Hej
Vi har en udfordring med vores kære efternøller,pige på knap 5 år.
Hun er meget bestemt og dygtig pige.Hun har sin egen værelse og er i god trivsel både i i bornehaven og hjemme blandt familien.Vi har indenfor halvt år oplevet en udfordring med vores pige, når hun for nyt tøj, så vil hun ikke have det på, hun græder og kan sige at det stramt osv osv, selvom det er behageligt og ikk stramt tøj, hun græder og viser modstand for nyt tøj!
Jeg er træt af, at give hende det faste tøj på hver morgen, samme bluser de samme bukser. Hvordan håret skal sættes op er også et problem..Når hun skal spise frugt eller mad, og vi ligger et serviet ved siden af hende, fjerner hun servietten og ligger den langt væk fra sig.
Hun sætter sine ting især sutsko, i børnehaven rokere hun på en speciel måde i hendes garderobe plads. I pad'en derhjemme ligger hun ved bordets kant dvs samme sted helletiden, ikke højre venstre men præcis samme sted, selvom der er plads til at den kan ligge andre steder, men hun vælger altid kanten af bordet og på en speciel måde skal den ligge!, hendes skammel på toilettet skal også ligges tilbage på en speciel måde og speciel sted...
Jeg er blevet lidt bekymret for hendes ovennævnte adfærd,
Er mit barn ved at blive sensitiv?
eller OCD. - Renlighed går hun ikke så meget op i..
Hun hygger sig med legekammeraterne og elsker at gå ud, også få besøg..Sommetider kan hun virke jaloux på sine veninder, eller søskende.Hun kan også blive hurtig fornærmet bâde pâ os og hendes veninder, især hvis man beder hende om, at lade være med noget som vi synes er forkert at gøre, så græder hun og løber ind på sit værelse og græder, det lan tage lidt tid før vi kan få hende på ro igen..
Trines svar
Kære du
Tak for dit spørgsmål. Det lyder som en dejlig lille pige du har
De fleste børn begynder i 5-6 års alderen at være meget bevidste om sig selv og deres valg. Det ses ofte tidligere hos piger og hos børn med større søskende.
Denne adfærd er helt normal. De er ved at være "skolebørn" og derfor synes de selv at de ved hvad der er bedste for dem.
Derfor vil jeg også høre hvorfor hun ikke selv må vælge hvordan hendes serviet skal lægge?
Hvorfor må hun ikke gå i det tøj hun synes er rart?
Tænker over det og så gør op med dig selv hvilke kampe er vigtige at tage.
Det er vigtigt at sætte nogle klare rammer sådan så børnene kan få lov til at bestemme så meget som muligt uden at det dog er valg der påvirker deres sundhed eller andres godt befinde.
Når børn bliver overfikseret på at gøre ting på en bestemt på kan det være en reaktion på at de har oplevet noget som de ikke selv har kunne have kontrol over.
Det kan være en flytning, et skift i børnehaven, et overgreb eller et miljø der ikke giver plads til barnet.
Jeg ved ikke om der har været sådan nogle episoder i din datters liv?
Hvis der har, er det vigtigt at du giver hende plads til at få kontrol over nogle ting, men samtidig sætte klare rammer for hvad hun må bestemme.
Hvis hun er ved at udvikle OCD vil du opleve at hun bliver angst/bange hvis hun ikke kan udføre sine handlinger. Og det lyder det ikke som om hun gør, i det du skriver.
I 5 års alderen er der mange børn der leger med tanken om at der sker et eller andet hvis de gør/ikke gør noget bestemt. Det kan f.eks. være at de ikke får slik hvis de rammer stregerne i fortovet. Hvis de oplever at blive bekræftet i denne "leg" kan de være i risiko for at udvikle OCD. Dog er det sjældent man ser det hos børn i den alder medmindre at de har været udsat for et traume f.eks. i form af et overgreb.
Derfor synes jeg det er vigtigt at du taler med din datter om at du godt kan forstå at der er ting hun gerne vil bestemme men at der er nogle regler hun skal overholde.
F.eks. må Ipadén ikke ligge på kanten af bordet.
Og sæt nogle regler for hvornår det er vigtigt at hun har pænt tøj på og hvornår hun kan hygge i det gamle. Giv hende eventuelt nogle valgmuligheder i forhold til tøjet. Gør det til en del af putteritualet at hun skal vælge mellem to stykker tøj
Tag hende med ud og køb det tøj som hun vil have.
Og så prøv også at spørge ind til hvorfor det er så vigtigt at tingene står på en bestemt måde? Måske er der en god grund.
Jeg håber det giver mening det jeg skriver ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk