Tvangshandlinger hos 3-årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.197 visninger
9 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. april 2017

Anonym trådstarter

Hej.

Jeg har en datter på 3 år. Indenfor de sidste 3-4 måneder har hun gjort nogle ting der ligner tvangshandlinger. Jeg ved ikke hvor tidligt OCD kan diagnostiseres. 

Om morgenen når hun står op skal det være højre fod der skal have en hjemmesko på først. Hvis hun selv eller en anden kommer til at starte med venstre fod bliver hun helt ulykkelig og vi skal starte helt forfra med at sige godmorgen osv. Om morgenen når hun skal gå ud fra sit værelse skal hun tænde sin loftlampe og slukke den igen. Her bliver hun også helt vildt ked af det hvis hun på en eller anden måde glemmer det. Når hun tager tøj på skal der være en helt bestemt rækkefølge, og hvis tøjet ikke kommer på i den rigtige rækkefølge starter hun forfra. De eksempler jeg har nævnt her er få ud af mange. 

Børnehaven har også lagt mærke til det og synes det er ud over det "normale"

Så er der også en anden ting. Min datter bruger stadig ble. Min datter kan ikke mærke når hun skal tisse eller lave lort. Hun vil ikke selv bruge ble, men bliver så ulykkelig når hun tisser eller laver i bukserne. Vi tager hende på toilettet en gang i timen, men alligevel tisser hun mange gange i bukserne. Vi har prøvet mange ting og intet hjælper. Hun siger ofte "hvorfor kan jeg ikke finde ud af det" og "hvorfor kan alle andre i børnehaven når jeg ikke kan" For nogle uger siden hvor hun tissede i bukserne for syvende (!) gang på en dag sagde hun at hun ikke ville mere og ville have ble på. Hun har ikke ville have bleen af og hun har ikke villet have bleen skiftet siden da, men hun siger at hun gerne vil være ligesom alle andre i børnehaven som ikke bruger ble.

Hvad skal vi gøre for at hjælpe hende?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. april 2017

B&J

Jeg vil helt sikkert få en tid ved lægen så han kan sende en henvisning til nogle der har forstand på det for det er så flot. Har lagt mærke til det så tidligt og især hvis hun har ocd så kan der jo gøres noget 

Anmeld Citér

3. april 2017

Aprilbaby2015

I behøver ikke gå igennem lægen for at opsøge psykiatri center for barnet. De har nogle gode hjælpemidler og ved hvordan i bør gribe det an  

Måske kan det være får forstyrrende for OCD'en (hvis det er det)/hende, at kunne mærke at hun skal tisse, at hun lader som ingenting, og så sker uheldet, eller også er hun ikke klar over signalerne.  

Anmeld Citér

3. april 2017

Bananaalice

ÅÅrh for helt ondt i maven over dig og din lille pige  Det lyder virkelig ikke rart, hun lyder enormt bevidst om alt for mange ting. Jeg ved nogle folk med OCD siger, at de er glade for deres små tvangshandlinger, fordi det er det der giver dem kontrol i en kaotisk tilværelse. 
Jeg håber hun får den rette hjælp så det evt. kan gå så meget væk som mulig, eller gøre det til at leve med. 

Anmeld Citér

3. april 2017

Anonym trådstarter

B&J skriver:

Jeg vil helt sikkert få en tid ved lægen så han kan sende en henvisning til nogle der har forstand på det for det er så flot. Har lagt mærke til det så tidligt og især hvis hun har ocd så kan der jo gøres noget 

mange tak for svar

Jeg synes nemlig det er tidligt med ocd som 3-årig, så jeg var i tvivl om det overhovedet var en mulighed

Anmeld Citér

3. april 2017

Anonym trådstarter

Minapril2015 skriver:

I behøver ikke gå igennem lægen for at opsøge psykiatri center for barnet. De har nogle gode hjælpemidler og ved hvordan i bør gribe det an  

Måske kan det være får forstyrrende for OCD'en (hvis det er det)/hende, at kunne mærke at hun skal tisse, at hun lader som ingenting, og så sker uheldet, eller også er hun ikke klar over signalerne.  

Tak for svar

Hvis vi ikke skal kontakte lægen først, hvordan får vi så fat i en psykolog eller andet?

mht. til de med at hun stadig bruger ble, der har jeg tænkt på at det kunne have noget at gøre med at hun fokuserer på alle de ting hun skal gøre. men altså, det ved jeg ikke 

Anmeld Citér

3. april 2017

Anonym trådstarter

Joanhs skriver:

ÅÅrh for helt ondt i maven over dig og din lille pige  Det lyder virkelig ikke rart, hun lyder enormt bevidst om alt for mange ting. Jeg ved nogle folk med OCD siger, at de er glade for deres små tvangshandlinger, fordi det er det der giver dem kontrol i en kaotisk tilværelse. 
Jeg håber hun får den rette hjælp så det evt. kan gå så meget væk som mulig, eller gøre det til at leve med. 

Tak for svar

Jeg synes også, at det er utrolig synd for min datter at hun allerede som 3-årig skal tænke på sådan nogle ting 

Anmeld Citér

3. april 2017

Aprilbaby2015

Anonym skriver:

Tak for svar

Hvis vi ikke skal kontakte lægen først, hvordan får vi så fat i en psykolog eller andet?

mht. til de med at hun stadig bruger ble, der har jeg tænkt på at det kunne have noget at gøre med at hun fokuserer på alle de ting hun skal gøre. men altså, det ved jeg ikke 

Ved ikke hvor i landet i bor, men altså find ud hvilken afd. I høre til, og ring og forhør jer omkring det. 

Kan godt forstå hendes frustration over det med bleen, men måske kan du og hendes pædagoger hjælpe hende med at gøre den opgave lettere, ved at få hende til at sætte ord på hvad hun oplever når hun har uheld, og når hun bruger bleen, så hun langsomt blir mere bevist omkring de kropslige signaler 

Anmeld Citér

3. april 2017

B&J

Anonym skriver:

mange tak for svar

Jeg synes nemlig det er tidligt med ocd som 3-årig, så jeg var i tvivl om det overhovedet var en mulighed

Det er det nogle får meget tidlige tegn 

Anmeld Citér

3. april 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Jeg synes også i skal bede om hjælp. Men jeg læste for nyligt en artikel om tvangshanglinger hos små børn og pointen er at det er vigtigt at i ikke bekræfter hende i at ting går galt hvis hendes mønster ikke følges altså fx når i starter forfra når hun tager den forkerte sko på først. Ved at starte forfra og følge hendes mønster bekræfter i hende i at det er nødvendigt. Istedet skulle man hjælpe dem videre og ikke acceptere at de starter forfra og dermed lære dem at der intet sker ved det - hvilken skulle fjerne tvangshandlingens værdi. 

Det er 1000 gange lettere sagt end gjort ved jeg godt. 

Heg kan desværre ikke huske hvor jeg læste den. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.