Fordeling af ferier

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

734 visninger
3 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. maj 2017

MetalWoman1986

Profilbillede for MetalWoman1986

Hvordan fordeler i ferier?

Jeg er nu herinde (skrevet er enkelt indlæg) og vil gerne høre lidt mere hvordan i fordeler ferien i jeres familier.
Min kærestes søn som er 6 år er hos os hver anden weekend og da pinsen falder sammen med den weekend han er hos os i år, gik vi som udgangspunkt udfra at sønnen var hos os til mandag. Men fik besked igår fra sønnens mor at det syned hun ikke at vi skulle regne med, da far weekendeen gik fra fredag til søndag.

Det var da noget vås tænker jeg.
Tidligere har det været sådan at min kæreste kun har haft ham 1 uge i sommerferien og ellers hver anden weekend. Har forsøgt at fortælle ham at han gerne må have ham mere (det er hans ret) og vi har derfor haft ham nogen dage i blandt andet påsken... Men har man ikke ret til at have ham helligdage? Og hvad med vinter og efterårsferien... Hvad gør i?

Hilsen

Mig

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

3. maj 2017

Berta

Profilbillede for Berta
MetalWoman1986 skriver:

Hvordan fordeler i ferier?

Jeg er nu herinde (skrevet er enkelt indlæg) og vil gerne høre lidt mere hvordan i fordeler ferien i jeres familier.
Min kærestes søn som er 6 år er hos os hver anden weekend og da pinsen falder sammen med den weekend han er hos os i år, gik vi som udgangspunkt udfra at sønnen var hos os til mandag. Men fik besked igår fra sønnens mor at det syned hun ikke at vi skulle regne med, da far weekendeen gik fra fredag til søndag.

Det var da noget vås tænker jeg.
Tidligere har det været sådan at min kæreste kun har haft ham 1 uge i sommerferien og ellers hver anden weekend. Har forsøgt at fortælle ham at han gerne må have ham mere (det er hans ret) og vi har derfor haft ham nogen dage i blandt andet påsken... Men har man ikke ret til at have ham helligdage? Og hvad med vinter og efterårsferien... Hvad gør i?

Hilsen

Mig

Hej

I har ret og lov til lige præcis det I kan blive enige om - sålænge I selv aftaler mor og far imellem. 

Hvis ikke I kan blive enige kan I få statsforvaltningens hjælp til at få lavet en samværs aftale - som så er den alle parter skal rette sig efter. Her vil der også blive taget stilling til ferie/helligdage mv. 

Et 6 årigt barn der kender sin far godt vil typisk godt kunne være mere hos sin far - også flere ferier og helligdage. Måske 50/50 fordeling af ferie og helligdage. Det vil altid være en individuel vurdering af forholdene ved det enkelte barn. 

Vi er netop blevet skilt og har selv lavet aftale. Herunder at ferie/helligdage umiddelbart bare følger det almindelige samværsrul men at begge kan ønske at få ungerne ekstra ifbm helligdage. Og at den ældste kan komme på ferie op til 1 uge af gangen med den ene forældre. Den mindste er endnu for lille til at være ved far alene i længere tid. Vi har et rigtig godt samarbejde så umiddelbart passer vi bare vores ønsker ind. 

Mit råd: tag en snak med mor om at I gerne vil have barnet flere helligdage / ferie (dage/uger) - den ene forældre har ikke mere ret til barnet end den anden. Men barnets trivsel er selvfølgelig det vigtigste - så barnet skal også have det godt med den løsning I kommer frem til. 

Pøj med det. 

Berta

Anmeld Citér

3. maj 2017

sne190810

Profilbillede for sne190810

Jeg er på ingen måder fan af statsamtet, eller vil råde jer til at gå den vej medmindre i pga konfliktniveau ikke kan andet. 

Men i må som udgangspunkt holde op til to ugers sammenhænge ferie i sommerferien, og så en hel uge igen uafhængigt af de to sammenhængende - sådan så hhv både mor og far har 3 ugers ferie med barnet ila sommeren, hvor to af dem er sammenhængende og så den sidste uge for sig. 

Umiddelbart vil jeg mene at helligdage mm. såsom pinsen, som falder i ens samværsperiode "hører sammen" sådan at jo, i har ham i pinsen som jo er t.o.m. mandag. Men er ikke helt 100% sikker på den, men næsten. 

Vi har selv været møllen igennem statsforvaltningen, og det er derfra jeg har ovenstående. 

Nogle mødre er kontrolfreaks og samtidig saftsuseme tunge at danse med, så hold fast i jeres dog uden nogensinde at synke ned på deres niveau. 

Anmeld Citér

3. maj 2017

Anonym

I kan prøve at få mor med på en frivillig aftale. Som er lige så bindende som en fra statsforvaltningen, hvis i vælger at tilføje aftalen at den kan fuldbyrdes via fogeden. På SF hjemmeside kan i downloade papirer, hvorpå i kan udfylde aftalen- eller benytte som oplæg til hvad i hver især ønsker. 

Hvis i går i statsforvaltningen med det vil de afgøre. Så er aftalen igen bindende og uflexibel. Det er ikke sikkert i får efter jeres ønske, men min helt egen erfaring er, at ca 50% deling af ferie/helligdage hvis ellers begge forældre har mulighed for at afholde ferie med barnet. Mor kan ikke forvalte ugerne/dagene efter hendes ønske alene. 

Hvis i mærker at mor på ingen måde er til at rokke, så kan jeg kun råde til at sætte igang med det samme. Statsforvaltningen har behandlingstider der går udover hvad man kan forestille sig. (Fx vores seneste samværssag tog 1,5 år.).. good luck til jer:-) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.