Eksperthjælp: Vente med barn

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

503 visninger
0 svar
0 synes godt om
13. marts

Gitte Sander

Hej. Jeg er 25 år og min kæreste er 26 år. Vi har været kærester siden juli 2016 og flyttede sammen februar 2017. Vi har begge fast job. Sagen er den, at vi begge har lyst til at blive forældre, men jeg vil helst vente til vi har kendt hinanden længere tid. Undskyldingen er svær at definere, da jeg nok er mest bange for, hvad omverdenen siger til en "hurtig" graviditet, og hvad min jobsituation er efterfølgende. Samtidig tænker jeg på babyer, navne osv. og vi nævner ofte ordet "baby" min kæreste og jeg. Ved du, hvorfor jeg har det sådan? På den ene side ønsker jeg inderligt at få et barn snarest, men noget holder mig tilbage.. Har du en idé eller forslag til mig, hvad jeg kan gøre eller hvilke overvejelser jeg i virkeligheden skal have? Tak :-)

Gittes svar

Hejsa,

Næ, jeg har egentlig ikke nogen ideer eller forslag til hvad du kan gøre eller hvilke overvejelser du skal have. Du lyder både sund, afbalanceret og velovervejet, plus i kontakt med dig selv.

Hvis du har den fornemmelse af, at du vil gerne lige at I kender hinanden lidt bedre inden I kaster jer ud i noget med baby, ja, så er det jo bare et tegn på at du måske behøver lidt mere tid før du er klar. I er jo lige flyttet sammen og har kun kendt hinanden i et år, så det er der da ikke noget at sige til.

Men du skal ikke indrette hvornår du får børn på grundlag af hvad omverdenen vil synes. De tanker kan du roligt skyde en hvid pil efter. Du bør alene tænke på dig selv og på jer to som forældre om I er klar til det. Hvad angår jobsituationen bagefter ved jeg jo ikke hvad din jobsituation er, men de fleste får jo indrettet sig med både børn og job ;-)

Det lyder som om du/I er inde i en naturlig proces, hvor du er begyndt at lege med tanken om at  få børn sammen som næste skridt, og overvejer alle de forskellige aspekter ved det. Det skal der jo være plads til. Selvfølgelig er man mest fertil som ung og så videre, men du skal jo også føle at tidspunktet er det rette og at du er klar til det.

Nogle gange kan man først senere se, hvad det egentlig var der gjorde at man havde en tilbageholdende fornemmelse om noget på et givent tidspunkt. Min erfaring er at man skal lytte til sin egen indre stemme og sine mavefornemmelser i store beslutninger i livet, også selvom man lige nu ikke helt kan definere hvorfor man har det som man har det.

Venlig hilsen,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.