Jeg håber det giver mening eller er du meget velkommen til at skrive igen.

Jeg dig og din søn alt det bedste.

Mange hilsner

Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.