Sprogforståelse..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.333 visninger
5 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
12. april 2017

Anonym trådstarter

Jeg har lige brug for at høre om min søns sproglige udvikling er ok eller han er bagud. Jeg er nemlig selv gået hen og blevet lidt bekymret.

Min søn er 16 mdr. Han kan sige omkring 15 ord som vi forældre forstår, så langt så godt- det tænker jeg er rimelig ok.

MEN- for det første kan han ikke udpege andre kropsdele end maven og er på ingen måde interesseret i at lære det. Det synes jeg jo at han burde kunne nu.

Samtidig bekymrer hans sprogforståelse mig rigtig meget. Det er nemlig som om han slet ikke forstår hvad vi siger til ham. Han følger slet ikke sproglige opfordringer eller svarer ja/nej til spørgsmål. Da min ældste havde samme alder forstod han næsten alt vi sagde til ham og derfor bekymrer det mig at lillebror slet ikke virker til at forstå noget..

Er han bagud i forhold til jeres børn på samme alder?

Hans ører er der i øvrigt styr på.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. april 2017

Anonym trådstarter

Slet ingen? ��

Anmeld Citér

12. april 2017

Jullesnulle

Mine drenge har for det meste forstået hvad jeg mente på det tidspunkt men ikke sagt mange ord. 

Om de lige skal være specielt optaget af at lære kropsdele ved jeg ikke... men jeg ville nok også undre mig hvis han ikke gentager og viser interesse for at udvide sit ordforråd. Men om det er arm eller bord ville jeg være ligeglad med

Anmeld Citér

12. april 2017

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Anonym skriver:

Jeg har lige brug for at høre om min søns sproglige udvikling er ok eller han er bagud. Jeg er nemlig selv gået hen og blevet lidt bekymret.

Min søn er 16 mdr. Han kan sige omkring 15 ord som vi forældre forstår, så langt så godt- det tænker jeg er rimelig ok.

MEN- for det første kan han ikke udpege andre kropsdele end maven og er på ingen måde interesseret i at lære det. Det synes jeg jo at han burde kunne nu.

Samtidig bekymrer hans sprogforståelse mig rigtig meget. Det er nemlig som om han slet ikke forstår hvad vi siger til ham. Han følger slet ikke sproglige opfordringer eller svarer ja/nej til spørgsmål. Da min ældste havde samme alder forstod han næsten alt vi sagde til ham og derfor bekymrer det mig at lillebror slet ikke virker til at forstå noget..

Jeg har en datter, som var lidt magen til.. hun var ikke interesseret i at udpege ting og kunne ikke. Jeg blev også bekymret.. hun sagde også få ord.. var også i tvivl om hun forstod, hvad vi sagde..

MEN lige pludselig kom det... nu udpeger hun en masse ting...snakker helt vildt..  

Anmeld Citér

12. april 2017

Anonym

Anonym skriver:

Hvor meget skal de kunne nu da? Min er 16 måneder og kan da sige en del ord med udpege kropsdele osv er han ikke specielt godt til.  Han kan udpege tørstig, mad eller hvad han nu vil have.  Så nu bliver jeg da i tvivl men ingen i vuggestuen har da kommenteret nogetb

Anmeld Citér

12. april 2017

Anonym

Tja, mit barn er 19 måneder. Hun har sagt "mange" ord siden hun var 9-10 måneder. Men lige pt siger hun kun "hej, aj, mormor, Morbab (morfar) mor, bah, mam, bo (bolle), hva der?"

Men hun bruger dem ikke rigtig aktivt, som sådan (kun mam (som også betyder drikke) og det/hva det". De andre ord, siger hun kun, når hun ser billeder af bedsteforældre eller ser en bolle osv.

Hun har sagt blåbær (bobbær) bobber(bobler) vov osv men siger dem ikke mere. 

Men hun kan så udpege stor set alle dele på kroppen. (Fingre, knæ, mave, hår, øjnene, tændee, tæer, mave, navle, tunge, ben osv) Dem har hun kunnet siden hun var Ca 14 måneder. 

Min pointe er, din søn bruger sit ordforråd ret fint. Mere end min lidt ældre datter gør. Og det tror jeg bare en anden læringsstrategi. Han siger måske de ord, som han forstår. Det gør min datter ikke, hun gentager - uden at hun forstår det. Tilgengæld har hun et godt passivt ordforråd. 

Når han ikke er ældre, ville jeg ikke være bekymret jeg ville blive bekymret, når han var passeret de 18 måneder. Men først efter. Meget sker på 2 måneder. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.