Tandbørstning - 2 år

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

834 visninger
7 svar
6 synes godt om
10. april 2017

Lomm

Profilbillede for Lomm

vores dreng (2 i februar) har altid hadet at få børstet tænder. Jeg synes vi har prøvet alt: ladet ham lege med tandbørsten, afprøvet mange forskellige slags børster og typer tandpasta, ladet ham selv vælge/købe en tandbørste, tandbørste der blinker, synge sange, lege vi børster tænder på "tigeren" osv

I lang tid var jeg nødt til at lægge ham ned og holde hans arme med mine ben, men efterhånden blev han for stærk, han skriger som en gal imens og er ved at blive kvalt i tandpasta. Så det gør jeg nu kun i nødstilfælde.

Min mand tog så over - han er klart bedre til diplomati end mig, men der er stadig dage som idag hvor han må give op. Det går efterhånden så nogenlunde med undermunden, men han går helt i spagat med tænderne i overmunden. Idag startede han med at skrige allerede da han skulle have nattøj på, og var så rasende bagefter at han bare lå på badeværelsesgulvet og skreg. Nægtede at læse historie, ville bare i seng.

Jeg er helt sikker på der ikke er noget i vejen, aftensmaden idag var rester, hvor han spiste et stort stykke pizza med tør/sej skorpe. Han gnavede på det med fortænderne, og tyggede lystigt med kindtænderne. Han har generelt en god appetit, og giver aldrig udtryk for ondt i tænderne.

Men formodentlig stammer det derfra - altså at han, mens han var igang med at få tænder, havde ondt. Nu er det så blevet til en slags fobi. 

Nogen der har guldkorn...?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2017

Tulle28

Har I prøvet med en eltandbørste til børn? Det hjalp på min ældste datter. Hende måtte vi også lægge i "benlås" til hun var ganske stor. 

Anmeld Citér

10. april 2017

Lomm

Profilbillede for Lomm
Tulle28 skriver:

Har I prøvet med en eltandbørste til børn? Det hjalp på min ældste datter. Hende måtte vi også lægge i "benlås" til hun var ganske stor. 

Kan man få specielt til børn?

Vi har en almindelig el tandbørste, og mener også vi har prøvet den uden held, men det er nok ved at være noget tid siden.

Anmeld Citér

10. april 2017

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Lomm skriver:

vores dreng (2 i februar) har altid hadet at få børstet tænder. Jeg synes vi har prøvet alt: ladet ham lege med tandbørsten, afprøvet mange forskellige slags børster og typer tandpasta, ladet ham selv vælge/købe en tandbørste, tandbørste der blinker, synge sange, lege vi børster tænder på "tigeren" osv

I lang tid var jeg nødt til at lægge ham ned og holde hans arme med mine ben, men efterhånden blev han for stærk, han skriger som en gal imens og er ved at blive kvalt i tandpasta. Så det gør jeg nu kun i nødstilfælde.

Min mand tog så over - han er klart bedre til diplomati end mig, men der er stadig dage som idag hvor han må give op. Det går efterhånden så nogenlunde med undermunden, men han går helt i spagat med tænderne i overmunden. Idag startede han med at skrige allerede da han skulle have nattøj på, og var så rasende bagefter at han bare lå på badeværelsesgulvet og skreg. Nægtede at læse historie, ville bare i seng.

Jeg er helt sikker på der ikke er noget i vejen, aftensmaden idag var rester, hvor han spiste et stort stykke pizza med tør/sej skorpe. Han gnavede på det med fortænderne, og tyggede lystigt med kindtænderne. Han har generelt en god appetit, og giver aldrig udtryk for ondt i tænderne.

Men formodentlig stammer det derfra - altså at han, mens han var igang med at få tænder, havde ondt. Nu er det så blevet til en slags fobi. 

Nogen der har guldkorn...?

Jeg stemmer i med eltandbørste. Det hjalp utroligt meget på min datter da hun, ca 1 år gammel, reagerede fuldstændig som din søn hver gang jeg skulle børste hendes tænder. 

Nu er hun snart 3 år, og vi er fornyligt gået tilbage til en helt alminde tandbørste, som hun accepterer uden problemer.

Anmeld Citér

10. april 2017

MorTil3+

Vores datter kunne absolut heller ikke li at få børstet tænder da hun var 2 år, her prøvede vi, som en anden skriver, også en eltandbørste og det var sjovt, synes hun. 

Anmeld Citér

10. april 2017

Tulle28

Lomm skriver:

Kan man få specielt til børn?

Vi har en almindelig el tandbørste, og mener også vi har prøvet den uden held, men det er nok ved at være noget tid siden.

Ja det kan man. 

Vi valgte kun at børste om aftenen, simpelthen fordi vi følte det var så grænseoverskridende for alle parter. Så blev de børstet grundigt een gang om dagen. Jeg kan ikke huske hvornår, men det gik over af sig selv. Mener det var omkring 3-3,5 års alderen.

Anmeld Citér

10. april 2017

Lomm

Profilbillede for Lomm
Tulle28 skriver:

Ja det kan man. 

Vi valgte kun at børste om aftenen, simpelthen fordi vi følte det var så grænseoverskridende for alle parter. Så blev de børstet grundigt een gang om dagen. Jeg kan ikke huske hvornår, men det gik over af sig selv. Mener det var omkring 3-3,5 års alderen.

Ok, må ud og kigge hvad man kan få.

Ja vi børster så absolut også kun den ene gang. Vores store pige børster om morgenen, og der får han tilbudt selv at børste, og det vil han somregel gerne - det bliver de nok ikke ret rene af, men han får da lidt tandpasta ind i munden.

Anmeld Citér

10. april 2017

Pianisten

Her er min 2-årige bonusdatter absolut heller ikke fan af at få børstet tænder. Vores rutine plejer at være at hun selv får lov til at starte, og så siger vi til hende at en af os voksne skal gøre det færdigt. Så lægger hun ALTID op til at begynde at græde, men så er det jeg spørger om jeg skal gøre det - eller om far skal gøre det. På en eller anden måde virker det - som om at hun bliver mere fokuseret på at skulle vælge en forælder til at gøre det, frem for muligheden for at undgå tandbørstningen helt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.